Kaos på OSL fra mandag?

• Thread starter Thread starter CK
  • Start date Start date
Replying to Topic 'Kaos på OSL fra mandag?'

Originally posted by Someone

Nei jeg har ikke lest kontrakten men hvis du har rett må Norwegian ha det som i arbeidslivet kan betegnes som en dårlig og merkelig kontrakt

Ja, det kan vi nok være enige i. Den kontrakten som gjelder, er gammel. Den skulle revideres, og i mars skulle ny avtale inngås. Norwegian ville ha mere tid, pga de hadde nå plutselig snart 20 fly og da gammel avtale ble inngått hadde de 9 fly. Norwegian ba om å få en midlertidig avtale frem til 1. oktober, for å få en ny avtale frem. 3 dager etter midlertidig avtale ble undertegnet, fortalte Norwegian at de hadde tegnet avtale med Northport OY om en ny handlingavtale fra 1 oktober 2006. Servisair kunne valgt å kanselere den midlertidige avtalen, men dette ville de ikke da de heller vil prøve å levere tjenestene som de alltid har gjort, og heller kjempe mot Northport ved neste runde når avtalen igjen skal fornyes. Og ingen vet hvordan det nye selskapet vil drive tjenestene sine, de har enda ikke fått noe utstyr levert på Osl. Og bemanning skal de nok også slite med, arbeidsledighetstrygd gir mer enn jobb hos Proffice som skal bemanne dette. Så hvordan dette skal gå blir iallefall spennende å se..

Originally posted by captaink

DY holder nok en close look på hvem som står bak problemene hos SA. Både i management og på tråkka.

Det er en del menesker som nå skaffer seg usedvanlig elendig track record mht. muligheten for fremtidige jobber i bransjen.

"You`ll never work in this business again" er vel ikke så mye å true med lenger?

Slik utviklingen har vært i bransjen så er vel en jobb i kassa på Rimi snart mer attraktiv!

:D

De heter Servisair ..

Bytte av handlingagent er 'rutine', og Servisair vil nok staa loepet ut. De har en stor organisasjon og de kan hente inn folk fra andre stasjoner hvis det kniper. Ja, det koster og noen av de behersker kanskje ikke norsk, men de faar flyene ut.

Har selv vaert igjennom lignende situasjoner. Da vi gikk fra Servisair til Swissport (noe av det dummeste ATA har gjort, vi fikk knallservice av Servisair) satte vi press paa Swissport om at de skulle overta Servisair's folk. At dette i svaert liten grad skjedde, skyldes ikke oss, men en kombinasjon av at Swissport har daarligere betingelser og at rivaliseringen mellom Servisair og Swissport i USA er enorm ...

Originally posted by Trety

Tror ikke på flykaos

Ferietrafikken går som normalt på Gardermoen, spådommer om kaos til tross.

Det er vel ingen som har spådd kaos i dag da fellesferien ikke starter før etter arbeidstid, så NA24 er kanskje litt kjapp i avtrekkeren?

At folk slutter er en naturlig konsekvens...

At man får tak i 50 nye via søknader og intervjuer og som skal ha opplæring o.s.v. for kun kort tid er ikke så naturlig i dagens arbeidsmarked...

Ser ikke helt hvordan Serviseair kan gjøre det anderledes. Fortvilende situasjon spør du meg

At det hele ikke er noen heldig situasjon er jo alle enige om.
Servisair må ha gjort en nokså bra jobb de årene de har jobbet med Norwegian. De har fått flyene avgårde mer eller mindre på rutetid, og absolutt vært delaktige i Norwegians suksess....
At de har gammelt og dårlig utstyr kan jeg ikke uttale meg om, men som Rampen skriver i et innlegg lenger opp her, så virker det jo som om de har prøvd å få inn nytt utstyr da.

Jeg tror Northport kommer til å slite enormt med å klare å håndtere Norwegian til å begynne med. Jeg tror de kommer til å "arve" masse gammelt utstyr fra Helsinki etc. og da er problematikken fortsatt der.
Tror også de kan komme til å slite med å få kompetent arbeidskraft.
Da tar over Norwegian mens sommerprogrammet enda pågår, og det er ikke akkuratt få flyvinger. Men de er billigere.....så gjenstår det å se.

håper vi kan unngå kaos....bransjen har ikke godt av det, og jeg tror heller ikke at det er aksjoner på gang. Men at ferie, oppsigelser og sykefravær gjør bemanningsituasjonen på OSL vanskelig er det vel ingen tvil om.

Sånn apropos, Proffice Aviation har en rekke stillingsutlysninger ute på bl.a. Finn.no og Aetat.no for tiden.

Originally posted by Blubird

Sånn apropos, Proffice Aviation har en rekke stillingsutlysninger ute på bl.a. Finn.no og Aetat.no for tiden.
Tror du det er noen her som gidder å jobbe der?...:baeh

I morgen er det mandag så da får vi se hvordan det går.

Jeg skal gjøre mitt for at fly går på rute. :up:

Men det er mange som har sluttet og mange som er på ferie. Det er altså av helt naturlige årsaker at det er dårlig med folk. Og lærer opp folk til til dels krevende stillinger for en meget begrenset periode er ikke så greit heller. Sommervikarer har vi jo en del av men likevel....

Vi får se.

Hilsen,
Laurenz
(ferdig med ferie)

I morra er det mandag, og jeg tror ikke det blir noe mer kaos i morra enn det har vært hittil i sommer.

Hele saken lukter det storpolitikk av. LFF har flagget at de skal stevne proffice for retten - og det er LFFs lokale representant som går ut i avisen med dommedagsspekulasjoner. Lokale tillitsvalgte går sjelden ut i riksdekkende media og roper ulv, uten at de har et sentralt styre bak seg. LFF har en sverte kampanje på gang ovenfor Norwegian og Proffice - og dette utspillet er bare en del av denne kampanjen.

Jeg syns det er rart, at når Servisair mister en kontrakt så ropes det om virksomhetsoverdraglese. Jeg kan ikke i min villeste fantasi, skjønne at LFF skal komme noen vei med denne stevningen. Hvordan skal det da bli i næringslivet? Skal alle som legger inn et anbud og vinner det være nødt til å ta med seg ansatte fra "den tapende part"?

Er LFF bare ute etter å "reise kjerringa"? I oppkjøpssaken av Braathens, da kunne ikke LFF skjønne at det kunne være noen virksomhetsoverdragelse - den saken tapte de så det sang etter. Jeg er redd LFF ved å stevne Proffice vil gå på nok et nederlag i rettssystemet - og dermed tape anerkjennelse.

Spennende blir det uansett! Proffice Aviation blir en aktør som blir skummel for alle som er etablert innen handlig på OSL.

LFF sier at de har retten på sin side med bakgrunn i liknende saker ellers i Europa. Med bare det argumentet i ryggen forventer de at jeg skriver under på at jeg er med på et søksmål som jeg ikke ser noe poeng i. Det har vært et informasjonsmøtte som jeg ikke hadde anledning til å være med på og der har de nok sagt litt mer. Alikevel syns jeg jeg burde ha fått mye mer informasjon derfra. Jeg betaler en ikke ubetydelig sum kontigent men vet egentlig hva de holder på med. Jo, jeg kunne selvfølgelig tatt kontakt selv og funnet ut mer på denne måten. Men de har tros alt noen hundre medlemer og derfor er det de som er nødt til å informere selv. Hjemmesiden deres gir heller ikke så mye informasjon.
Jeg er enig med Svenk at dette lukter det politikk av. Jeg lurer også på hva dette betyr for bransjens omdømme. Det er ikke mye status å jobbe i luftfarten nå om dagen.

Men for al del, det er spennende. Jeg håper det ordner seg for de som blir overtalle i Servisair. Mange har funnet seg nye utfordringer allerede og flere blir det helt sikkert.

Hilsen,
Laurenz

Asbjørn tenker igjen på sitt kjære sas! Han skal sværte DY nå. Han har jo påført SK ganske mye negativitet så nå skal han gjøre det godt igjen med ledelsen. For en patetisk fyr. Nei Asbjørn trekk deg nå og bli pensjonist kanskje du kan starte opp akpml igjen. De trenger deg!!!!!!

Originally posted by oslosl

Asbjørn tenker igjen på sitt kjære sas! Han skal sværte DY nå. Han har jo påført SK ganske mye negativitet så nå skal han gjøre det godt igjen med ledelsen. For en patetisk fyr. Nei Asbjørn trekk deg nå og bli pensjonist kanskje du kan starte opp akpml igjen. De trenger deg!!!!!!

Hvordan de SAS ansatt igjen og igjen kan stemme på den fyren er for meg en stor gåte.

Vel, fikk for noen timer siden beskjed at baggagesorteringsanlegget vil være nede til man får noen deler som mangler. Så med andre ord så er det nok status quo på OSL. :spin:

Back