Kan fraktfly selges til International Shipping?

La oss si vi klarer ä levere et fraktfly hvis produksjons-kostnad = 0.12 €/FTK. Det betyr at kostnad pr 1 kg x (trip) over 5,000 nm legger seg pä ca. 0.12 x 5,000 x 1.852 / 1,000 = det koster 1.11 € ä flytte 1 kg varer fra Öst til Vest (Kina - Europa) eller fra Syd til Nord (Somalia - Tyskland). En slik service kan selges for 2 € (frukt, grönnsaker) til 3.50 € eller mye mye mer (tekstil-varer, iPad, iPhone, ilpost, ilpakker ...). Inntjeningsevnen, netto-gevinstene er fabalaktige ! En slik maskin ville sette av skreder av nye typer laster som ligger latent og venter pä anledningen. Man ville oppleve HELT ANDRE MARKEDSKREFTER. Ingen statistikk pr idag holder när man skal forutsi hva som skjer när UltraFreighterene introduseres. Sjokkbölge, massiv Modal Shift, Tsunami, Revolusjon, Jackpot, Money Machine ... er svakt ordvalg skal man forestille hendelsen.
 
Last edited:
Parsifal-prosjektet med universiteter (hvorav Pisa i Italia), forskningsinstitutter (hvorav DLR i Tyskland), industri-bedrifter (hvorav Airbus ...) arbeider videre med kapital-innskudd fra EU for ä kartlegge potensialet for det säkalte PrandtlPlane, en fly-geometri som forbedrer Payload-Range karakteristikker pga bl.a. naermere dobbelt sä store brennstoff-kapasitet og löfte-evne vs klassiske fly-typer :

http://parsifalproject.eu/
google ---> PARSIFAL D 3.2 "Preliminary design of the reference PrandtlPlane"
 
Som nevnt i en annen traad, tok Stratolaunch sin jomfrutur forledes ... dessverre er denne ikke tiltenkt som AGA-liner, heller som privat-fraktfly for Stratolauncher-bedriften. Og payload ligger paa samme nivaa som Antonovs Mriya An-225, dvs 250 tonn max payload, eller vel i underkanten av de noen + 350 tonn payload som menes aa vaere noedvendig for at oekonomien i en Ultrafreighter skal kunne presses ned under 18 cents av € pr FTK, hvor belly-freight i passasjerfly omtrent legger seg pr idag (utregnet etter marginal-kostnadsmetoden som 7 ganger ekstra-CASK).

https://forum.flyprat.no/showpost.php?p=1164036&postcount=18
 
Last edited:
I og med massiv kansellering (> 35% ?) verden rundt av pax-flygninger pga Covid-19, kanselleres faktuelt ogsä 35 % av all bukfrakt pä samme flygninger, noe som skaper en akutt kapasitets-krise pä flyfrakt-markedet, en side-effekt som ikke fullt var strategenes mening...

Konsekvensen er press pä bäde dedikerte fraktfly og opererende bellyfraktere hvor fraktprisene er pä vei opp, takket vaere Covid-19 = inget ondskap ondt nok for at det ikke er godt for noe !?
 
Franske shipping-kjempe CMA-CGM starter eget fraktfly-selskap og kjöper 4 stk. A330F til ä begynne operasjon. Adm. direktör Rodolphe Saadé er kjent for sitt anlag for ä drive sine virksomheter pä stor skala. Tiden vil vise hvordan CMA CGM Air Cargo utvokser seg fremover, jeg tipper pä innföring av Ultrafreighters sä snart slike er ä finnes pä markedet...

https://www.lesechos.fr/industrie-s...e-quatre-airbus-a330-200-pour-le-fret-1289957
 
Du har jo allerede Maersk (Star Air), Evergreen (EVA Air), Hapag Lloyd, Hainan .. uten at noen av disse har revolusjonert bransjen ..
 
Last edited:
Og kinesiske COSCO som har kjöpt seg inn i China Air Cargo ... og ... og ... CMA CGM har introdusert containervessels med plass til 22,000 TEU altsä större enn Maersk sine EEE (18,000 TEU). Modal Change 2.0 (air cargo) gjenstär ä finne sted sä lenge nudagens fraktfly (dvs stort sett vanligvis mest Paxliner-F) ikke bygges konkurransedyktige vs bellyfreight solgt pä marginalkostnadsbasis ombord i samme Paxliners. For at flyfrakt-revolusjonen skal kunne finne sted, mä fraktflyene designes til nettopp denne oppgaven. AP MÖLLER MAERSK Mc-KINNEY kunne starte en tsunami i retning av flyfrakt ved ä kontrahere spesialt nybyggete UltraFreighters, nettopp.
 
Back
Top