Kan vi håpe på dametoalett på SK snart

krølle

ScanFlyer Crusty
Kan vi håpe på dametoalett på SK snart

Hadde jo vært fint om SK og kunne blokkert et toalett til våre kvinnelige partnere.
Eller?

Re: Kan vi håpe på dametoalett på SK snart

Hva med et eget herreroalett?

Finnair har dette på A350ene sine, ved "behov". Dersom det er mange kvinner i C-kabinen, vil de dedikere et eget lavatory til "female only" med litt andre amenities.

Finnair har dette på A350ene sine, ved "behov". Dersom det er mange kvinner i C-kabinen, vil de dedikere et eget lavatory til "female only" med litt andre amenities.

Ok. Var ikke klar over at det fantes, har ikke sjekket noe, kom bare over Interjet i Mexico som flyr A-320 og SU-95, var der jeg så det første gang.

På min arbeidsplass har vi fellestoaletter for alle. Forstår ikke helt behovet for dedikerte toaletter for kvinner.

Hadde jo vært fint om SK og kunne blokkert et toalett til våre kvinnelige partnere.
Eller?

Hvorfor?
Hva med urinal for mannlige passasjerer?
Nei - kanskje det er likså greit å dele på fasilitetene. Det blir nok mest effektivt også!

Hadde det vert eget til menn og kvinner hadde vi menn sluppet kø da kvinnemennesker ofte bruker laaang tid i forhold til menn.

Hadde vel blitt mye ekstra løping forover og bakover i kabinen i de mindre flyene med få toaletter
og mye køståing for kvinner som vel i gjennomsnitt bruker lenger tid pr besøk. Det hadde
også gått utover både effektiviteten i kabinen for kabinpersonalet (flere blokkeringer), sikkerheten (færre med sikkerhetsbelte på til enhver tid), og mange stressa damer ombord som igjen går utover oss menn ;)

På min arbeidsplass har vi fellestoaletter for alle. Forstår ikke helt behovet for dedikerte toaletter for kvinner.

Du er kanskje mann ??? og dermed ikke helt kvalifisert til aa forstaa ?;)

Så lenge det er plass og nok dasser er det jo ikke noe problem og en helt grei løsning.

Ellers jo er det jo få ting som skaper mer kø enn fellestoaletter. Og for oss gutta funker det jo normalt mest effektivt med en god gammeldags "pisserenne". Null kø og raskt inn og ut. For de av oss som er litt "shit breaks" så er det sjeldent båser som trengs

Og men jeg først er i gang med populærkultur referanser så sa Klovner i Kamp det ganske greit i en av låtene deres: "....så jeg snubla inn på dassen for å strø. Det var en bås med lås og vask og speil, en sånn som lager kø....."

Men hvorfor?

Av egen erfaring vet jeg at jeg ikke alltid treffer "spot on", ei heller liker jeg om jeg må sette meg på et flytoalett. Kanskje derfor;)

Jøss, eksisterer der slike arbeidsplasser enda:8:

Av egen erfaring vet jeg at jeg ikke alltid treffer "spot on", ei heller liker jeg om jeg må sette meg på et flytoalett. Kanskje derfor;)

Å stå og pisse på et flytoalett er, etter min mening, bare ufint. Med mindre man er norgesmester i å sikte i uforutsett turbulens.

Om det var færre mannfolk som synes det er helt greit å pisse utenfor dass, så hadde nok dette problemet vært vesentlig mindre.

Forøvrig er da felles toalett ganske vanlig på mange arbeidsplasser.

Ellers jo er det jo få ting som skaper mer kø enn fellestoaletter.

I teorien er det vel omvendt? Eller snakker du utifra et mannlig perspektiv ;)

Se for deg en arbeidsplass med 50/50 menn og kvinner med unisextoalett med 2 avlukker.
Antallet toaletter er "perfekt" dimensjonert til å ta unna den totale trafikken av slik at det akkurat ikke blir kø.

Så gjør vi om til separerte toaletter, ett avlukke til hvert kjønn. La oss anta at kvinner bruker f.eks 20%
lenger tid pr besøk i snitt.

Resultat, det vil alltid være kø hos damene, mens herretoalettet vil stå ubrukt ca 20% av tiden.
Eller m.a.o. kø som ett resultat av redusert fleksibilitet.

W

Last edited:

Jeg synes isåfall man må ha et for men only også. Sånn i likestillingens navn

I teorien er det vel omvendt? Eller snakker du utifra et mannlig perspektiv ;)

Se for deg en arbeidsplass med 50/50 menn og kvinner med unisextoalett med 2 avlukker.
Antallet toaletter er "perfekt" dimensjonert til å ta unna den totale trafikken av slik at det akkurat ikke blir kø.

Så gjør vi om til separerte toaletter, ett avlukke til hvert kjønn. La oss anta at kvinner bruker f.eks 20%
lenger tid pr besøk i snitt.

Resultat, det vil alltid være kø hos damene, mens herretoalettet vil stå ubrukt ca 20% av tiden.
Eller m.a.o. kø som ett resultat av redusert fleksibilitet.

W

Nja;-) Hvis herretoalettet står ubrukt 20% av tiden og kvinnene bruker 20% mer tid på wc, vil jo 0.8*0.2=0.96 kvinnene kun bruke toalettet 96% av tiden. Poenget ditt er klinkende klart altså, men prosentregning er ikke greit :p

Med de samme antagelsene, altså at før separasjon er det 100% utnyttelse og ingen kø, og at en deretter separerer og observerer at kvinnene bruker 20% lenger tid pr besøk (og dermed også antar at det er like mange besøk, for enkelthets skyld kan en anta at den totale tiden på wc for kvinner er 20% lengre) og at det dermed blir kødannelse hos kvinnene og ledig kapasitet hos menn, får en vel følgende utnyttelse per kjønn:

X= WC-utnyttelse herrer
Y= WC-utnyttelse kvinner

Y= 1.2*X
X+Y= 2 (200 %)

Y=1.2(2-Y) = 2.4 - 1.2Y
2.2Y=2.4

Y=1.09
X=0.91

91% av tiden står Herre-WC ubrukt altså.

I realiteten blir det kø lenge før 100% utnyttelse, fordi diverse blærer ikke er spesielt glade i å løse koordineringsproblemer og som følge av trafikktopper på grunn av måltidmønstre og eventuelt enda verre scenarier, men om en antar (ganske vilkårlig) at det for fellestoalettet er en maks nullkø-utnyttelse på 50%, vil hovedfunnene være de samme, som jo var poenget ditt her. Herretoalettet blir overdimensjonert og kvinnetoalettet underdimensjonert. En løsning er naturligvis å bygge ut toalettene med ulik kapasitet, men da risikerer en overdimensjonering hos kvinner også, fordi toaletter er en diskret størrelse som må økes med en hel om gangen, så her må en ha empiriske data å lene seg på før en konkluderer, spesielt når det gjelder et slikt minebelagt emne.

Nå skal det til slutt sies at prosentutregningen i det siterte innlegget er helt riktig dersom det var meningen at maks nullkøutnyttelse for fellestoalettet skulle være 88%, så du får ha meg unnskyldt om dette var tilfellet :fly

Nja;-) Nå skal det til slutt sies at prosentutregningen i det siterte innlegget er helt riktig dersom det var meningen at maks nullkøutnyttelse for fellestoalettet skulle være 88%, så du får ha meg unnskyldt om dette var tilfellet :fly

Du har selvsagt rett i at det var en grov forenkling fra min side, og jeg forutså at noen kanskje ville
fin-regne på dette og skrev derfor CA 20% da jeg visste at nøyaktig 20% ikke var riktig svar
(for lat til å regne på det) :p

91% av tiden står Herre-WC ubrukt altså.

Du mener vel 9%..

Andre usikkerhets-momenter kan f.eks. være at damene antagelig vil bruke "litt" kortere tid enn de pleier dersom det er lang kø for ikke å irritere sine medsøstere... så utnyttelsesgraden der vil nok øke hvis det er kø.

W

Back