Kaos på OSL fra mandag?

• Thread starter Thread starter CK
  • Start date Start date
Replying to Topic 'Kaos på OSL fra mandag?'

Det er nesten som eg kan sitte i Bergen og høyre den høglytte banninga her....

Et annet spørsmål som passasjerene lurer på er hvem det er som har ansvaret. De eneste de har å henvende seg til er de ulike flyselskapskrankene, men der vises det til at det er OSL som er ansvarlig for forsinkelsene.

- Vi skal ta opp situasjonen med selskapene, er den korte kommentaren fra fungerende administrerende direktør ved OSL Bjørn Vinge til Dagbladet.no.
http://www.dagbladet.no/dinside/2006/07/10/471152.html

Ja, det hjelper sikkert ... :sarc

Ville det foroevrig ikke vaert mer naturlig at selskapene tok saken opp med OSL....?? :love

Jeg har som lovet stått på som bare det for å begrense våre problemer. (Men det hjelper det lite at også flyet blir stående med tekniske..... :( )

Det som ikke kommer fram er at det står igjen masse bagasje, det er mange, svært mange som ikke får bagasjen sin når de kommer fram. Det er vel ingen som har oversikt over hvor mye ble ståendes igjen men det er nok flere tusen kolli. Mange fly ble holdt igjen men det er begrenset hvor lenge man kan stå å vente på noe som ikke kommer. Dette vil medføre store kostnader for flyselskappene å rushe bagane. Tar OSL regninga? Har journalistene sluttet å stille spørsmål og godt over på å bare skrive det opplagte?

Hilsen,
Laurenz

Mens denne tråden er noenlunde i live, vil jeg benytte anledningen til å spørre hvorfor bagasjebåndene på OSL er laget så rart?

MOW har sikkert sett flere enn meg! Bagasjen kommer opp fra kjelleren og ut på båndet og går sin runddans utenom utgangspunktet.

På OSL ledes den bagasjen som har gått rundt båndet rett inn på den som kommer fra hullet fra kjelleren, og må dermed slåss om plassen.

Tragikomisk å se at paxen som står ved dette "knutepunktet" påtar seg oppgaven med å sjaue kofferter for å hindre gridlock. Stakkars.

Jaja. Nordmenn må alltid finne opp kruttet på nytt... :(

Mye morsom lesning, hvis dere går inn på http://www.vanderlande.com

OSL er bla. ført opp som referanseflyplass, og de skriver "Vanderlande Industries also provides daily Operations and Maintenance services. After installation in 1998 the baggage handling system has scored an availability of more than 99.5%. Day in, day out!"

Kanskje de ikke har gangsynet helt i behold?

Mer fra Van DerLande
http://www.vanderlande.com/ASP_Cubic.aspx?Class=CArticle&Id=3407

Nå vet sikkert dere som er ansatt der oppe bedre enn meg, men mitt inntrykk var at det kun var problemer i starten og det det har fungert bra frem til nå? Stemmer det eller er mitt inntrykk feil?

Probleme er av relativt ny dato, er de ikke? Overbelastning? Det jeg imidlertid husker irriterte skrankepersonalet i starten var de lange ventetidene de hadde foer systemet 'tok' bagasjen. Mer ventetid for bagasjen gir lengre ventetider for pax ...

Det har vært problemer med baggasjesorteringsanlegget i alle år. Men det har vært forskjellige problemer... En del av problemene har ikke vært like synlige for passasjerne.

Er det noen som vet hvorvidt flyselskapene kan holde OSL/Avinor ansvarlig for forsinkelser som er forårsaket av problemer med baggasjehåndtering og sikerhetskontroll..? Hvordan er normalt kontraktene mellom flyselskapene og flyplassene utformet i forhold til slike forhold?

Vel og da var resultatet av de siste dagers sammenbrudd i bagsjeannlegget klart.

http://www.boarding.no/art.asp?id=22320

3000kolli ble stående igjen. Og når det koster ca 1000kr å ettersende ett kolli er det bare å ta frem kalkulatoren. Itillegg kommer kostnader fly og forsikringselskaper har ved kompensasjon ved tapt og forsinket bagasje (for det er sikkert flere enn meg som ser sitt snitt til å fornye garderoben når bagasjen er forsinket :love ). Tapt goodwill for flyselskapene og kostnadene ved forsinkete avganger og dertil mistete connection (for noen selskaper) må jo også taes med i regnestykket så da kommer vi sikkert opp på ett 8 siffret beløp.

...føler virkelig økonomen i meg får utløp idag:devil:

Nå må dere slutte å klage. Vet dere ikke at OSL eies av Avinor, og Avinor er faktisk "ledende innen sikkerhet og punktlighet i europeisk luftfart". Så det så!
:lol

Dette er den samme visa som koemmer igjen og igjen hver gang en eller annen har et problem på gardermoen, være seg Serviceair,SasBraathens eller Norwegian. Det blåses alltid kraftig opp i pressen fordi konsekvensene alltid er store når noe svikter.
Man kan ikke sitte å forutse at et fly får tekniske problemer, eller at en datamskin skal ta kvelden. Å ha backup i form av ekstra fy, ekstra bagasebånd etc er ikke lønnsomt, det skjønner tilogmed journalister !!!:up:
Junior benytter forøvrig annledingen til å fornye garderoben i Riga i går da han fikk kr. 2500.- på sin reiseforsikring pga forsinket bagasje. En utfordring...ifølge han:)

Back