Et glimrende eksempel på dette med produksjon ute i landet og administrasjon i Oslo er Elkem konsernet. De eksporter for milliarder fra steder som Mosjøen og Lista og har en liten administrasjon i Oslo, hvor de også blir registrert med sin omsetning... og vips ser det på papiret ut som om verdiskapningen skjer i Oslo.
Nå har akkurat det ekstremt mye med billig og subsidiert kraft å gjøre, da.
Jeg forstår ikke hvorfor verdiskapning kom inn i bildet. Poenget mitt var - og er - at den totale infrastrukturen er dårligst der vi har den største befolkningskonsentrasjonen. Det kan jeg med min beste vilje ikke forstå.
Eller Widerøe, SAS Norge og Norwegian, som alle har adresse ganske nært en plass der alt som minner om en flyplass er noen gamle lufthavnskilt![]()
Nåja. Widerøe har riktignok en liten filial på Forenbu nå, men hovedkontoret er i Bodø ..:lol:
Sandvika, Farmer, Sandvika....
Om du har vært litt ute i distriktet i Nord-Norge så skal man ikke alltid skryte av veldig gode veier.
Sandvika, Farmer, Sandvika....
TOS, du har gode poeng, men jeg er helt enig med LN-KOG! Man kan jo ikke forsvare den latterlige svake infrastrukturen (særlig veier) rundt Oslo med at man fisker i nord, finner olje i vest eller lager aluminium i Årdal. Man må jo se hvor behovet er størst, der folk flest bor. Vi trenger ny E18 til Sørlandet og ikke minst E16 til forbi Hønefoss.
:nor
Flyttet inn i samme bygg som SAS på Fornebu nå i desember.
E18 mellom Asker og Oslo er da langt fra sprengt. Ledig kapasitet 20 timer i døgnet. Og Oslo har IKKE plass til så mange flere biler uansett.