KAPUTT DY !!

Originally posted by Someone





Originally posted by LN-BIZ

Poenget her er jo faktisk at DY leier inn et ukjent flyselskap (for passasjerene) for å fly dem. Hvilket regelverk trår i kraft her? Kan SAS Braathens leie inn Aeroflot for å fly Oslo-Trondheim?!?! Kanskje litt usannsynlig...men har ikke passasjerene noen rettigheter her?:huh:

Rettigheten til passasjerene er å forsvarlig bli fraktet fra A-B. Det står ikke noe i vilkårene om at besetning og fly må være norsk

...og det med å bli fraktet "trygt" fra A-B gikk tydeligvis feil...denne gangen!!:old
Hvorfor kan ikke DY kansellere andre flyvninger for å prioritere passasjerer som har opplevd en så ubehagelig situasjon??
 
En kan undre på hva som er best for bunnlinjen i DY's regnskap. Lease som nå, (lo)slitte 737-300 med mye teknisk, høyere fuelkostnader, mye hotell, mat og leasing av 1011 etc :old , enn lease splitter nye 737-700 til en høyere leasingkostnad som sannsynligvis har svært lite teknisk etc.....

Det er dyrt å være fattig ......... :cry:
 
Det er klart det koster, jeg tør nesten ikke tenke på hva det koster å leie en Tristar med besetning på 10. Det vil nok hjelpe mye å få KKT i trafikk, da har de nok fly til driften. Men man vil fremdeles være veldig utsatt så det burde komme nok et fly så fort som mulig. Jeg tror ikke problemene nå vil ha noe påvirkning på passasjerantallet. Luftfarten har fått et generelt dårlig rykte og folk ser vel at gresset ikke er noe grønnere på andre siden.

Hilsen,
Laurenz
 
Originally posted by SQ 777





En kan undre på hva som er best for bunnlinjen i DY's regnskap. Lease som nå, (lo)slitte 737-300 med mye teknisk, høyere fuelkostnader, mye hotell, mat og leasing av 1011 etc :old , enn lease splitter nye 737-700 til en høyere leasingkostnad som sannsynligvis har svært lite teknisk etc.....

Det er dyrt å være fattig ......... :cry:


Ja man skal huske på at DY har et "akkumulert" underskudd på rundt 240.000.000,00 NOK siden oppstarten av 737 operasjonene.
 
Hvor mye had cash har de igjen ?? Det er jo foreløpig minus 35 mill i år ??
 
Skal man 'oppgradere' til NG, saa maa de ha kapital i banken. De skal gjoere veldig mye vedlikehold og ha veldig mye driftsuregelmessigheter for aa gjoere opp for forskjellen i pris.

DY's flaatevalg er helt greit. 733 er et velproevet og ekstremt driftssikkert fly. Alle har teknisk innimellom, ogsaa nye fly. Jeg banna 738 nord og ned mang en gang paa SEA. Det ble gaktisk langt bedre da vi gikk over til 752.

Det selskapet som IKKE har tekniske problemer vil jeg ikke fly med. De jukser.

DY's problem er at de er litt for ambisioese naa i hoeysesongen og i tillegg har faatt noen skader som har tatt fly ut av produksjon, Naa i fellesferien er det ikke lett aa finne ekstrakapasitet saa da blir det fort litt kroell.
 
Originally posted by SQ 777

Hvor mye had cash har de igjen ?? Det er jo foreløpig minus 35 mill i år ??

Husk du må skille mellom det finansielle resultatet og cash flow. Det finansielle resultatet kan nesten være hva som helst uten at det spiller veldig stor rolle, det viktigste for ett selskap er derimot å ha kontroll på cash flowen, siden det er mangel på cash som kan få ett selskap til å gå overende.

Så vidt jeg kan se har faktisk Norwegian en positiv akkumulert cash flow for 2006, og samtidig har de per 30 juni 535mill NOK i cash, så selve cash situasjonen i Norwegian er tilfredstillende. De har riktignok 900m NOK i gjeld men det er hverken mer eller mindre enn andre selskaper. De har også ca 250m Nok i utestående fordringer mot kunder.
 
Originally posted by LN-BIZ
Kan SAS Braathens leie inn Aeroflot for å fly Oslo-Trondheim?!?! Kanskje litt usannsynlig...men har ikke passasjerene noen rettigheter her?:huh:

PLEASE DO!!! :D Gjerne med en Tu-154!
 
Originally posted by Someone
De har også ca 250m Nok i utestående fordringer mot kunder.
Ja, jo, utestående og utestående, det dreier seg vel om betaling for flyvninger som ennå ikke er utført.
 
Vil påstå at DY ikke håndterte denne saken optimalt. Jeg driver ikke noe flyselskap, men jeg hadde nok kansellert en del flighter på lørdag der kanskje konkurrenten hadde ledig kapasitet, worst case, satt inn busser og brukt eget materiell til å hente hjem disse sjelene.

La meg si det sånn, hadde dette skjedd med SK, hadden paxen vært hjemme leeeeenge før......
 
Originally posted by LCH





Originally posted by Someone
De har også ca 250m Nok i utestående fordringer mot kunder.
Ja, jo, utestående og utestående, det dreier seg vel om betaling for flyvninger som ennå ikke er utført.

Nei utestående er penger inn og står på plus siden i balansen. Betalte flygninger som ennå ikke er utført står under kortsiktig gjeld og er på ca 800m NOK husker jeg rett.

Uansett står alt sammen i Q2 rapporten som ligger ute på hjemmesiden deres
 
Det virker på meg som hver gang DY får teknisk står de og lurer på hva de skal gjøre. SAS har iallefall prosedyrer,avtaler og rutiner på hvordan man skal sikre at passasjerene kommer seg hjem. Men så lenge DY knapt har "interline-avtale" med seg burde folk tenke seg to ganger om på Europa destinasjoner. Rutedefinisjon har fått en helt ny betydning etter at DY kom på banen. Vi har 200 ruter!!!! Men vi flyr dem hver 5 dag! Lenge å vente for passasjerer som har andre planer!!:(
 
Vil påstå at DY ikke håndterte denne saken optimalt. Jeg driver ikke noe flyselskap, men jeg hadde nok kansellert en del flighter på lørdag der kanskje konkurrenten hadde ledig kapasitet, worst case, satt inn busser og brukt eget materiell til å hente hjem disse sjelene.

Heraklion DY 1898 1425
Rhodos DY 1896 1435
Montpellier DY 7687 1455
Rijeka DY 1952 1515
Bourgas DY 1580 1530
Varna DY 1570 1545
Split DY 1992 1630
Dubrovnik DY 1906 1635


Hvem av disse ville du busset? - Hvem av de ville du kanselleret når alle som regel er fulle? Blir det ikke noe av det samme om det står 123 I PRG som ikke kommer seg hjem, eller om det står 148 på OSL som ikke kommer seg på ferie?

Neidu, saken er nok ikke riktig så enkel..
 
Alternativet er jo å kanselere en tur-retur til sydenrute eller 4-6 innenriksavganger. Jeg tror valget er enkelt men konsekvensen for de som skal til syden er ikke særlig hyggelige. Å rerute pax midt på sommeren med andre selskap er heller ikke enkelt når det er 148 av de. Det er så å si fult på alle fly, også andre selskap ville hatt store problemer med å få paxen fram.

Hilsen,
Laurenz
 
Under en krise som i helgen, er det å "banne i kjerka " å leie inn fra SK. De har noe kapasitet, ev, om natta ??:exclamati
 
Det finnes vel et EU-direktiv som sier at paxen må informeres om hvem som opererer en flight dersom det ikke er flyselskapets egne fly, både ved code-share, wet lease osv? Skal se om jeg kan finne noe.
 
Originally posted by Thomas





Vil påstå at DY ikke håndterte denne saken optimalt. Jeg driver ikke noe flyselskap, men jeg hadde nok kansellert en del flighter på lørdag der kanskje konkurrenten hadde ledig kapasitet, worst case, satt inn busser og brukt eget materiell til å hente hjem disse sjelene.

Heraklion DY 1898 1425
Rhodos DY 1896 1435
Montpellier DY 7687 1455
Rijeka DY 1952 1515
Bourgas DY 1580 1530
Varna DY 1570 1545
Split DY 1992 1630
Dubrovnik DY 1906 1635


Hvem av disse ville du busset? - Hvem av de ville du kanselleret når alle som regel er fulle? Blir det ikke noe av det samme om det står 123 I PRG som ikke kommer seg hjem, eller om det står 148 på OSL som ikke kommer seg på ferie?

Neidu, saken er nok ikke riktig så enkel..



Hva med å kansellere OSL-ARN og booke om til Fly Nordic, i verste fall SAS? En par TRD eller SVG avganger og booke om til SAS eller busse? Evt OSL-CPH og booke om til Sterling og SAS?

Billigere å kjøpe fullprisbilletter domestic/intra skandinavisk enn PRG-OSL..
 
Back
Top