• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Kan få makspriser i nord

Hurum

ScanFlyer Gold
Kan få makspriser i nord

Kan få makspriser i nord

Samferdselsminister Liv Signe Navarsete vurderer å kreve lavere makspriser når hun gir konsesjon på flyrutene i nord.

Samferdselsminister Liv Signe Navarsete vurderer å kreve lavere makspriser når hun gir konsesjon på flyrutene i nord. De siste årene er disse strekningene blitt dyrere.
De siste årene er disse strekningene blitt dyrere, skriver Nationen i dag.

- Jeg håper å sette ned maksprisen noe. Jeg satte i gang et arbeid for å se på dette i januar. Det blir nå regnet på ulike prosentsatser. Vi ser på hvor mye det vil koste å sette ned maksprisen med 10, 20 og 25 prosent, sier samferdselsminister Liv Signe Navarsete (Sp) til Nationen.

Ministeren beklager at prisene på deler av kortbanenettet i Distrikts-Norge har økt, mens prisene på de konkurranseutsatte strekningene har gått ned.

Den store prisforskjellen ble omtalt i Aftenposten søndag. En fersk rapport fra forskningsledere ved Transportøkonomisk institutt og Handelshøyskolen i Bodø, viser at en tur fra Kirkenes til Svolvær kan være fra dobbelt til neste femdobbelt så dyr som en tur fra Kirkenes til Oslo.

Store forskjeller

Full pris tur/retur mellom Oslo og Kirkenes koster 4765 kroner med utreise 11. januar, og retur dagen etter. En reise mellom Kirkenes og Svolvær, som er under halve distansen, koster 9047 kroner på det samme tidspunktet.

Tilsvarende ruter med rabatt-billetter er 1143 kroner Oslo/Kirkenes og 5998 kroner Oslo/Svolvær, skriver Nationen i dag.

Konsesjon

Ifølge statssekretær i Samferdselsdepartementet Steinulf Tungesvik (Sp), ble det nylig gitt konsesjon, fra den forrige regjeringen, på de fleste flyrutene på kortbanenettet.

- Konsesjonen på hovednettet, på alt utenom Nord-Troms og Finnmark, ble tildelt i fjor. Denne konsesjonen vil vare i tre år, sier Tungesvik.

Han legger til at det også på kortbanenettet er konkurranseutsatte flyruter.

Troms og Finnmark

Når det gjelder konsesjonen på Nord-Troms og Finnmark, så blir denne tildelt i løpet av året, og vil gjelde fra 1. januar 2007. Tildelingen av denne konsesjonen er ennå ikke lyst ut, skriver Nationen.

(nettdesk@htg.no)
 
Replying to Topic 'Kan få makspriser i nord'

Er det bare meg som har problemer med dette? Konsesjonsruter=statssubsidierte ruter? Lavere priser=hoeyere subsidier? Hoeyere subsidier=mere skatt?

Duuh ...
 
Replying to Topic 'Kan få makspriser i nord'

det ER makspriser på kortbanenettet i dag -satt av samferdselsdepartementet - saken er vel heller om staten skal gå innmer høyere direkte subsidier til FOT-trafikken slik at prisen til kunden kan settes lavere. Det er jo ikke WF, DAT eller Coast som øker prisene - det er staten som reduserer tilskuddet på ruter som aldri i verden er lønnsomme uten tilskudd (det er jo derfor de er FOT-ruter)
 
Back
Top