Kan fraktfly selges til International Shipping?

Jeg ser ikke fordelene med opplegget ditt. Tidskritisk gods er vel sjelden i så store mengder at det er hensiktsmessig å fylle en hel container, og dagens system mht luftfrakt er vel både veletablert og fleksibelt? Jeg tror muligens du overvurderer mengdene av tidskritisk gods som blir fraktet hver dag..

- tegn en type 950 m.tonnes MTOW/350 m.tonnes Payload SuperFreighter basert pä bruk av A380 og/eller A350 sub-assemblies, som et Lego-spill : double-deck vinge + tandem wingbox/MLG/NLG;
- rettigheten skal eies av Shipping-konsortiet, ikke av Airbus, derved kontrolleres utspredelsen av ferdigbyggete fly, hvormed man kontrollerer markedet;

Hvorfor skal Airbus akseptere at deres design skal danne grunnlag for rettigheter eiet av et shipping-konsortium? For jeg går ut fra at A380/A350 sub-assemblies fremdeles er Airbus design.
Tjener Airbus så mye at de ikke bryr seg om å tjene penger på det de har utviklet?

Vidar

Hvorfor skal Airbus akseptere at deres design skal danne grunnlag for rettigheter eiet av et shipping-konsortium? ...
Hvorfor er fraktfly det "femte hjulet" i Airbus-kjerra ? Dette handler om selskapskultur og initiativ. Ä selge sub-assemblies er Business for Airbus. Men uten involvering fra Shipping blir det ikke noe initiativ. Vi snakker her om Modal Revolution n° 2. Hvem startet Modal Revolution n° 1 ? Svaret er : SHIPPING ! De kontrollerer 98 % av fraktmarkedet. De har Know-How'en (logistics). De har den finansielle styrken. Og de har Kulturen. Ballen mä spilles ut av Shipping. Klart Airbus fölger med. Kanskje vil de t.o.m. pröve ä beholde kontroll ? Hvorfor ikke ?

Jeg ser ikke fordelene med opplegget ditt. Tidskritisk gods er vel sjelden i så store mengder at det er hensiktsmessig å fylle en hel container, og dagens system mht luftfrakt er vel både veletablert og fleksibelt? Jeg tror muligens du overvurderer mengdene av tidskritisk gods som blir fraktet hver dag.
Her sier jeg meg uenig. Typisk tidskritisk gods er 'fashionables' (Värmoten, siste iPad, siste iPhone, siste Dan Brown, Samsung Galaxy, siste osv ...) : for ä selges til riktig pris (dvs när etterspörselen er höyest) mä 'jernet hamres mens det er varmt'. Alle sänne varer er 'tidskritiske'. Pluss persihables (blomster, ...). Pluss pharmaceuticals, ved f.eks. epidemier. Matvarer (frukt, grönnsaker, seafood, ...) er bare den synlige del av det 'tidskritiske' isbjerget. Og hvem sitter med denne informasjonen pä deres hender ? Shipping og sine Forwarders, som ofte er integrerte.

Og du overser den andre typen varer, som jeg kaller 'verdi-intensive', evntlt ukritiske vs tid.

Og sä har vi en rekke typer varer hvor leveringsmengden innvirker pä salgs-prisen (f.eks fersk fisk ...) som gjör at leverans pr fly garanterer riktig pris, mens leverans pr skip ikke)

Totalt snakker vi om mangfoldige millioner av tonn, som er modne for "Modal Change" n° 2.

Last edited:
OK, takk Superhai, point taken, herlig ! Jeg forstär at Børge er en Figur i norske media (++ ...), KjellTech selv er en moderne slags August Stomperud ? Well Done ! Selv kan jeg anbefale LEO (Dargaud) : Antarès, Bételgeuse, Aldébaran, Terres Lointaines, Les Survivants ...

... dagens system mht luftfrakt er vel både veletablert og fleksibelt? ...
Frakt tatt i isolasjon, pusten har bläst ut av lungene pä Lederene i verdens flyselskaper. Den förste generasjon av Helter som startet Modal Revolution n° 1 (pax) mellom 1930 og 1970 har gitt adgang til minst to nye generasjons-skift. Regelverket har spesialisert seg, selskaps-kulturen ogsä. Fly og skip som Modal Solutions flyter fra hverandre eller spesialiseres. Divisjonen gär langs grensen mellon passasjer-transport og frakt, med enkelte unntakelser : eksempelsvis, cruise-ferier pä den ene siden, pakkegods og Kurier-frakt pä den andre. Sist-nevnte er ekstensjoner av selve passasjer-transporten, i den forstand ilpost og ilgods er ekstensjoner av person-behovet. Du sier at her er dagens system "veletablert og fleksibelt" ? Jeg sier : du tar deg smuler til takke, mens du kan gape over langbord med overflod ! Hvorfor til den grad beskjedenhet ?

Hvor er det blitt av EROBRINGS-LYSTEN innenfor shipping ? Noen er det der ute som stokker kortene tankefullt : A. P. Möller har sitt studiums-foretag STAR AIR gäende mens de tygger pä saken. EVA AIR tilsvarer samme boblende hjernevinninger pä andre farvann. Men det er hos THY Cargo, Emirates Cargo, Cathay Pacific Cargo, Korean Cargo, Lufthansa Cargo samt hundrevis av andre tilsvarende enheter - som bygges ut fra normal anvendelse av underbelly linjefly frakt-kapasitet (pr containers) videre over til spesialiserte frakt-operasjoner med fraktfly - at det har begynt ä banke i blod-ärene ... fordi Shipping SOVER !!!

Men kilden som skal tappes - selve FRAKTEN !! - renner fortsatt gjennom Shippings faste hender, sä dine "veletablerte" venner, sentry, fär bare tak i de smuler Shipping lar falle ned over kanten av festbordet mens de patter seg pä magen og raper. Er du fornöyd ? Det har du ingen grunn for ä vaere !

Men at - fornöyd eller ikke - Modal Revolution n° 2 er pä innmarsj er et uoverkommelig faktum. Frequent Traveller sier til skandinavisk Shipping : tiden er moden, teknologien kan fremdrives. Samle dere ! Tenk ! Brett skjorte-ermene tilbake. Ta fatt i beistet, skap Redskapet.

Vaersägod, Bordet er igjen servert !

(Nota Bene : hvis ikke Project Albatross gjennomföres pä forsvarlig kort sikt, kan Shipping forsikres om at det ikke er lenge til at noen av de bedre delikatesser pä dagens langbord vil forsvinne inn i andres munner ? Hvem da ? : uinviterte glupske f***ing Venture Capitalists !)

Last edited:
OK, takk Superhai, point taken, herlig ! Jeg forstär at Børge er en Figur i norske media (++ ...), KjellTech selv er en moderne slags August Stomperud ? Well Done ! Selv kan jeg anbefale LEO (Dargaud) : Antarès, Bételgeuse, Aldébaran, Terres Lointaines, Les Survivants ...

Leo (viggo på norsk) og Kjell har nok en del til felles, men der Viggo er velmenende og surrete, er Kjell målbevisst og drar konsekvent prosjektet i feil retning.

... Kjell er målbevisst og drar konsekvent prosjektet i feil retning.
KjellTech representerer altsä krypto-Entreprenören i den populaere bevissthet. Der er der - akkurat DER ! - jeg selv helst vil befinne meg, ikke for all del blant gruppen "Nostalgics", bestäende av alle de som vet av sine livs lange erfaringer hva som er "riktig" og hva som er "feil" retning, til de visner og falmer og blir seilet akterut av friske nye generasjoner med barmen full av nye idéer - av den populaere typen.

Tenk positivt, LN-MOW ! Laer av typer KjellTech ! Lukk ikke din änd, avgrens ikke tilgang inn i din egen hyggelige tilvaerelse av kun selv-plukkede dräper av fremskrittets Tsunami !

Last edited:
Leo (Viggo på norsk) ... Viggo er velmenende og surrete ...
Leo er ikke en comic strip Figur men Tegneren i overnevnte serier, dvs tilsvarer Börge. Du har sannsynligvis forskrudd din samstilling Leo vs KjellTech. Min replikk ovenfor er basert kun pä din analyse av figuren KjellTech.

'Gaston' heter Gaston La Gaffe (tabbe-Gaston) fordi han 'koker' alt han foretar seg, men hjernen hans bobler av oppfinnsomhet og prosjekter, han er en alltids Optimist. Det positive med figuren er at - tross tabbene - klarer han seg igjennom hver dag, takket vaere en spesielt dreven sans for 'système D' (D for débrouillardise) sä for Gaston ordnes alt.

Last edited:
Genese - Project Albatross

Etter noe humoristisk OT (vi takker Someone !) önsker jeg ä fokalisere diskusjonen tilbake til min Post # 50 ovenfor, en replikk til sentry som jeg har utformet for at den skal virke som Cornerstone for Project Albatross (the dedicated superfreighter for International Shipping). Hensikten er at man skal sammen forstä hvorfor TIMING er riktig, hvem skal virke som INITIATOR, hvilke KATALYSATORER kan pävirke lubrifikasjon og igangsetting av prosjektets tunge, komplekse, mangtallige tannhjul ...

Ingen kommenterte Post # 50, annet enn at de tidligere poster (39 + 40) hörtes som om de kom fra KjellTech. OK, nä har vi vaert igjennom det, jeg utvider min apologi for Project Albatross :

Det er nemlig oppstätt en merkverdig forvridning eller forstoppelse i den modale genealogi. Historisk, forplantes Darwins evolusjon mht Modal Choice fra opprinnelig mennesket over til frakt, hvoretter den modale lösning gär igjennom en fantastisk oppgradering til den fintrimmes for FRAKT storstilt. Frakten driver den teknologiske evolusjon, med feedback tilbake i mennesketransport-applikasjoner. Analysen holder for hjul, jernbane, skip ... men ikke for fly !

Vi stär som en flokk paleo-flyloger og graver blant scrappede flyrester uten ä identifisere den manglende lenke i fly-evolusjonens kjede : den höy-effisiente, spesialiserte superfreighter og dennes senere oppstammere som skal drive modal-evolusjonen videre til perfeksjon : Project Albatross ...

Albatross?

http://www.youtube.com/watch?v=Z_u7VGiMO0U

Du nevner allerede eksisterende produkter som potensiale for Megafrakterne .. FedEx flyr f.eks. allerede to daglige 777'er fra Nanjing til deres hub i Memphis omtrent udelukkende med Apple-produkter.
Oversize-markedet er allerede rimelig godt dekket av ukrainerne og jeg har problemet med å se det potensialetdu beskriver. Med dagens fokus på driftsøkonomi og kostnader er det sjelden høna kommer før egget, og jeg tror heller ikke det vi skje med dette scenarioet.

... to daglige 777F'er fra Nanjing til deres hub i Memphis omtrent utelukkende med Apple-produkter ...

777F, 747F, A330F, A380F ... er kompromisserte adaptasjoner, tilstilt frakt, av flytyper designet opprinnelig for passasjer-trafikk. Du velger ä holde diskusjonen tilbake, sä lenge du velger ä klamre deg fast til slike kompromisserte designer. Tenk bredt, tenk hvor mye fortere frakt-fly kunne snues pä bakken hvis designet primaert for frakt-logistikk ! Ovennevnte rekke fraktflytyper er utmaninger av Airbus og Boeing. Project Albatross er et prosjekt hvor initiativtakerene er Shipping. Glem den verden du kommer fra, LN-MOW. Forstär du hva jeg mener ? Pröv ä iaktta deg selv pä Receiver-siden. Lytt, med äpent hjerte ?! Deretter postèr gjerne, men helst i riktig retning, MED Shipping-vinkling, ikke prinsipielt med fly-OEM-vinkling, da stopper diskusjonen her, OK, KjellTech ?

Last edited:
KjellTech ville konvertert dette til et prioritert prosjekt uten deadline med jevnlige oppfølgingsmøter på Bahamas.

Spør først målgruppen (shipping) om merverdien for dem er stor nok til at de er villige til å betale utvilking av dette kontra dagens infrastruktur. Jeg mistenker at svaret er nei ..

Du har rett i at vi er inne i en chicken-and-egg situasjon. Redskapet finnes ikke fordi opphaveren arbeider med sine rutiner. For ä definere redskapet, mä shipping trekkes ut av sine rutiner. Fly-OEM'ene smäspiller derfor uhindret videre med sine ersatz-programmer av typen etellerannetpassasjerflyprogram-F. Resultat (2012) : shipping 10 trillion RTK mot frakt pr fly 200 billion RTK dvs 98 %/2 % ... ta vekk underbelly freight fra statistikken for "frakt pr fly", sä har du igjen det som (virkelig !) ble flyttet med spesialiserte "freighters" (passasjerfly-F) : tilintetgjort til peanuts nullkommanix. Og denne mikroskopiske brökdelen er det altsä som fyller opp alle verdens "veletablerte" (cf sentry) freighterflyfläter. Herremingutt, hva egentlig skal jeg spörre nevnte mälgruppe om ? Vi som debatterer her pä Flyprat vet mer om det gigantiske POTENSIALET FOR EKSPANSJON av flyfrakt enn de fleste inne pä kontorene v/Langelinie ... Uff !!

Back