Rekordsubsidiering!

Eller Widerøe, SAS Norge og Norwegian, som alle har adresse ganske nært en plass der alt som minner om en flyplass er noen gamle lufthavnskilt :cool:

Et glimrende eksempel på dette med produksjon ute i landet og administrasjon i Oslo er Elkem konsernet. De eksporter for milliarder fra steder som Mosjøen og Lista og har en liten administrasjon i Oslo, hvor de også blir registrert med sin omsetning... og vips ser det på papiret ut som om verdiskapningen skjer i Oslo.

Nå har akkurat det ekstremt mye med billig og subsidiert kraft å gjøre, da.

Jeg forstår ikke hvorfor verdiskapning kom inn i bildet. Poenget mitt var - og er - at den totale infrastrukturen er dårligst der vi har den største befolkningskonsentrasjonen. Det kan jeg med min beste vilje ikke forstå.

Nå har akkurat det ekstremt mye med billig og subsidiert kraft å gjøre, da.

Jeg forstår ikke hvorfor verdiskapning kom inn i bildet. Poenget mitt var - og er - at den totale infrastrukturen er dårligst der vi har den største befolkningskonsentrasjonen. Det kan jeg med min beste vilje ikke forstå.

Infrastruktur er viktig for verdiskapning. Uten veier og annen infrastruktur i distriktet så ville det ikke vært mye produksjon av hverken kraftintensive produkter, fisk eller hva de nå driver med ute i distriktet...;) Uten verdiskapning så ville det stått dårlig til her i kongeriket. At den totale infrastrukturen er dårligst der befolkningskonsentrasjonen er størst er ikke nødvendigvis riktig, og kan komme av sitt eget stå- (bo-) sted. Om du har vært litt ute i distriktet i Nord-Norge så skal man ikke alltid skryte av veldig gode veier.

Eller Widerøe, SAS Norge og Norwegian, som alle har adresse ganske nært en plass der alt som minner om en flyplass er noen gamle lufthavnskilt :cool:

Nåja. Widerøe har riktignok en liten filial på Fornebu nå, men hovedkontoret er i Bodø ..:lol:

Last edited:
TOS, du har gode poeng, men jeg er helt enig med LN-KOG! Man kan jo ikke forsvare den latterlige svake infrastrukturen (særlig veier) rundt Oslo med at man fisker i nord, finner olje i vest eller lager aluminium i Årdal. Man må jo se hvor behovet er størst, der folk flest bor. Vi trenger ny E18 til Sørlandet og ikke minst E16 til forbi Hønefoss.
:nor

Norwegian, WF og SAS Norge vet i hvilken kommune man skal drive flyselskap (og flyplass) også :D

Last edited:
Om du har vært litt ute i distriktet i Nord-Norge så skal man ikke alltid skryte av veldig gode veier.

Vært der, bodd der - og flydd mellom stedene. På innlandet er hovedinfrastrukturen vei, langs kysten er ikke det nødvendigvis tilfellet. Derfor har bl.a. Elkem sin fabrikk i Mosjøen. Kaia ligger rett ved verket. I Oslo-området er hovedinfrastrukturen vei og bane. Andre steder er det noe helt annet.

Tror ingen i disktriktet har noen ide' om hvor sprengt E18 er.

Har flere ganger brukt over 2 timer fra Holmen til Aker brygge, det er vel omtrent 20Km.

Så kan man X det med antal personer og tapt arbeidstid og økt forurensning.

TOS, du har gode poeng, men jeg er helt enig med LN-KOG! Man kan jo ikke forsvare den latterlige svake infrastrukturen (særlig veier) rundt Oslo med at man fisker i nord, finner olje i vest eller lager aluminium i Årdal. Man må jo se hvor behovet er størst, der folk flest bor. Vi trenger ny E18 til Sørlandet og ikke minst E16 til forbi Hønefoss.
:nor

Det var ikke mitt poeng å forsvare dårlig infrastruktur rundt Oslo, men å vise hvorfor det også kan være et poeng med infrastruktur også andre steder i landet. Det er helt sikkert riktig å prioritere f.eks. E18 sørover.

E18 mellom Asker og Oslo er da langt fra sprengt. Ledig kapasitet 20 timer i døgnet. Og Oslo har IKKE plass til så mange flere biler uansett.

Nå har det begynt å blitt bevegelse på utbedreing fra 2 til 4-felts på veien mellom Gardermoen og Hamar også, men det er vel kanskje litt langt ut på "bygda" for mange her ^_^

Man må da kunne klare å ha to tanker i hodet samtidig, fire om en tar med julemat og god vin; veiene mangler vedlikehold over store deler av landet på grunn av for små bevilgninger, og kollektivinnfartsårene til hofudstaden - spesielt tog/bane - er i sørgelig dårlig stand. Det har presset dagpendlere over på veiene, og de er som kjent sprengt de nevnte rushtimer. Til å fikse vei/tog/bane trengs det penger, og penger, det har Norge for tiden. At man bruker millioner på å utrede hvordan man kan spare et dusin lønnshjemler ved å kutte en kortbaneplass her og der, blir som en dråpe i havet i forhold til de store utfordringene.

Jeg tror man bør se på dette med infrastruktur i flere nivå.
For de store byene, hvor det er et stort antall reisende som dagpendler inn og ut hver dag bør det i størst mulig grad satses på mye bedre kollektivløsninger som kan ta unna store volum på en rask, billig og effektiv måte som samtidig sparer miljøet.
Deretter bør det satses mye mer på å få bedre og større veier og jernbane som kan fungere som hovedårer og som knytter landet sammen. Hvorfor ikke bygge 4 felts motorvei fra Tromsø til Kristiansand på samme vis som våre gode naboer i Sverige har bygd sin E4 fra Luleå til Malmø? Da får man raske transportårer, som bør legges utenom byene, og som medfører billigere og sikrere transporter.

E18 mellom Asker og Oslo er da langt fra sprengt. Ledig kapasitet 20 timer i døgnet. Og Oslo har IKKE plass til så mange flere biler uansett.

Dårlig poeng for en som f.eks skal igjennom Oslo , enten til f.eks Gjøvik eller Hamar ?

Selv har jeg endt opp med å reise hjemmefra 05:45,og med flexitid returnere fra jobben 14:30 ,men det er ikke alle som har den muligheten.

Back