Kamerahjelp! hva bør jeg velge?

Re: kamerahjelp! hva bør jeg velge?

ok 1100D tror jeg st jeg kjøper. da får jeg se etter tilbehør
1100D er canon, må jeg da kjøpe objektiver fra canon?

Last edited:

Ha.. Hvis du scroller lidt ned står der 'advantages'... Og så vidt jeg kan se, så har Nex-3 betydeligt flere THUMBS UP end 1100D - desuden bedre 'image quality'.

Desuden har jeg disket flere forum-kommentarer frem fra kamera-forums:

'Glem alt om 1100D, den fejl har jeg begået.'

'1100D... mastodont fejl af Canon'

'Canon EOS 1100D with standard equipment is more of a no-go than a yes.'

- OG byggekvaliteten er langt bedre ja....

Ha.. Hvis du scroller lidt ned står der 'advantages'... Og så vidt jeg kan se, så har Nex-3 betydeligt flere THUMBS UP end 1100D - desuden bedre 'image quality'.

Desuden har jeg disket flere forum-kommentarer frem fra kamera-forums:

'Glem alt om 1100D, den fejl har jeg begået.'

'1100D... mastodont fejl af Canon'

'Canon EOS 1100D with standard equipment is more of a no-go than a yes.'

- OG byggekvaliteten er langt bedre ja....

Slike web-sider er greie mht en ren sammenligning av kamera,men man må selv foreta en subjektiv vurdering ut fra hva man selv mener er viktige og vesentlige faktorer

- OG så kan du jo købe objektiver til NEX-serien også.
Som kun passer til NEX-serien... Eventuelt kan du punge ut 1000-2000kr for adaptere som lar deg bruke andre Sony-objektiver, dog uten auto-fokus.

Det er vel ingen som påstår at 1100D er et "high end"-kamera, men starter han med det så kan han i det minste ta med seg objektiver og annet utstyr videre hvis han ønsker å kjøpe seg andre Canon-hus i fremtiden.

Jamen ja, man bestemmer jo selv, men jeg mener bare at det er bedre at købe et godt hybridkamera end et dårligt DSLR, men jaja :-).

Fortsat god aften.

ok. så 1100D + 55-250mm er det beste for kravene mine?

det ser ut som om jeg får litt mer enn forventet + har skaffet litt extra penger. jeg kan vel strekke meg til 6 tusen nå. er det stor forskjell på feks. 1100D og 550D?

550D er et betydelig bedre kamera enn 1100D ja. Hvis du først skal gå for 550D kan du se på 600D også da får du et litt større grep og vridbar skjerm. Koster ca 300kr mer enn 550D.
Prisjakt 600D + 18-55mm IS kit

ok takk, men som du sikkert vet er jeg nybegynner. jeg vet at 1100D var for ferske fotografer. så mitt spørsmål er: er 600D for proffer eller tror du jeg kan klare å holde på med det?

600D er ikke noe vanskeligere å bruke enn 1100D.
Man starter i det små også kan man bruke flere funskjoner etterhvert som man lærer seg mer ;) Men hvis du kjøper 550D/600D har du da råd til 55-250mm IS objektivet til ca 1700kr?

alså jeg kan ikke vite på forhånd hvor mye jeg får men jeg regner med jeg får ca 6000-6500 eller noe i det område. men jeg har jo innteker hver uke. skal nok klare å få kjøpt med 600D/550D + 55-250 is `en. burde jeg velge 600D eller 55OD?

jeg har 3000 kr
+ jeg får alltid 1000 kr til bursdagen min av mor og far
+ jeg får 1000 kr av besteforeldrene mine
+ div.andre gir ca 1000-1500 kr

så jeg vet jeg har råd til kameraet+ det kan være jeg får akkuratt råd til 55-250mm `ern. hvis jeg ikke har råd så får jeg vente til jeg får nok ( får 100 kr uken)

Last edited:

Følg med på prisene her, med den lille forskjellen ville jeg valgt 600D:
550D + kit 4785kr
660D + kit 4985kr

Ikke kjøp fra Pixmania det er en fransk nettbutikk med heller dårlig rykte.

Canon lanserte forøvrig en 650D i dag, men den kommer til å koste rundt 7000kr.

jeg kjøper fra butikk. japan photo er billigst + jeg kjøpte min gamle kamera der...

ok så dette stemmer:

ISO: lys styrken på bilde. Høyere jo skarpere.

Blender(Aperture): lavere jo mer fokusert på gjenstand. Høyere kameraet fokuserer på hele bildet.

Lukkertid(Shutter speed): hvis du tar bilder av ting som beveger seg og har en høy lukkertid ( for eksempel 1/2500) vil gjenstanden se ut som om den ikke beveger deg. Hvis du har en lav lukkertid ( for eksempel 1/100) vil du kunne se at gjenstanden beveger seg.

Back