Kinesiske flyvertinner kan koste SAS millioner

Hvorfor ikke ekspandere litt, åpne base i Kina og starte SAS CHINA?
Da kan de ha kinesisk personale både i cockpit og i kabin, og skatte til Kina også, noe som sikkert også er mer gunstig enn å skatte til Sverige.

Andre har jo gjort tilsvarende, for eksempel Virgin, med sitt Virgin Nigeria.

Ingen foreninger kan eller bør akseptere noe som på kort eller lang sikt kan true deres arbeidsplasser!

Helt enig.

Det er jo akkurat dette jeg har forstått dette dreier seg om. Foreningene driver ikke flyselskap, men skal sørge for best mulige forhold for sine medlemmer.

Helt uenig. En ting er å passe på jobben sin, men du kan ikke pisse motstrøms i en elv og tro du skal vinne. Av alt, så sitter jeg igjen med et grundig inntrykk av at CAU er så lite omstillingsdyktig at de på mange vis burde være den største faren for sine medlemmer.

Det er etter mitt syn CAU flinke til. Men for oss som står utenfor kan de oppfattes som MEGET firkantet og lite samarbeidsvillige. Det er vel slik de ofte fremstilles i media her i norge.

Ja, de er flinke til å være firkantet og lite samarbeidsvillig...

-A

MD11 skriver at DY ikke bruker polsk kabin på flygninger på norske ruter. Det kommer naturligvis an på hva man definerer som norske ruter! Norwegian Polska flyr WAW-OSL-WAW og WAW-BGO-WAW. Disse rutene kunne like så godt vært flydd andre veien med norske crew. Men dette koster naturligvis mere penger. Jeg har ingen problemer med å forstå at alle bedrifter ønsker å tjene/spare så mye $ som mulig, men det går ofte på tvers av hva de ansatte ønsker.

Foreningenes oppgave er soleklar. De skal jobbe for sine medlemmers beste. Om CAU, som sitter på all informasjon i denne saken, mener at dette er det beste for dem selv, så er det nettop det! Hva vi andre mener om sakene de fronter, er for dem revnene likegyldig. Hadde CAU, som består av intellektuelle mennesker, visst at denne saken hadde ført selskapet ut i så store problemer at det hadde endt med en svekkelse av medlemmenes beste, så hadde de ikke gjort dette. Om en forening er så ute og kjøre at de er i utakt med medlemmene så kan medlemmene kreve ekstraordinær generalforsamling og sette ned et nytt styre. Alle foreningsstyrer er valgt av medlemmene for å representere dem selv overfor arbeidsgiver. Glad det er slik og det står respekt av foreninger som står på for sine medlemmer.

Ryanair har dessverre ingen forening for hverken flygere eller kabinpersonale. Spør dem hvor happy de er for det.. Svaret du får er omvendt proporsjonalt med det du får av O`Leary!!

Last edited:
Hvorfor ikke ekspandere litt, åpne base i Kina og starte SAS CHINA?
Da kan de ha kinesisk personale både i cockpit og i kabin, og skatte til Kina også, noe som sikkert også er mer gunstig enn å skatte til Sverige.

Andre har jo gjort tilsvarende, for eksempel Virgin, med sitt Virgin Nigeria.

Idéen er forsåvidt god, men har bare en "liten" snag:
Det er ikke nok kinesiske piloter å oppdrive selv for de lokale flyselskapene der... :D

Poenget mitt er at CAU ser sine egne arbeidsplasser truet på lengre sikt. Derfor står de på krava! Forlengelsen av hva vi ser i SK og DY er jo at selskapene kan ansette billigere arbeidskraft i land hvor lønnsnivået er betraktelig lavere for deretter bruke disse på hele rutenettet. Tviler på at ledelsen i nevnte selskaper har gitt noen juridisk bindende garantier for at de ikke noen gang kommer til å gjøre dette. Kampen som CAU fører i denne saken har jo naturligvis ingen sympati blant folk flest da opprettholdelsen av dagens system høyst sannsynligvis gir høyrere billettpriser enn om "alle" var ansatt i lavkostland.

Dette har jo skjedd i norsk skipsfart! De fleste av mannskapene er fra Filippinene og offiserene er norske. Kan jo til en viss grad sammenliknes med luftfarten.

w o w!

Disse innleggene forklarer ALT om hvorfor ikke SAS kommer til aa overleve paa lang sikt. At man i 2007 ikke forstaar at man faktisk maa drive BUTIKK for aa overleve mot lavprisselskaper som ikke har fagforeninger som oppfoerer seg som cowboyer, er for meg en gaate..

Jag tror folk fortfarande missar poängen med dessa värdinnor. Det är en SERVICE till passagerare som enbart talar kinesiska något som alla som rest med SK993/994/995/996 kan intyga är en ganska så stor del. Utan den här servicen kan jag nog tänka mig att dessa skulle överge SK flighterna för Air China eller något annat bolag som kan erbjuda kommunikation på sitt eget språk vilket i förlängningen kan leda till att passagerarunderlaget blir för litet för att upprätthålla linjen och personal måste sparkas. Var är Röde-Werner då undrar jag?

Skjønner det er noen sofa-CEO`er her som er uenig med meg. Virker ikke som de kan se saken fra begge sider. SAS konsernet er i en situasjon hvor de nå tjener penger, de driver altså BUTIKK! Men de mener selv at de gjerne vil drive enda bedre butikk ved å ansette billigere arbeidskraft. Er det virkelig vanskelig og forstå at de andre ansatte ikke liker dette?? Som sagt skjønner jeg hvorfor SK gjør dette, men skjønner enda bedre hvorfor de ansatte stritter imot.

Skjønner det er noen sofa-CEO`er her som er uenig med meg. Virker ikke som de kan se saken fra begge sider. SAS konsernet er i en situasjon hvor de nå tjener penger, de driver altså BUTIKK! Men de mener selv at de gjerne vil drive enda bedre butikk ved å ansette billigere arbeidskraft. Er det virkelig vanskelig og forstå at de andre ansatte ikke liker dette?? Som sagt skjønner jeg hvorfor SK gjør dette, men skjønner enda bedre hvorfor de ansatte stritter imot.

Jag har backup från minst 5 SAS CA som säger att den här tjänsten är GULD värd till passagerarna och det var minst lika mycket deras åsikt jag framförde.

Skjønner det er noen sofa-CEO`er her som er uenig med meg. Virker ikke som de kan se saken fra begge sider.

Vel, da vil jeg kalle deg for en sofa-ansatt som ikke kan se det fra kunden sin side og bare som egoistisk ansatt uten omtanke for helheten.

SAS konsernet er i en situasjon hvor de nå tjener penger, de driver altså BUTIKK! Men de mener selv at de gjerne vil drive enda bedre butikk ved å ansette billigere arbeidskraft.

Jepp, utelukkende for billigere penger så vi kan få sparket de dyre ansatte her. Faktisk så er det et mål om å få rekruttert barn fra Afrika som gjør det *enda* billigere. Eller kansje det har, som nevnt over, med at dette er noe kundene setter veldig pris på. Kansje dette er med å trygge *din* arbeidsplass fordi SAS nå er mer attraktiv i markedet?

Er det virkelig vanskelig og forstå at de andre ansatte ikke liker dette?? Som sagt skjønner jeg hvorfor SK gjør dette, men skjønner enda bedre hvorfor de ansatte stritter imot.

Er det veldig vanskelig å skjønne at bedriften du jobber i er tryggere om man er mer opptatt av å levere noe markedet vil ha, enn å stå og trampe med skylappene på og tro at om bare nok folk nekter endre realitetsoppfatningene sine, så stopper verden opp og alt blir som 70-tallet igjen?

-A

Jeg opplever det som at CAU synes det er greit med de som er, men ikke flere, mens det er andre som har tatt tak i det at de jobber ulovlig i følge dansk lov.

SAS dømt til bot på 900.000 danske kroner

SAS har fått en bot på 900.000 danske kroner for bruk av asiatiske kabinansatte uten arbeidstillatelse i Danmark. Dommen fra byretten i København var mildere enn aktors påstand, som var en bot på to millioner, samt inndragelse av fem millioner danske kroner.

http://www.boarding.no/art.asp?id=30862

Skulle vært interessant å lese denne dommen. Det strider mot all fornuft at SAS skal tape en slik sak som dette. Det må være rot i papirarbeidet som er årsaken. Hyggelig å se at han drittsekken Verner atter en gang har kostet sin arbeidsgiver millioner. Ironien er at vanligvis er det han som oppfordrer sine medlemmer til å bryte loven gang på gang med ulovlige aksjoner, mens han her står frem og sier hvor opptatt han er av loven. For en hykler

Last edited:
Under hensyn til at det kun er 5 af de 7 fly på ruterne til Japan og Kina, der er indregistreret i Danmark og under hensyn til den urimelig langvarige behandling ved de danske udlændingemyndigheder, finder retten, at bøden bør nedsættes - jf .straffelovens § 83 - til de 900.000 kroner.

Så da får vi nok flere store busser på LN- reg så er den saken ordnet...

Fra http://www.cau.dk/flora/flora.asp?page=13478

Takker for linken, P.A. VIKING. Det er jo en smal sak å fikse denne biffen. Så det smarteVerner her har oppnådd er å radere ut langdistanseflåten fra dansk luftfartsregister, samt kostet sin arbeidsgiver en masse spenn...

OT: Leste igjennom "Caution" på CAUs hjemmesider. Interessant å lese vilkårene for FAs til og fra SFJ...

SAS anker dommen fra byretten i København hvor flyselskapet ble dømt for bruk av asiatiske flyvertinner uten dansk arbeidstillatelse.

De danske kabinmedarbeidernes fagforening CAU krever at de asiatiske flyvertinnene fjernes fra flyene og sendes hjem umiddelbart. Torsdag stevnet CAU flyselskapet inn for arbeidsretten i København.

http://www.boarding.no/art.asp?id=30910

Som stor kunde i SK er det leit å se hvordan selskapet fortsettes å rives i filler innenifra.
Som jeg har vært inne på i tidligere tråder ser jeg ingen annen løsning for SAS enn at de 3 skandinaviske land med så forskjellige bedriftskulturer , motivasjoner og målsettinger deles opp som seperate selskaper under felles markednavn.
Nåværende konflikter er kun gratis "mat" til konkurentene.

Back