Kjos ber en bønn for SAS

Re: Kjos ber en bønn for SAS

SAS Norge burde skille seg ut fra resten av SAS og ta Braathens SAFE navnet tilbake.... :colgate:

Kanskje han frykter å ta opp kampen mot evnt en Lufthansa?
Men jeg må si meg enig med Kjos.

Hva med og heller skille ut Widerøe fra SAS?

Det ville ført til mye dårligere connectionmuligheter for mange pax i Norge.

SAS Norge burde skille seg ut fra resten av SAS og ta Braathens SAFE navnet tilbake.... :colgate:

Akkurat den kan jeg være enig i, men det burde blitt gjort for mange år siden.

Last edited:

- Det er for dårlig. Hvorfor skal vi ikke få til noe her i Skandinavia.

Kjos er jo selv et strålende eksempel på at vi får til noe i Skandinavia! :)

Last edited:

Litt usikker hvem Kjos egentlig ber for eller bør be for. Skulle SAS bli kjøpt opp og få en sterk og mer aggresiv og markedsorientert eier enn dagens, så vil det neppe være utelukkende positivt for Norwegian

Ellers så ser jeg ikke noe problem om SAS havner på utenlandske hender. Poenget er ikke hvem som eier dem, men hva de kan tilby meg som passasjer!

Ja hva skjer egentlig med Widerøe dersom SAS selges?

Da følger de med på kjøpet

Da følger de med på kjøpet

Vær ikke så sikker på det, her er det konkurransemyndigheter ute og går - dessuten er det enkelte politikere som har viftet med det norske flagget for Widerøe.

Vær ikke så sikker på det, her er det konkurransemyndigheter ute og går - dessuten er det enkelte politikere som har viftet med det norske flagget for Widerøe.

Jeg tror nok Widerøe følger med på kjøpet.
En mulig kjøper av de statlige aksjene i SAS kjøper disse ut fra slik konsernet fremstår i dag.
En og annen politikers mening har ingen betydning i denne sammenheng, ei heller konkurransetilsynet slik jeg ser det.

En og annen politikers mening har ingen betydning i denne sammenheng, ei heller konkurransetilsynet slik jeg ser det.

...en og annen politikers syn har nok ingen betydning i den store sammenhengen, men Konkurransetilsynets og ESAs (og evt EU-kommisjonens) vurderinger vil nok kunne ha noe å si. Konkurransemyndighetene har stoppet fusjoner før, og vil stoppe fusjoner også i fremtiden om effekten på konkurransen er uheldig nok.

Last edited:

Fordi ? , trur du det ville gi bedre "flyt" for pax , nei det tror ikke jeg...

Kanskje jeg bare er litt gammal-dags, husker BU, WF, og SK som tre selvstendige flyselskap, og ikke tre forskjellige innen ett. Jeg er ikke veldig begeistret av ett stort firma med fingrene sine i alle andres også. Sammarbeid er helt i orden spør du meg. Ta ut WF og BU av SK, selg det resterende av SAS. La dem sammarbeide som to selskap. Ikke noe galt med litt Codeshare avtaler. DY kunne også utnytte WF som 'feeder', ikke bare BU. Win-win for alle.

Av distriktspolitiske hensyn burde 'alle aktører' innenriks fore kortbanenettet, uansett konsesjonshaver/aktør. Det burde være en selvfølge. Imidlertid strider det mot LCC'enes 'skumme fløten'-forretningsmodell ...

Av distriktspolitiske hensyn burde 'alle aktører' innenriks fore kortbanenettet, uansett konsesjonshaver/aktør. Det burde være en selvfølge. Imidlertid strider det mot LCC'enes 'skumme fløten'-forretningsmodell ...

Så nettverksselskapenes forretningsmodell innebærer at distriktspolitiske hensyn tas? Det tror jeg veldig lite på i dagens verden. Ikke noe poeng å "disse" LCC'enes forretningsmodell i så måte. De gjør sitt for å tjene penger, og det gjør også nettverksselskapene.

Så nettverksselskapenes forretningsmodell innebærer at distriktspolitiske hensyn tas?

Nei, den oppmuntrer samarbeide og feed. Mulighet til å komme seg fra Svolvær til Alice Springs på en billett. Ikke bare Oslo-Bergen eller -Malaga ..

Nei, den oppmuntrer samarbeide og feed. Mulighet til å komme seg fra Svolvær til Alice Springs på en billett. Ikke bare Oslo-Bergen eller -Malaga ..

Klart det, og man må anta at den modellen er valgt fordi den best passer til de respektive selskapene - ikke for å drive distriktspolitikk. Mitt poeng er at den forretningsmodellen nettverksselskapene har valgt er valgt for å tjene penger, og ikke for å være snill.;) LCC'ene har valgt en annen modell for å tjene penger, og jeg mener at det da blir litt feil å snakke om "LCC'enes 'skumme fløten'-forretningsmodell" som om det skulle være noe negativt. Det er fordeler og ulemper med det meste - også i luftfarten.

Back