Kingfisher med finansielle problemer? - Konkurs

Re: Kingfisher med finansielle problemer?

Det ser ut til at det snart blir tatt beslag i 10 STK ATR72-500 Da Kinfisher ligger etter med 21,6$ mil til leasing selskapene.

Med tanke på at leasing for en slik maskin ligger rundt $100.000 pr måned, så vil det si at de ikke har gjort opp for seg på 20 måneder. Overrasket at Bank of Scotland har ventet så lenge før de tar beslag.

Tror det vil være rimelig å lease ATR72 i en periode fremover. AA Eagle har i tillegg levert tilbake flere titall siste tiden.

Last edited:

Overrasket at Bank of Scotland har ventet så lenge før de tar beslag.

Nå har jo Kingfisher over lengre tid påstått til flere kreditorer at de vil få penger "snart". En kreditor vil vel ikke gå til så drastiske skritt før man er sikre på at et selskap ikke kan betale.

Med tanke på at leasing for en slik maskin ligger rundt $100.000 pr måned, så vil det si at de ikke har gjort opp for seg på 20 måneder. Overrasket at Bank of Scotland har ventet så lenge før de tar beslag.
Bryggeriet, som står bak Kinfisher har garantert for betalingen da avtalen ble inngått og der er det vel fremdeles penger å hente...

Tror det vil være rimelig å lease ATR72 i en periode fremover. AA Eagle har i tillegg levert tilbake flere titall siste tiden.
Dette er jo relativt nye maskiner og med det salget ATR hadde i fjor, er det nå flere år å vente på fabrikk nye maskiner, så dette kan jo være en mulighet for de som ønsker maskinen snarest mulig. Mange av de som er levert tilbake i det siste er eldre maskiner med mange cycles bak seg

Så de sa de skulle refundere pengene jeg betalte. Om jeg får de tilbake tar jeg det som bonus og bruker de på øl.

Da brukte du vel de på en Kingfisher da. ;)

UB har vel masse penger, og hvis de har garantert for disse maskinene, så vil de nok betale bare de får nok press på seg. Jeg lurer på hvor mye mer de har garantert for siden de fortsatt tviholder på dette selskapet.

Statement from KFA - 7th March 2012

Mumbai; March 7, 2012----Due to the accounts getting attached by the tax authorities, we were not able to make a payment to ICH which resulted in a temporary suspension. We are working with the tax authorities and expect the accounts to be un-attached shortly. As soon as this is done, we will pay our dues to IATA and get reinstated.

Meanwhile, Kingfisher Airlines continues to operate 200 flights to 46 domestic and international destinations. The ICH suspension does not impact our guests travelling on any Kingfisher Airlines flight or our flight schedules. Our guests can continue to book with confidence either directly with Kingfisher Airlines or through their travel agents.

Prakash Mirpuri
Vice President - Corporate Communications
Kingfisher Airlines Limited

Jeg ser at Kingfisher sier at man fortsatt kan bestille billetter direkte. Er det slik at kun codeshare-penger går gjennom ICH, eller skal alt gå via ICH for videre fordeling?

Jeg er en av de som har hatt den glede å bo i dette fargerike landet. Når det gjelder Kingfisher er det flere element som rammer dem. Først og fremst den høye inflasjon India generelt sliter med. Gammel relativt kostbar flåte, konkurransesituasjonen der noen av de bunnsolide mindre selskapene tok opp kampen på tidligere tradisjonsrike Kingfishers ruter og sist men ikke minst manglende økonomistyring. Korrupsjonen gjennomsyrer alle ledd i dette land dessverre. Skal selv opp til Leh i Ladak (IXL) om 4 uker, men venter med å kjøpe billett til jeg kommer ned igjen.

Last edited:

Kingfisher's eldste fly er fra 2005, og brorparten av flåten deres er 4-5 år gamle, så gamle fly kan man ikke beskylde dem å fly rundt med. Kostbare, sikkert - men det er nok mest fordi de ikke klarer å utnytte dem optimalt.

Nå skal jeg ikke være for hardnakket her men om jeg ikke tar helt feil begynner Kingfishers historie før 2003 da det i dagens form ble etablert. Men som den mer nysgjerrige vil se, er Kingfisher en videreføring av Kingfisher Red, som igjen ..."known formerly as Simplifly Deccan and prior to that as Air Deccan, is a low-cost brand run by Kingfisher Airlines. It is headquartered in Mumbai, India."
Husker jeg ikke helt feil gikk India gjennom en liberalisering av luftfarten slik vi også gjorde her hjemme på berget.
" The airline (Deccan Aviation - den førstefødte) started operations on 3 December 1997. Deccan Aviation established and wholly owns Air Deccan (98.4%), a low-cost airline set up in March 2003. It also has a 48% stake in Deccan Lanka."
Så det regnskapstekniske er nok litt mer komplisert enn det åpenbare...

Ikke lett å følge med i svingene her, men Wikipedia utdyper dette ytterligere.
For mer info http://en.wikipedia.org/wiki/Kingfisher_Red

Last edited:

Nei og ja, det er litt mer komplisert enn som så, Kingfisher og Deccan Aviation ble slått sammen i 2007 (Kingfisher ble en del Deccan Aviation, men de byttet navn til Kingfisher, derfor så ser det ut som Kingfisher startet allerede i 1995. En del av Deccan Aviation ble holdt utenfor og eksisterer i dag med nytt AOC.

Kingfisher har høy standard og er et bra flyselskap når det gjelder service, men når de skal ha samme pris som de andre LCC'ene, og prisene for Kingfisher Red og Kingfisher er omtrent de samme, så går det ikke ann å tjene penger...

Nå har også IATA suspandert Kingfisher fra deres Biling and Settlement Plan (BSP) and Cargo Accounts Settlement System (CASS) hvilket, forstår jeg det rett, ikke lenger gjør det mulig for dem å selge via travl agents og cargo agents, hvilket er regnet med å gå kraftig ut over deres inntekter. Tolker jeg Flightglobals artikler rett,

Kingfisher igjen legger skyldes på skattemyndighetene som har frosset kontoene deres

Update at 1145GMT 10MAR12

As per 10MAR12 GDS inventory display, Kingfisher Airlines continues to offer service at reduced level from 25MAR12, the launch of Summer 2012 season. Routes that sees cancellation and reductions are listed below, including those that were previously planned to resume from 25MAR12.

Per inventory display, all classes of service are Zero’d out for routes and/or flights being cancelled. Frequencies are based on pre-loaded schedule for S12. As always additional changes is highly possible, pending on the development of the airline’s financial issues.
http://airlineroute.net/2012/03/10/it-s12/

Den feite dama har ikke sunget ennå, men det meldes om at Kingfisher nå har stoppet alle internasjonale widebody flyvninger og forsøker levere sine A330 tilbake til utleier. Blant annet er både LHR og HKG rutene deres kansellert fremover

http://www.samachar.com/Kingfisher-Airlines-guillotines-international-operations-mdokL2ifjcd.html
Hoping to improve its financials, cash-strapped Kingfisher Airlines (KFA) has slashed wide-bodied aircraft operations on international sectors that are making heavy losses, an official said here on Wednesday

Om den feite dama ikke synger ennå, Espen, så har hun iallefall startet å varme opp stemmen. ATR har strøket ordren på 38 ATR-72 fra ordreboken, leasingselskapene har begynt å hente fly (her ser dere noen Kingfisher A320 parkert i DUB sammen med Spanair og Malev-maskiner: http://scanair.no/wp/2012/03/14/lyst-pa-et-brukt-fly/), IATA har suspendert Kingfisher fra clearinghouse, long-haul er satt på bakken og det er egentlig ikke så veldig betryggende at selskapet går ut med pressemeldinger omtrent hver dag som sier "Joda, vi flyr vi!" Men, jeg tror nok at Vijay Mallya sloss som en løve for å unngå at guttedrømmen hans går fyken

Den feite dama har ikke sunget ennå, men det meldes om at Kingfisher nå har stoppet alle internasjonale widebody flyvninger og forsøker levere sine A330 tilbake til utleier. Blant annet er både LHR og HKG rutene deres kansellert fremover

Hangar har en litt annen version av denne historien
"Det indiske flyselskapet Kingfisher ble i går stanset på London Heathrow og fikk ikke ta av igjen etter at kveldsavgangen var klar for retur.
British Airways kansellerte i går sin code-share avtale med selskapet og det hele resulterte i at flyet fra Kingfisher ble tatt i arrest av flyplassens driftsselskap."
http://www.hangar.no/flyselskap-fikk-fly-tatt-i-arrest-pa-heathrow/

Hva som er sannheten virker noe uklar:
http://www.thehindubusinessline.com/industry-and-economy/logistics/article2993593.ece
http://business-standard.com/india/news/kingfisher-curtails-international-operations/467815/

Indiske avser er sjelden spesielt pålitelige. Det som visstnok er korrekt (med forbehold) er at Kingfisher opererte til LHR vitende om at maskinen ville bli overtatt av leasingselskapet ved ankomst. Det var aldri meningen å returnere og dette skal ha vært selskapets siste IC-tur.

Back