Aeroflot Russian Airlines
SU201
Beijing (Capital) – Moskva (Sheremetyevo)
PEK-SVO
Airbus 330-200
VQ-BBG
Avreisedagen tok vi det forholdsvis rolig. Det vil si, hadde faktisk hele dagen til rådighet siden flyet skulle gå fra PEK i halv tre-tida om natta. Litt krøkkete start med deaktiverte nøkkelkort som nevnt, men fikk etter hvert stablet bagasjen inn på et rom bak resepsjonen, til å hentes på kvelden før avreise til flyplassen. Ble en tur til TV-tårnet, men en holdt seg på bakken pga. noe høy inngangspris og lav entusiasme for flere minibankbesøk. Var noe oppvisning med kinesiske drager o.l. der i forbindelse med en eller annen festival som vi kikket litt på. Utover dette fikk jeg gjort unna litt siste-liten-shopping på Perlemarkedet. Husker egentlig ikke så mye mer, utover en tur til et lokalt supermarked for å fylle opp litt av kvota. Tax-free-prisene i Norge er nok ikke i nærheten av å konkurrere med Kina :colgate: Kom tilbake til hotellet litt før kl. 23 og plukket opp bagasjen før vi praiet en taxi til flyplassen ute på gata.
Avgangsområdet på termnal 2 var litt spesielt. I den første hallen man kommer inn i var det bare litt diverse leiebilskranker o.l. For å komme til innsjekkingshallen måtte man gjennom en passasje med en eller annen dokumentkontroll om jeg husker rett.
Solid kø foran skranka til Aeroflot selv om innsjekk ikke hadde startet enda.
Innsjekkingshallen
Fant en benk rundt et hjørne, og tenkte egentlig å vente der til checkin åpnet og den verste køen forsvant. Siden køen ikke så ut til å bli mindre endte man til slutt opp med å stille seg opp likevel. Det er tross alt ganske lite å finne på i innsjekkingshallen.
Sikkerhetskontroll og emigrasjon gikk forholdsvis greit på denne tida av døgnet. Airside var det en del taxfree-butikker som var åpne, men mye var så klart stengt kl. 1 om natta.
Airside
Gateområdet
Loungen her ser ut til å være drevet av Air China selv om terminal 2 kun brukes av SkyTeam og noen uavhengige selskap (og tydeligvis Ethiopian av en eller annen grunn).
Denne dundra skulle til Hong Kong neste morgen
Til vanlig er denne avgangen satt opp med Boeing 767-300ER. Det gjaldt i utgangspunktet denne óg, men fikk equipment change til A330-200. Det er en kjent sak at 767ene til Aeroflot er noen slitne fjerdehåndsmaskiner fra forrige årtusen som mangler PTV i økonomiklasse, så det kunne man tåle. VQ-BBG ble forøvrig levert i 2009.
En sein middag ble nok en gang servert i bedagelig tempo på marsjhøyde. Også denne gang var tralla i høyre midtgang betydelig tregere enn i venstre. Matbrettet ikke radikalt forskjellig fra tidligere:
Etter 3 mislykkede forsøk denne turen droppet vi å gamble på ledig midtsete denne flighten og valgte isteden en av treseterne bak i flyet. Til en annen gang ville jeg kanskje ikke valgt den første raden med tresetere siden skjermen i stolryggen er litt misaligned der, men man venner seg til det. Så «The Truman Show», og *stopp pressen* fikk faktisk sove litt!
Ankomst Moskva litt etter rutetid om jeg husker rett. Sto i hvertfall noen foran køen til passkontroll og plukket ut transferpax til Air France. Ellers kom en av de mange «manglene» ved den beryktede terminal F godt til syne her. Passkontrollen gikk greit, foruten en del kø, men så var det fullt kaos. Sikkerhetskontrollen ligger presset så nærme passkontrollen at det det knapt er plass til kø. Å komme gjennom passkontrollen minte strengt tatt mest om å presse seg inn i en full heis.
4,5 timer å slå i hjel denne gang, men siden flyplassen nå var ferdigutforsket var det en ting mindre å fordrive tida med. Flighten til OSL gikk fra terminal E, så det ble en matbit på Burger King der. Litt snoping i taxfree'en måtte óg til. Offisielt er det kun gratis wifi i terminal F, men klarte å få OK dekning et stykke ut i terminal E også. Dermed ble det litt surfing for å få tida til å gå før avgang.
Aeroflot Russian Airlines
SU2230
Moskva (Sheremetyevo) – Oslo (Gardermoen)
SVO-OSL
Airbus 319
VP-BUK
VP-BUK, levert ny til Aeroflot i 2007, fikk æren av å ta oss tilbake til Norge. Aeroflot codesharer med SAS på flygninger til Skandinavia, og på Sheremetyevo lever tydeligvis de gamle fargene videre:
Interiøret mer eller mindre identisk med A320-maskinen vi fløy motsatt vei to uker tidligere. Fint og romslig altså. Det vanlige matbrettet kom også på bordet etter hvert. Har inntrykk av at cabin crew på short haul virker litt blidere enn på long haul hos Aeroflot. Crew på long haul minner veldig om roboter i arbeid. Her kunne man såvidt skimte noen diskré smil. I alle tilfelle var gjennomsnittsalderen på short haul-crewet betydelig lavere.
Klarte å komme utenom det meste av køen fram til passkontrollen på OSL. Definitivt den kjappeste kontrollen siden vi forlot Norge. Syns godt noen kunne ha satt opp et skilt eller noe sånt etter passkontrollen, men for future reference: gå mot
høyre
Fikk tak i bagasjen i rimelig tid. Deretter ut i ankomsthallen bare for å dra seg opp en etasje igjen til innsjekkingshallen.
Norwegian Air Shuttle
DY756
Oslo (Gardermoen) – Trondheim (Værnes)
OSL-TRD
Boeing 737-800
LN-NOY
Av forskjellige grunner (kanskje primært fravær av kø) droppet vi automatene og gikk rett i skranka for å sjekke inn. Fikk litt kjeft for å komme med tung koffert (jada, ble kanskje litt ivrig med shoppingen

) men det fikk nå heldigvis passere

Boardingkortene fra skranka var forresten litt mer kvalitet enn matpapiret automatene spytter ut.
3 timer å slå i hjel på OSL også denne gang, men ble nå tid for boarding etter hvert. Veldig deilig med nesten umiddelbar push for en gangs skyld, uten venting på slot og hva mer som ofte fører til venting på store utenlandske flyplasser. Min første tur med onboard wifi som jeg syns fungerte tilfredsstillende. Tror det var mange som ikke gadd å finne fram laptoper for å surfe på en så kort flight. Dessuten min første tur med Sky Interior. Pent:
Klarvær i Trøndelag, og innflygninga mot TRD fra øst var virkelig flott denne dagen
