Kan få makspriser i nord
Kan få makspriser i nord
Samferdselsminister Liv Signe Navarsete vurderer å kreve lavere makspriser når hun gir konsesjon på flyrutene i nord.
Samferdselsminister Liv Signe Navarsete vurderer å kreve lavere makspriser når hun gir konsesjon på flyrutene i nord. De siste årene er disse strekningene blitt dyrere.
De siste årene er disse strekningene blitt dyrere, skriver Nationen i dag.
- Jeg håper å sette ned maksprisen noe. Jeg satte i gang et arbeid for å se på dette i januar. Det blir nå regnet på ulike prosentsatser. Vi ser på hvor mye det vil koste å sette ned maksprisen med 10, 20 og 25 prosent, sier samferdselsminister Liv Signe Navarsete (Sp) til Nationen.
Ministeren beklager at prisene på deler av kortbanenettet i Distrikts-Norge har økt, mens prisene på de konkurranseutsatte strekningene har gått ned.
Den store prisforskjellen ble omtalt i Aftenposten søndag. En fersk rapport fra forskningsledere ved Transportøkonomisk institutt og Handelshøyskolen i Bodø, viser at en tur fra Kirkenes til Svolvær kan være fra dobbelt til neste femdobbelt så dyr som en tur fra Kirkenes til Oslo.
Store forskjeller
Full pris tur/retur mellom Oslo og Kirkenes koster 4765 kroner med utreise 11. januar, og retur dagen etter. En reise mellom Kirkenes og Svolvær, som er under halve distansen, koster 9047 kroner på det samme tidspunktet.
Tilsvarende ruter med rabatt-billetter er 1143 kroner Oslo/Kirkenes og 5998 kroner Oslo/Svolvær, skriver Nationen i dag.
Konsesjon
Ifølge statssekretær i Samferdselsdepartementet Steinulf Tungesvik (Sp), ble det nylig gitt konsesjon, fra den forrige regjeringen, på de fleste flyrutene på kortbanenettet.
- Konsesjonen på hovednettet, på alt utenom Nord-Troms og Finnmark, ble tildelt i fjor. Denne konsesjonen vil vare i tre år, sier Tungesvik.
Han legger til at det også på kortbanenettet er konkurranseutsatte flyruter.
Troms og Finnmark
Når det gjelder konsesjonen på Nord-Troms og Finnmark, så blir denne tildelt i løpet av året, og vil gjelde fra 1. januar 2007. Tildelingen av denne konsesjonen er ennå ikke lyst ut, skriver Nationen.
(nettdesk@htg.no)
Kan få makspriser i nord
Samferdselsminister Liv Signe Navarsete vurderer å kreve lavere makspriser når hun gir konsesjon på flyrutene i nord.
Samferdselsminister Liv Signe Navarsete vurderer å kreve lavere makspriser når hun gir konsesjon på flyrutene i nord. De siste årene er disse strekningene blitt dyrere.
De siste årene er disse strekningene blitt dyrere, skriver Nationen i dag.
- Jeg håper å sette ned maksprisen noe. Jeg satte i gang et arbeid for å se på dette i januar. Det blir nå regnet på ulike prosentsatser. Vi ser på hvor mye det vil koste å sette ned maksprisen med 10, 20 og 25 prosent, sier samferdselsminister Liv Signe Navarsete (Sp) til Nationen.
Ministeren beklager at prisene på deler av kortbanenettet i Distrikts-Norge har økt, mens prisene på de konkurranseutsatte strekningene har gått ned.
Den store prisforskjellen ble omtalt i Aftenposten søndag. En fersk rapport fra forskningsledere ved Transportøkonomisk institutt og Handelshøyskolen i Bodø, viser at en tur fra Kirkenes til Svolvær kan være fra dobbelt til neste femdobbelt så dyr som en tur fra Kirkenes til Oslo.
Store forskjeller
Full pris tur/retur mellom Oslo og Kirkenes koster 4765 kroner med utreise 11. januar, og retur dagen etter. En reise mellom Kirkenes og Svolvær, som er under halve distansen, koster 9047 kroner på det samme tidspunktet.
Tilsvarende ruter med rabatt-billetter er 1143 kroner Oslo/Kirkenes og 5998 kroner Oslo/Svolvær, skriver Nationen i dag.
Konsesjon
Ifølge statssekretær i Samferdselsdepartementet Steinulf Tungesvik (Sp), ble det nylig gitt konsesjon, fra den forrige regjeringen, på de fleste flyrutene på kortbanenettet.
- Konsesjonen på hovednettet, på alt utenom Nord-Troms og Finnmark, ble tildelt i fjor. Denne konsesjonen vil vare i tre år, sier Tungesvik.
Han legger til at det også på kortbanenettet er konkurranseutsatte flyruter.
Troms og Finnmark
Når det gjelder konsesjonen på Nord-Troms og Finnmark, så blir denne tildelt i løpet av året, og vil gjelde fra 1. januar 2007. Tildelingen av denne konsesjonen er ennå ikke lyst ut, skriver Nationen.
(nettdesk@htg.no)