Kan travel død laks bli enda travlere?

KjetilK

ScanFlyer Blue
Kan travel død laks bli enda travlere?

Nyheten om et dieselutslipp i Skjervøy minte meg på at jeg leste om samme selskap for noen dager siden i Aftenposten, om at laks derfra havner i Tokyo 36 timer etter slakt. Litt googling ga meg denne artikkelen. Det har tidligere vært diskusjoner her om at det er relativt få fraktruter fra Norge på tross av fiskeeksporten, men har man pratet om muligheten for å fly ut laks fra kortbanenettet?

Altså, firmaet over ligger nær SOJ, så spørsmålet er om det finnes noen mulighet for at de kunne pakket laksen rett i en LD3-kontainer med kjøl, fått den inn i et lite fly, og så ikke pakket den ut før den nådde bestemmelsesstedet? Finnes det i det hele tatt noen fly som kunne gjort denne jobben? Det nærmeste jeg kommer er ATR-42 LCD, men den krever kanskje litt mer?
 
Re: Kan travel død laks bli enda travlere?

Kanskje en Shorts campingvogn, men jeg tviler på det. Du får imidlertid uansett så lite med hvert fly, at det er mer effektivt å bruke trailer på korte strekninger. Det blir også høye handlingkostnader med mange småfly.
 
Re: Kan travel død laks bli enda travlere?

I forhold til volumet man kan fylle i en trailer og kjøre ned til Helsinki, så skal et fly være veldig billig for å konkurrere. Det er 14-16 timer kjøring ned dit, og mye fisk går ut derfra.

-A
 
Re: Kan travel død laks bli enda travlere?

I forhold til volumet man kan fylle i en trailer og kjøre ned til Helsinki, så skal et fly være veldig billig for å konkurrere. Det er 14-16 timer kjøring ned dit, og mye fisk går ut derfra.

-A

Eller laste flyet på Evenes eller Banak. Kortere kjøring og antakelig også kortere flytid. Det har også vært gjort tidligere.



Vidar
 
Re: Kan travel død laks bli enda travlere?

Eller laste flyet på Evenes eller Banak. Kortere kjøring og antakelig også kortere flytid. Det har også vært gjort tidligere.

Det krever også en del investeringer som gjør handlingprisen drøy ... FedEx var vel et eksperiment og de varte ikke lenge. Nå er det jo også slik at ikke all laksen skal samme veien - det gjør også at det lønner seg å trucke den til en hub hvor du kan få den avgårde mer effektivt. Som regel skal flyene også ha annen last.
 
Re: Kan travel død laks bli enda travlere?

Det krever også en del investeringer som gjør handlingprisen drøy ... FedEx var vel et eksperiment og de varte ikke lenge. Nå er det jo også slik at ikke all laksen skal samme veien - det gjør også at det lønner seg å trucke den til en hub hvor du kan få den avgårde mer effektivt. Som regel skal flyene også ha annen last.

Det handler like mye om samordning av flyfrakt og returlast. Kan man f.eks samordne laks, annen hvitfisk og sjømat til asia kan det bli mer lønnsomt å laste et fly i Norge. Det må også være en viss regularitet i det hele.



Vidar
 
Re: Kan travel død laks bli enda travlere?

Det blir også en mer komplisert logistikk, og det er nok ikke så mye å spare av tid heller.
Fra anlegget til flyplassen tar det vel en knapp time, så skal det lastes om til et fly (som bør stå klart) som flyr f.eks. til Helsinki ca 3 timer med propell vil jeg tro, ATR'en er vel 50 seter fly så den kan vel ta 5 tonn last, og i artikkelen så var det syv tonn lastet på AY sitt fly så det må da minimum to flighter. Hvis du får alt til å stemme tidsmessig og har containerne ferdig lastet fra anlegget så vil jeg se for meg at du kan få det ned til 1 + 1 + 3 + 1 + 9 + 1 = 16 timer fra det kjører ut fra NRT. Men om vi optimaliserte truckingen på samme måte så vil du kunne bruke 14 + 1 + 9 + 1 = 25. Med andre ord kunne man spart ca 10 timer, men sannsynligvis med abnorme transportkostnader.
 
Back
Top