Kanskje kommer Ethiopian til OSL / OSL som longhaul-flyplass

Re: Ethiopian til Oslo

I starten vil ruten trolig gå via Stockholm, men etter hvert håper man på at markedet skal gjøre det mulig å operere med en direkterute mellom Oslo og den etiopiske hovedstaden.

Soennende likevel ...

Flyr ikke ET til ARN via VIE ? Blir det da dobbelt tag-on ???

De flyr nå en mix av nonstop og via VIE. VIE blir nok endret.

Der sprakk den ja. Var senest en artikkel i forrige uke som gikk forumet forbi:)
Alt et visst ikke helt klart enda, så vi må nok vente litt til.

Med tanke på den store andelen transfer pax fra OSL på ARN flightene, er det helt naturlig at de velger å koble sammen OSL med ARN.

Med tanke også på hvor mye Kastrup i mange år har lagt ned av innsats, penger og arbeid for å få Ethiopian til Kastrup, så må jeg si st dette smaker ekstra godt.

Dette blir nok også kroken på døra for DY til DXB.

Giver meget god mening eftersom der er mere end 3 gange så mange Somaliske flygtninge i Norge som i Danmark.

Så du leste takeoff.dk i forrige uke? ;)

Ja den somaliske trafikken er nok viktig, samtidig som selskapet selv mener å ha data som viser betydelig høyere yield fra OSL enn fra CPH. Da spesielt mye trafikk generert av ulike departement og virksomheter knyttet til norske myndigheter. Dessuten når Etiopian flere destinasjoner i Afrika mer effektivt enn med andre selskap.

Det har også blitt påstått tidligere av Avinor at Både Norge og Sverige har mest Afrika trafikk av de Nordiske landene. Ser man på reisevane analysen fordelt på destinasjon, er det potensielt mange destinasjoner som vil komme inn under Ethiopian fra OSL. Sammen med Arlanda er jeg sikker på at dette blir bra. Så får vi håpe at de får SAS med seg.

Last edited:

Vil ET få trafikkrettigheter på OSL-ARN vv. sånn at det blir mulig å fly wide-body intra-skandinavia? :D

Litt uvitende om temaet, så jeg lurer på hva som regulerer det? For eksempel har jo GA lokale trafikkrettigheter LGW-AMS vv. som de flyr med 777.

ET har trafikkrettigheter intra-EU, som f.eks. Stockholm-Wien. Imidlertid er ikke EØS-landene inkludert i dette.

Giver meget god mening eftersom der er mere end 3 gange så mange Somaliske flygtninge i Norge som i Danmark.

Det kan du si men du må ikke glemme at Kastrup udiskutabelt er Skandinavias og Nord Europas viktigste hub og at København har betydelig næringsvirksomhet og et catchment area som provinslufthavnene OSL og ARN ikke på noen måte kan måle seg med;).

LOL kanskje de har lyst til å returne bagasjen min i samme slengen :D :P Jeg tviler på om jeg kommer til å bruke dem igjen, om ikke billetten er mange ganger billigere en de andre...

Hyggelig nytt. Ethiopian er et ok selskap når man kommer i luften, Addis Ababa flyplass er heller skrall. Om det kommer en annen routing enn via Stockholm, tipper jeg på en mellomlanding et annet sted. Det går nonstop fra ARN noen dager i uken, men også via Wien. Stockholm-ruten har også mellomlandet i Cairo og muligens andre steder.

Hvordan det? :)

Norwegian har mye Dubai trafikk med reisende som skal videre inn til vanskelige deler av Afrika. De deler opp reisen og benytter Dubai som utgangspunkt for å komme inn i Øst-Afrika. Gjelder spesielt Somalia etter det jeg har hørt.
Det krydret med Emirates, tror jeg gjør det vanskelig å opprettholde ruten.

Last edited:

Norwegian har mye Dubai trafikk med reisende som skal videre inn til vanskelige deler av Afrika. De deler opp reisen og benytter Dubai som utgangspunkt for å komme inn i Vest- Afrika. Gjelder spesielt Somalia etter det jeg har hørt.

Det krydret med Emirates, tror jeg gjør det vanskelig å opprettholde ruten.

Tror du mener Øst-Afrika. Ethiopian har sikkert bedre forbindelser enn det Norwegian kan by på via sin Dubai-rute, men den ruten har vel flere ben enn det.

Tror du mener Øst-Afrika. Ethiopian har sikkert bedre forbindelser enn det Norwegian kan by på via sin Dubai-rute, men den ruten har vel flere ben enn det.

Korrekt, Øst- Afrika. Rettet nå:)

Jeg tror de fleste bena er knekt med nå både Emirates og Ethiopian inne.

Last edited:
Back