Kingfisher med finansielle problemer? - Konkurs

Re: Kingfisher med finansielle problemer?

LN-MOW,har de satset på feil hester,flytyper alså,HA,HA.,du vet hva jeg mener?
Kanskje det de er blit offer for elefantsyken

Kan ikke se at noen har tatt det opp, men i følge gårsdagens WSJ er lessorene på plass hos Kingfisher for å sikre dokumentasjon ift. (eventuelle) repossessions. Ser ikke direkte godt ut.

Airplane-leasing companies are preparing to repossess planes from India's Kingfisher Airlines Ltd. if the troubled carrier's finances deteriorate further, said an executive at one of the companies.
http://online.wsj.com/article/SB100...31578919936.html?KEYWORDS=kingfisher+airlines

Er virkelig glad jeg har kjøpt konkursforsikring med bookingen jeg har hos de.

Men synd om de går under da, har hørt mye bra om de og gleder meg til å fly LHR - DEL - KTM med de..

Hvilken funksjon har egentlig IATA her? Må ethvert selskap ha avtale med de om designator code for i det hele tatt få operere flyruter?

Hvilken funksjon har egentlig IATA her? Må ethvert selskap ha avtale med de om designator code for i det hele tatt få operere flyruter?

Nå er det ikke IATA i seg selv de er utelukket fra, med IATA Clearing House, som styrer betaling mellom selskaper, f.eks ved interlining etc

Rart det skal være å vanskelig å drive flyselskap i verdens nest mest folkerike land og ett av verdens raskest voksende økonomier. Både Kingfisher å Air India i deep shit. Hvordan går de andre store? Jet,Indigo osv

Last edited:

Ikke så veldig rart ... overbyråkratisert og gjennomkorrupt.

Mange vil jo helst betale minst mulig. Men mange av kostnade for fly er jo like, uansett hvor i verden man er. Dermed blir det jo relativt sett mye dyrere for massene å fly.

Samt er det det at Kingfisher spesielt som satser på ekstrem luksus og bestiller en helt håpløs flåte. Aka, 2 av hver fra Atr til a380 ikke bygger noe bærekraftig. Og ender opp som shit. Dette basert på nylige flyturer med de.

Selskaper som Indigo ekspanderer kraftig og kjører en stil lignende FR og dette kan nok kanskje funke. Men man må jo se om veksten er bærekraftig da.

En annen ting som hemmer selskapene er den gjennomkorrupte og byråkratiske staten. Bla må man operere 5 år dom før man kan starte int ops. Og en hel haug av andre lignende regler. Som gjør det vanskelig for start ups.

Ifolge Times of India er Kingfisher nå på desperat jakt etter investorer, uten hell:

Abu Dhabi's state-owned Etihad Airways and Qatar Airways said on Thursday they were not inclined to invest in Kingfisher.

One of the sources said Kingfisher was also talking with US private equity firm WL Ross. Officials at WL Ross did not immediately respond to a request for comment.

These fast-growing carriers are seen as key potential investors in Indian carriers, which are struggling amid fierce competition. The Indian government is expected soon to allow foreign carriers to own up to 49% in local airlines.

http://timesofindia.indiatimes.com/...-in-Kingfisher-stake/articleshow/11825590.cms

ATW melder også om at de ansatte hos Kingfisher ikke har fått lønn på to måneder

Forvirring om Kingfisher's operasjoner etter at selskapet har redusert antall flyvninger fra 240 til 160 om dagen, melder Times of India.

The number of Kingfisher flights has come down to 160 a day from 240 flights a day. It is likely to continue like this. They seem to have shut down Lucknow, Bhubaneswar, Patna, Srinagar, Kolkata and Hyderabad. Flights to more locations could be affected as they have lots of aircraft on ground," an industry source said here today.

Kingfisher flight bookings for several flights do not seem to be available until March 28. It seems flight tickets are not being sold. However, technically speaking flights are being shown as available on the airline's global distribution systems. The company does not seem to have informed anything to their travel agents and the travel trade fraternity either. So, there is a lot of confusion in the market over Kingfisher Airlines' operations," a Delhi-based travel industry source said.

Kilde:
http://timesofindia.indiatimes.com/...e-hit-till-March-end/articleshow/11942406.cms

Og da har Indiske skattemyndigheter låst bankkontoene til Kingfisher så da er det vel ikke mange timer igjen før vi har nok en støvbiter. http://gulfnews.com/business/aviation/kingfisher-cuts-flights-on-cash-crunch-1.983878
¨Men de skylder på uflaks for å sette flyene på bakken
Kingfisher said it cut about 13 per cent of flights after bird strikes and other "unexpected events" forced airplanes out of service. It said it will submit to India's aviation regulator a plan to restore the full schedule. The groundings following damage to engines after they sucked in birds may also reflect a shortage of power plants cited by the regulator last month. "If you've got a spare engine that's a one-to-two day problem," said Neil Hansford, chairman of Strategic Aviation Solutions, an adviser to airlines based in Port Stephens, Australia.

50 piloter har forlatt selskapet og gått over til IndiGo. Kun 16 fly er operative, 8 ATR og 8 A320.

An exodus of pilots is perhaps the reason behind cash-strapped Kingfisher Airlines' recent travails. Thirty-five of its A320 commanders put in their papers on February 14 and joined rival IndiGo the next day. The blow to the airline was worsened over the weekend as 15 more of its commanders quit. In all, between 300 and 350 KFA pilots have quit the airline in the last six months.

http://timesofindia.indiatimes.com/...gfisher-high-and-dry/articleshow/11968805.cms

50 piloter har forlatt selskapet og gått over til IndiGo. Kun 16 fly er operative, 8 ATR og 8 A320.

Ikke rart når de ikke får lønn.....

Ut av 64 i flåten.

Også har de 92 + 25 fly i bestilling (Bare Airbusser, hovedsaklig A320 Classic men også 5 A380 og 5 A350). Lurer på hva skjer med disse...

http://en.wikipedia.org/wiki/Kingfisher_airlines#Fleet

Tror nok Airbus snart må avskrive disse ordrene.

Men mindre dagens eier bestemmer seg for å kaste flere gode penger etter dårligere eller får lurt en eller annen investor med på laget så er nok Kingfishers dager talte om ikke lenge

Det går rimelig dårlig.

Jeg var booket med IT fra Delhi og hjem til Kathmandu i morgen..... Den flighten ble ikke kansellert. Den ble rett og slett bare slettet.

Så søker du etter IT 65 på Delhi Airport eller ITs hjemmesider så er det bare slik at de ikke finner flighten.

Ringte de på callcenteret og fyren der latet som han var overrasket over at flighten ikke skulle gå.
Så de sa de skulle refundere pengene jeg betalte. Om jeg får de tilbake tar jeg det som bonus og bruker de på øl.

Men heldigvis frikk jeg ringt hjem til mamsen og da ser det ut som at det blir AI i biz fra DEL til KTM i morgen så jeg rekker tilbake til jobb. Noen som vil ha Tripreport? :)

Kjør i vei - en stemningrapport derfra høres morsomt ut. Håper dere får fuel .. ;)

Back