• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Kaos på Gardermoen

Replying to Topic 'Kaos på Gardermoen'

Laptop hindrer at du kan klare å se sprengstoff og andre ulovligheter. Derfor må den kjøres gjennom seperat. Den ordningen har vert på Flesland Heliport i mange år, i følge MountainDew. (delt eller manuell sjekk).
Problemet er nok ikke laptop men mangel på folk, sykemeldinger og misnøye med lønn som eg kan godt forstå. Dette er bare begynnelsen på en streik som vil komme, hvis ikke arbeidsgiverne åpner pengesekken!

Originally posted by Jumper G5

Underbemanning i Røyken har lite med sikkerhetskontrollene å gjøre. Pax som ankommer OSL med fly er allerede screenet på andre flyplasser, og trenger bare gå ned trappen til avgangshallen, uten screening. Passasjerer som begynner på OSL må screenes. Ser lange køer også på peaks på vanlige dager, men dette er ekstremt!

Det var VG som skrev at det pga syke flygeledere OG sikkerhetskontrollen som skaper forsinkelsene. Så kombinasjonen av begrenset kapasitet i luften og at passasjerene ikke rekker allerede forsinkene fly skaper problemer!

Ah, veeegeee... Det er det dyptpløyende luftfartsanalytiske organet som i dag viste bilde av en nydelig Citationjet for å slå opp at et klubbfly (?) hadde skadet tuppen av noen propellblader på Sola i dag? I rest my case (-:

Aldri i min tid i bransjen, har jeg opplevd makan til køer og kaos som i dag!

I følge oppropene, var grunnen til køene, mangel på vektere og de nye sikkerhetsreglene.

Det var full bemanning i alle slusene i dag........men de jobbet smått. At følsomheten på sensorene var høy hjalp ikke. Alle som det pep på måtte gå gjennom buen ørten ganger, i stedet for å bli manellt kontrollert som vanlig. Når X-forsøk i buen ikke gikk, bar det kroppsvisitering av hands-on varianten.

Jeg stod 01:15 i kø i dag.

Er det virkelig helt avklart at det ikke er noen sammenheng mellom disse køene (nå på OSL, og i forrige uke på SVG) og den pågående forhandlingen/meklingen for vekterne? At gjennomlysning av laptop ene og alene er grunnen til dette har jeg personlig liten tro på.

Originally posted by ENGM RAMP

Om dere alle kunne sett det vi har sittet og sett på intern-kameraene her nå...

Det er en kø jeg tror jeg aldri har sett maken til...

:wow:

Selvfølgelig har nok sykdommene i Røyken litt med det å gjøre og, men MAKAN !!!

Og du som sitter godt gjemt 1000 meter over bakken har vel hatt det greit i forhold til visse andre idag.. hrrm.. ! :p

My worst day ever!

Det er ikke alle som ønsker å være så effektiv til den lønnen vi får! Støtter dagens "aksjon" på Gardermoen :up:

Originally posted by MountainDew

Det er ikke alle som ønsker å være så effektiv til den lønnen vi får! Støtter dagens "aksjon" på Gardermoen :up:
men selvfølgelig synd for passasjerene og flyselskapene :(

Originally posted by Someone

Originally posted by Jumper G5

Underbemanning i Røyken har lite med sikkerhetskontrollene å gjøre. Pax som ankommer OSL med fly er allerede screenet på andre flyplasser, og trenger bare gå ned trappen til avgangshallen, uten screening. Passasjerer som begynner på OSL må screenes. Ser lange køer også på peaks på vanlige dager, men dette er ekstremt!

Det var VG som skrev at det pga syke flygeledere OG sikkerhetskontrollen som skaper forsinkelsene. Så kombinasjonen av begrenset kapasitet i luften og at passasjerene ikke rekker allerede forsinkene fly skaper problemer!

Jeg satt i bilen i går ettermiddag og lyttet til NRK Nyheter på radio, og de kan berette at dette nok skyldes både vektere og at det er mangel på friske folk i "tårnet på Røyken". Sitter det noen der og venter på å få lagt en rullebane på Hurum de kan skue utover, eller må noen bare fortelle de at de jobber under bakken? :D

-A

Nå var det vel faktisk Bodø sektor sør som var grunnen til en del av flow restriksjonene i går også, så det har bommet litt til.

(Og btw, i Bodø var ingen syke, man klarte bare ikke å finne en til å dekke en av de hundrevis av vaktene som er "hull" i vaktlista de neste 2-3 mnd.)

Originally posted by ph-ndr

Jeg satt i bilen i går ettermiddag og lyttet til NRK Nyheter på radio, og de kan berette at dette nok skyldes både vektere og at det er mangel på friske folk i "tårnet på Røyken".
-A

Mulig jeg misforstår, men hvordan flygeledere kan påvirke lengden på køen gjennom sikkerhetskontrollen er litt uklart for meg...

Ikke spør meg, jeg bare gjengir ord for ord NRK fra i går ettermiddag. :)

Originally posted by MountainDew

Så det ER en aksjon? Fin måte å starte lønnsforhandlingene for vekterne på? Gleder meg allerede til å dra fra OSL 18/5.... kanskje jeg skulle dratt fra TRF via TRD til BOO???

Ser forresten at DY hadde masse forsinkelser i går, ventet de på pax'en?

og i UK får flyplassoperatøren BAA millionbot på grunn av køer der: http://www.guardian.co.uk/airlines/story/0,,1761588,00.html

Hva sier kontrakten mellom Security operatørene og OSL/Avinor mon tro? Ligger det noe kontraktsmessig ris bak speilet når de ikke klarer å levere den tjenesten de er satt til å levere? Ligger det an til bøter som i UK her også?

Originally posted by SpotOn

Originally posted by ph-ndr

Jeg satt i bilen i går ettermiddag og lyttet til NRK Nyheter på radio, og de kan berette at dette nok skyldes både vektere og at det er mangel på friske folk i "tårnet på Røyken".
-A

Mulig jeg misforstår, men hvordan flygeledere kan påvirke lengden på køen gjennom sikkerhetskontrollen er litt uklart for meg...
'

Flygelederene påvirker IKKE køen på OSL, men det var ikke bare køen foran sikkerhetskontrollen som ene og alene var skyld i alle forsinkede avganger og ankomster på OSL igår.

Nå har SAS trått til for å hjelpe vekterene, ved å ta over noen av deres oppgaver

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=115443

Kan være at vekterne aksjonerer litt. Men herregud nordmenn i sikkerhetskontroll er er mareritt. Må for all del ha mange lommer å tømme, samt ikke begynn å kle av deg før du kommer til kontrollen. Jeg legger alltid alt i lomma på jakka og har den klar når jeg kommer til kontrollen. Tviler nesten på at det går ann å komme fortere gjennom kontrollen.

Originally posted by CK

Ser forresten at DY hadde masse forsinkelser i går, ventet de på pax'en?

Kveldsmaskina til BU*SK opp til Kirkenes i går kveld hadde en 50 minutters AS-delay (AS = Airposrt Security) ut fra Oslo da :)

Back