Kina og Korea med Aeroflot og Asiana

Fin rapport til nå, likte meg også godt i Korea. Det er klart at begge sider forvrenger sannheten i Koreakrigen. Synes også at prisnivået i Korea var veldig behagelig - en ting jeg synes var litt irriterende var at man måtte ofte gi en håndfull med sedler for å få kjøpt noe. Jeg greide meg faktisk fint en uke i Korea med 300.000 WON og likevel ha penger til overs da jeg dro videre. 300.000 WON tilsvarer 1500 NOK og med det var jeg å besøkte fornøyelsesparker og museer, spiste ute på restauranter og gikk ut på et par byturer. Var alltid mange som var interessert i å snakke med en gang jeg stakk hodet inn på en bar. Ikke alle kunne like godt engelsk, men man fikk jo frem et par enkle ord og uttrykk. Overnatting fikk jeg dog sponset på hotell av familien til min bekjent der nede. Det i seg selv var helt uventet.

Last edited:
Takk for rapporten så langt, nå slipper jeg på et kronestykke til så kanskje resten kommer også :D

Ny dag, og endelig tid til litt sightseeing i selve Seoul. Noen inntrykk:

7729251804_44745a0462_c_d.jpg

7729251496_fcaf6225da_c_d.jpg

7729251074_7507fa8f9a_c_d.jpg

7729250608_edcd400e56_c_d.jpg

En attraksjon vi hadde sett oss ut var Seoul Tower på toppen av Namsan-fjellet som gir en storslått utsikt over byen. Siden tårnet var godt synlig fra området rundt hostelet labbet vi enkelt og greit i vei i den retningen :) På veien havnet vi tilfeldigvis i en Hanok Village – en «landsby» med tradisjonelle koreanske hus. Det passet egentlig helt fint siden et besøk i en slik uansett var planlagt.

Spaserte et stykke nedover en gangvei langs siden av Namsan før vi til slutt fant ei trapp som gikk opp til toppen. Virket som området var populært blant koreanere på søndagstur. På toppen var det en slags park, samt billettkontor og noen kafeer i forbindelse med tårnet. Etter en pust i bakken på en av benkene bar det da først en tur innom billettkontoret (hvorfor er billettsalg ved inngang totalt umulig å få til i Asia?) før man stilte seg i heiskø i bunn av tårnet. Underveis i køen fikk man pent stille opp foran greenscreen for et suvenirbilde «foran tårnet». Bildet kunne sikkert kjøpes et sted, men følte ikke noe behov for det. Utfra det jeg kan tyde av billetten kostet inngangen 9000 won. Noen bilder fra tårnet:

7743009318_38022fe418_c_d.jpg

7743008456_d09789539b_c_d.jpg

7743008870_2549527a3f_c_d.jpg

Innsida av tårnet. Plakaten til høyre har et bedre bilde av utsida enn jeg klarte å få til :p

Fortsatt litt utkjørt etter turen opp endte vi med å ta taubanen ned igjen. Tenkte å spasere bort til Itaewon, en populær bydel blant utlendinger, men måtte først konsultere kartet. Som vanlig tok det ikke lang tid før en koreaner dukket opp og tilbød sin hjelp på brukbar engelsk. Han mente det var nødvendig å ta T-bane for å komme dit. Følte nok en gang for litt latskap og endte med å praie en taxi. Fant ut at vi hadde kommet ned fra Namsan på et helt annet sted enn vi trodde, og taxituren til Itaewon var faktisk ganske lang. Itaewon var forøvrig fint verdt et besøk. Livlig sted :)

Blant de viktigste severdighetene i Seoul fins diverse palasser, så siste dag i Seoul ble det et besøk til det største av disse, Gyeongbuk-palasset. Inngangsbilletten kom på behagelige 15 kroner – ikke gale for et såpass stort kompleks. Da fikk man også adgang til et museum med bl.a. ei gate fra 1900-tallet og en utstilling om konseptet Arirang (ikke den nordkoreanske festivalen). Noen bilder fra palasset:
7832905226_9af3d05e79_c_d.jpg

7832904706_99dab0e795_c_d.jpg

7832905754_7c328fac41_c_d.jpg

7832904032_65c3600a66_c_d.jpg

7832902510_b6690decfa_c_d.jpg

7832903232_80377cf013_c_d.jpg

Foran palasset var det en svær plass med noen fontener og statuer, bl.a. av kong Sejong:
7832901990_55da45e5fc_c_d.jpg

Ellers ble det et par ærend rundt omkring i byen og noe shopping (egentlig mest kikking) på Dongdaemunmarkedet utover ettermiddag/kvelden. Middag ble på første og beste koreanske restaurant. Noe som var litt morsomt var at verken menyene eller de 2-3 damene som jobbet der snakket et fnugg av engelsk; men en fyr jeg antar var en stamgjest, som kunne engelsk, stilte villig opp og hjalp med å ta imot ordren :)

Asiana Airlines
OZ333
Seoul (Incheon) – Beijing (Capital)
ICN-PEK
Airbus 330-300
HL7754

6957319144_c4cc30ea40_z.jpg

Retur til Beijing i behagelig tid denne dagen. Reisefølget delte ikke min entusiasme for å prøve ut AREX-toget til flyplassen, så da ble det Airport Limousine igjen. Får prøve seg på AREX neste gang, så har man en unnskyldning for å ta en kikk på innsida av det ikoniske transportsenteret óg:
7882162156_54397a12e4_c_d.jpg

Innsjekk gikk tålelig bra, til tross for at check-in agenten et lite øyeblikk trodde jeg hadde tenkt å reise på et 2 år gammelt utgått, oppbrukt visum :p Men men, alt i orden så snart en fant rett side for ham :)

ICN er organisert i en hovedterminal og en satelittpir. Koreanske flyselskap bruker hovedterminalen mens utenlandske bruker satelitten. Observerte videre at hovedterminalen er delt opp slik at Asiana bruker den vestre delen mens Korean bruker den østre. Holdt oss naturlig nok i hovedterminalen siden vi fløy Asiana:
7882161136_6a2c1a13eb_c_d.jpg

7882161536_6aaf285302_c_d.jpg

HL7754 er en A330-300 som ble levert ny til Asiana i juli 2007. Den er dermed godt og vel et halvår yngre enn HL7747 som vi hadde andre veien (unnskyld til alle nerder som savnet slik info tidligere :fly ). Når man inne på nerding så kan man jo merke seg at flightnummer er det samme som flytypen :D

Ikke så mye å si om flyturen til PEK (kan forøvrig skyldes at tiden har gått, mens dette fortsatt skrives ut fra hukommelsen). Rakk å fikle litt mer med IFE. Matbrettet kom på rute og så sånn ut denne gang:
7882160614_2aba797479_c_d.jpg

Forøvrig litt artig å se på airshow hvordan ruta gikk en liten ekstra løkke for å unngå Nord-Korea:
7882162658_35fb0ccb21_c_d.jpg

Ble ei stund å stå i kø i immigrasjon på PEK før man fikk tatt toget over til bagasjehallen. Forholdsvis kort å vente før bagasjen kom, og så forbi tollen. Klarte å fange interessen til en toller, men etter at jeg hadde gjort rede for reiseruta bestemte han seg for at jeg ikke var noe mistenkelig og vinket meg videre. Måtte i mangel av renminbi rote rundt airside ei stund for å finne minibank. Av en eller annen ulogisk grunn er de tydeligvis eneste minibankene i terminalen plassert utfor ankomst innland – det siste stedet man fant på å lete, langt utfor enhver naturlige passasje for ankommende utlandspax :headbang
Nåvel, med lokal valuta på innerlomma og klar for noen dager til i Kina før nesa igjen skulle vende mot vest måtte man nok en gang bite slå og klype seg fram til en taxi.

Herlig TR! :) Kinesere som i det hele tatt har råd til å reise til Europa står det nok ikke så dårlig til med..:D

Opplevde også litt surr med checkin på ICN. Der påstå agenten hardnakket at nordmenn måtte ha visum til Japan og at jeg ikke hadde det. Ordnet seg med noen telefoner hit og dit så kunne han sjekke meg inn.

Opplevde også litt surr med checkin på ICN. Der påstå agenten hardnakket at nordmenn måtte ha visum til Japan og at jeg ikke hadde det. Ordnet seg med noen telefoner hit og dit så kunne han sjekke meg inn.

Uffda. Den historien var hakket verre enn min (som fortrinnsvis var et resultat av dårlig blateknikk :p ) Forventer kanskje ikke at koreanere skal ha peiling på visumkrav for nordmenn, men check-in crew har vel datasystemer som skal fortelle en slikt? Mulig noen "glemte" at det fins land i Vest-Europa utfor EU da de lagde databasen :stir

en ting jeg synes var litt irriterende var at man måtte ofte gi en håndfull med sedler for å få kjøpt noe.

Vil si det er mye verre i Kina. I Korea er all cash fra 5 kroner og oppover papir, i Kina gjelder det fra 1 krone, og høyeste denominasjon er 100. (1 yuan fins riktignok også som mynt. Det som er litt irriterende er at i Beijing er seddelutgaven vanligst, men billettautomatene på T-banen tar kun myntene. Det enkleste er å legge på en tier, så har man 8*¥1-mynter til de 4 neste turene :p ) Uansett må jeg nesten si jeg foretrekker å bla fram små sedler framfor små mynter. Mye enklere å trekke 3 ₩1000-sedler ut av seddellomma enn å finne 4 enkroninger i myntlomma begravd under en haug med tiere og tjuekroninger)

Last edited:
Vil si det er mye verre i Kina. I Korea er all cash fra 5 kroner og oppover papir, i Kina gjelder det fra 1 krone, og høyeste denominasjon er 100.

I Beijing i sommer fikk jeg flere 1/10-dels yuan-sedler, altså ca. 10 øre per lapp. Det var sykt irriterende og selvfølgelig umulig å veksle på vei ut av landet.

I Beijing i sommer fikk jeg flere 1/10-dels yuan-sedler, altså ca. 10 øre per lapp. Det var sykt irriterende og selvfølgelig umulig å veksle på vei ut av landet.

Hehe, de er morsomme. Har inntrykk av at de ikke er ekstremt vanlige i Beijing - hender de dukker opp, men som regel er det mynter det går i når jeg får igjen 1/10 yuan (1 jiao). Virker som 5 jiao-seddelen er litt mer vanlig. Begge er vel forøvrig del av av forrige generasjon sedler.
1 fen (1/100 yuan)-mynter er forresten óg moro. Eneste myntene i aluminium jeg har vært borti. Må nesten kjøpe noe i løsvekt for å få slik veksel :lol:

Post nr. 900! Får nesten feire det (litt) runde tallet med et nytt avsnitt på rapporten :)

Litt fordi prisen på det forrige hotellet hadde gått opp siden vi booket det første oppholdet, og litt fordi det kunne være morsomt å prøve noe nytt ble det overnatting annetsteds disse siste nettene. 1 Hai Inn lå inni ei bakgate et lite steinkast fra Lamatempelet. På papiret var det samme opplegg som sist: ca. 150 kr per natt for en person i dobbeltrom med eget bad. Kvaliteten var imidlertid en god del hakk under Jade Hotel. Takk og pris at det bare var snakk om to netter! Som alle budsjettovernattinger i Kina hadde også badet her skilter på tjukk chinglish til å informere om eventuell «begrenset funksjonalitet». Standarden på rommet ellers kunne minne litt om ei Donald-stripe med skapdører som løsnet osv. Har forholdsvis lave krav til et rom hvor jeg bare skal sove, så slikt gjør meg egentlig ikke så mye hvis det skraper noen kroner av budsjettet. Men så var jeg så «heldig» å få et rom med sterk sigarettstank, og som relativt fanatisk ikkerøyker gjør det meg svært mye. Stanken var tydeligvis spesifikk for mitt rom, for det luktet ikke slik på rommet til noen i reisefølget. Prøvde å be om et annet rom andre dag, men alt som var tilgjengelig var et rom nærme resepsjonen som de mente var ekstra utsatt for støy. Valgte å bite i det sure eplet og beholde rommet siden det uansett bare var en natt til. Andre ting var høylytt arbeid som begynte kl. 7 om morgenen (lite hyggelig når man er på ferie) og en del tull med nøkkelkortene – måtte få reaktivert mitt andre dag, og på avreisedagen ble samtlige deaktivert lenge før både deadline for utsjekking (eller aktuell utsjekkingstid for den saks skyld). Vi fikk låne masternøkkelen til å pakke og hente tingene som fortsatt lå på rommene. I utgangspunket tror jeg planen var å spise frokost før pakking.

Uff, det ble et langt avsnitt med klaging og sutring. Her er bilder av rommet isteden:
7938685458_2cb04e95d4_c_d.jpg

7938686088_4983eaf542_c_d.jpg

Badet:
7938686568_912a2caac3_c_d.jpg

Dagen etter tilbakekomst på Kina ble det en tur til sommerpalasset som var en slags ferieresidens for keiseren, sannsynligvis utfor byen på den tida. Det ligger altså ganske langt fra sentrum, dvs. i Haidian-distriktet nordvest i Beijing, ved 5. ringvei. Komplekset er bygget oppover langs en liten fjelltopp når man kommer fra hovedinngangen, med Kunming Lake på andre sida. De solgte en del forskjellige billettyper. Ble ikke helt klok på hva de enkelte inkluderte og ikke, men tok sjansen på en av de billigste typene. Slapp inn stort sett overalt med den, så skjønte ikke helt poenget med alle de andre. En liten nedtur var at mange områder var stengt for vedlikehold.

7938684340_2a21bbbfa2_c_d.jpg

Kunming Lake

Utsikten fra fjelltoppen er ganske interessant. Det meste av Beijing, samt områdene sør for byen, er så flatt at det kunne få selv en danske til å måpe. Fjellene nord for byen klarer tilsvarende fint å imponere en nordmann. Og akkurat i dette området treffer den svære flata plutselig på fjell:
7938684932_c6263b8ec2_c_d.jpg

Ellers ble det en spasertur i Haidian-området etterpå.

Aeroflot Russian Airlines
SU201
Beijing (Capital) – Moskva (Sheremetyevo)
PEK-SVO
Airbus 330-200
VQ-BBG

7103389965_85cf8285b5_z_d.jpg

Avreisedagen tok vi det forholdsvis rolig. Det vil si, hadde faktisk hele dagen til rådighet siden flyet skulle gå fra PEK i halv tre-tida om natta. Litt krøkkete start med deaktiverte nøkkelkort som nevnt, men fikk etter hvert stablet bagasjen inn på et rom bak resepsjonen, til å hentes på kvelden før avreise til flyplassen. Ble en tur til TV-tårnet, men en holdt seg på bakken pga. noe høy inngangspris og lav entusiasme for flere minibankbesøk. Var noe oppvisning med kinesiske drager o.l. der i forbindelse med en eller annen festival som vi kikket litt på. Utover dette fikk jeg gjort unna litt siste-liten-shopping på Perlemarkedet. Husker egentlig ikke så mye mer, utover en tur til et lokalt supermarked for å fylle opp litt av kvota. Tax-free-prisene i Norge er nok ikke i nærheten av å konkurrere med Kina :colgate: Kom tilbake til hotellet litt før kl. 23 og plukket opp bagasjen før vi praiet en taxi til flyplassen ute på gata.

Avgangsområdet på termnal 2 var litt spesielt. I den første hallen man kommer inn i var det bare litt diverse leiebilskranker o.l. For å komme til innsjekkingshallen måtte man gjennom en passasje med en eller annen dokumentkontroll om jeg husker rett.

7958145890_3f91fd5f3a_c_d.jpg

Solid kø foran skranka til Aeroflot selv om innsjekk ikke hadde startet enda.

7958145072_ea076be2f4_c_d.jpg

Innsjekkingshallen

Fant en benk rundt et hjørne, og tenkte egentlig å vente der til checkin åpnet og den verste køen forsvant. Siden køen ikke så ut til å bli mindre endte man til slutt opp med å stille seg opp likevel. Det er tross alt ganske lite å finne på i innsjekkingshallen.

Sikkerhetskontroll og emigrasjon gikk forholdsvis greit på denne tida av døgnet. Airside var det en del taxfree-butikker som var åpne, men mye var så klart stengt kl. 1 om natta.

7958144620_9010529746_c_d.jpg

Airside

7958142520_aa79cd727b_c_d.jpg

7958143878_720bace68d_c_d.jpg

Gateområdet

7958142058_7a67acfcfc_c_d.jpg

Loungen her ser ut til å være drevet av Air China selv om terminal 2 kun brukes av SkyTeam og noen uavhengige selskap (og tydeligvis Ethiopian av en eller annen grunn).

7958143092_892dfb718c_c_d.jpg

Denne dundra skulle til Hong Kong neste morgen

Til vanlig er denne avgangen satt opp med Boeing 767-300ER. Det gjaldt i utgangspunktet denne óg, men fikk equipment change til A330-200. Det er en kjent sak at 767ene til Aeroflot er noen slitne fjerdehåndsmaskiner fra forrige årtusen som mangler PTV i økonomiklasse, så det kunne man tåle. VQ-BBG ble forøvrig levert i 2009.

En sein middag ble nok en gang servert i bedagelig tempo på marsjhøyde. Også denne gang var tralla i høyre midtgang betydelig tregere enn i venstre. Matbrettet ikke radikalt forskjellig fra tidligere:
7958141506_61ab3cb434_c_d.jpg

Etter 3 mislykkede forsøk denne turen droppet vi å gamble på ledig midtsete denne flighten og valgte isteden en av treseterne bak i flyet. Til en annen gang ville jeg kanskje ikke valgt den første raden med tresetere siden skjermen i stolryggen er litt misaligned der, men man venner seg til det. Så «The Truman Show», og *stopp pressen* fikk faktisk sove litt!

Ankomst Moskva litt etter rutetid om jeg husker rett. Sto i hvertfall noen foran køen til passkontroll og plukket ut transferpax til Air France. Ellers kom en av de mange «manglene» ved den beryktede terminal F godt til syne her. Passkontrollen gikk greit, foruten en del kø, men så var det fullt kaos. Sikkerhetskontrollen ligger presset så nærme passkontrollen at det det knapt er plass til kø. Å komme gjennom passkontrollen minte strengt tatt mest om å presse seg inn i en full heis.

4,5 timer å slå i hjel denne gang, men siden flyplassen nå var ferdigutforsket var det en ting mindre å fordrive tida med. Flighten til OSL gikk fra terminal E, så det ble en matbit på Burger King der. Litt snoping i taxfree'en måtte óg til. Offisielt er det kun gratis wifi i terminal F, men klarte å få OK dekning et stykke ut i terminal E også. Dermed ble det litt surfing for å få tida til å gå før avgang.

Aeroflot Russian Airlines
SU2230
Moskva (Sheremetyevo) – Oslo (Gardermoen)
SVO-OSL
Airbus 319
VP-BUK

6957318920_3389ee1204_z.jpg

VP-BUK, levert ny til Aeroflot i 2007, fikk æren av å ta oss tilbake til Norge. Aeroflot codesharer med SAS på flygninger til Skandinavia, og på Sheremetyevo lever tydeligvis de gamle fargene videre:
7958141176_7ed138c998_c_d.jpg

Interiøret mer eller mindre identisk med A320-maskinen vi fløy motsatt vei to uker tidligere. Fint og romslig altså. Det vanlige matbrettet kom også på bordet etter hvert. Har inntrykk av at cabin crew på short haul virker litt blidere enn på long haul hos Aeroflot. Crew på long haul minner veldig om roboter i arbeid. Her kunne man såvidt skimte noen diskré smil. I alle tilfelle var gjennomsnittsalderen på short haul-crewet betydelig lavere.

Klarte å komme utenom det meste av køen fram til passkontrollen på OSL. Definitivt den kjappeste kontrollen siden vi forlot Norge. Syns godt noen kunne ha satt opp et skilt eller noe sånt etter passkontrollen, men for future reference: gå mot høyre :p

Fikk tak i bagasjen i rimelig tid. Deretter ut i ankomsthallen bare for å dra seg opp en etasje igjen til innsjekkingshallen.

Norwegian Air Shuttle
DY756
Oslo (Gardermoen) – Trondheim (Værnes)
OSL-TRD
Boeing 737-800
LN-NOY

6957318698_552c874fbc_z.jpg

Av forskjellige grunner (kanskje primært fravær av kø) droppet vi automatene og gikk rett i skranka for å sjekke inn. Fikk litt kjeft for å komme med tung koffert (jada, ble kanskje litt ivrig med shoppingen :p ) men det fikk nå heldigvis passere :) Boardingkortene fra skranka var forresten litt mer kvalitet enn matpapiret automatene spytter ut.

3 timer å slå i hjel på OSL også denne gang, men ble nå tid for boarding etter hvert. Veldig deilig med nesten umiddelbar push for en gangs skyld, uten venting på slot og hva mer som ofte fører til venting på store utenlandske flyplasser. Min første tur med onboard wifi som jeg syns fungerte tilfredsstillende. Tror det var mange som ikke gadd å finne fram laptoper for å surfe på en så kort flight. Dessuten min første tur med Sky Interior. Pent:
7958140338_d3a8b70bdd_c_d.jpg

Klarvær i Trøndelag, og innflygninga mot TRD fra øst var virkelig flott denne dagen :)

Avslutningsvis kan det jo nevnes at reiseplanen i utgangspunktet inkluderte 1*A330 og 3*B767. Pga. av equipment change endte det opp med 4*A330. Litt skuffet over å ikke få logget B767, men både A332 og A333 i loggen veier litt opp. Dessuten var A330 en definitiv oppgradering fra B767 på samtlige leg. Strekninga PEK-SVO var jeg egentlig ganske fornøyd med å slippe å oppleve på 767ene til Aeroflot.

I Beijing har jeg nok sett de fleste større turistattraksjonene etter hvert, selv om noe småplukk gjenstår. I Seoul kunne jeg gjerne hatt noen flere dager til rådighet. Har stadig mye igjen å se der!

Takk til slutt for at du tok deg tid til å lese, og ikke minst, takk for tålmodigheten!

Back