Kamerahjelp! hva bør jeg velge?

Re: kamerahjelp! hva bør jeg velge?

takk:D kommer sikkert til å kjøpe det etter bursdagen min som er neste månend :)

Bare hyggelig. Da har du god tid til å lese deg opp. Post gjerne en ekstra gang i denne tråden rett før du kjøper kamera. Det kan jo hende at det har dukket opp noen nye tilbud.

jeg så på expert og fant to som var nesten make
vv.png

hva skal jeg velge av de to?

18-55DC er et Sigma-objektiv,mens 18-55IS er Canon-objektiv med stabilisator.

Hmm. Mulig feilmerking her. DC er en betegnelse som Sigma benytter for objektiver tilpasset "crop"-kamera,men
ble plutselig litt usikker på om Sigma virkelig produserer 18-55..
Kan derfor hende at det skal stå EF-S (Canon's betegnelse for crop) i stedet for DC.

Last edited:

kanon jeg har s3000 og på kameraet stårdet wide 4x zoom
er det mulig å finne ut hva 1100D er?

Jeg vil råde dig til et hybridkamera. De er lette, mere holdbare end DSLR, samt utrolig stilfulde - og vigtigst: Tager knaldgode billeder.

Det bedste er NEX-serien.

Sony Nex-3 (er den første i serien) og kan fås til ca. 2.500 kroner.
Sony Nex-C3 (nyeste af 3-serien) og kan fås til ca. 3.500 kroner.
Sony Nex-F3 (kommer i juni. Nyeste i 3-serien) og kan fås til 4.500 kroner.

Sony Nex-5N (er nummere bedre end 3-serien) og kan fås til 5.000 kroner.

Sony Nex-7 (absolut bedste. Bedre end mange DSLR) og kan fås til 7.000 kroner.

God jagt ;-)

flyBG: Skal du begynne å bruke speilrefleks er du nødt til å investere litt arbeid i det, og da er det et greit sted å begynne i de linkene som du har fått tidligere i tråden. Du spør gjentatte ganger hvilken zoom det er på 1100D, det er ikke noe fasitsvar på dette. En av fordelene med speilreflekskameraer er at man kan kjøpe og bruke mange forskjellige objektiver (noe du altså ikke kan med kompaktkameraer), kit-objektivet (altså det objektivet som følger med når du kjøper kameraet) er 18-55mm, mens kompaktkameraet du nevner har ei brennvidde på 27-108mm, altså har kompaktkameraet "mer zoom" (jo større tall jo "bedre"). Men fordelen du har med speilreflekskameraet er at du kan kjøpe deg et nytt objektiv senere, selv bruker jeg f.eks 100-400mm til flybilder, da har man "roughly" fire ganger rekkevidden til kompaktkameraet.

Ble det litt lettere å forstå nå?

takk (beklager at jeg er dum)
jeg har lest en god del og det er ikke så lett å forstå alt...

AggTouchdown har helt rett du bør lese mer flyBG, det er ikke lett å lære seg men helt klart verdt det ;)
Ellers har han rett i at 100-400mm gir også "kun" 4 ganger zoom, det samme som ditt kompakt kamera.
Zoom er bare en betegnelse mellom forholdet på minste og største brennvidde. Formelen er lengste brennvidde/delt på korteste brennvidde
Feks.
S3000 = 108/27= 4 ganger zoom

15-55mm kit objektiv = 55/15= 3.6 ganger zoom

55-250mm teleobjektiv = 250/55= 4.5 ganger zoom

100-400mm Tele = 400/100= 4 ganger zoom

Så selv om S3000 og 18-55kit objektivet har nesten samme zoom, vil S300 objektiv rekke lengre pga. 108mm maksimal brennvidde mot 55mm.

Jo flere mm brennvidde jo lengre unna kan flyene være og du kan få en passelig størrelse på flyene på bildene dine.

Fast objektiv feks. 400mm har 1 ganger zoom, men 400mm rekker fortsatt lengre enn ditt S3000 med 108mm brennvidde.

18-55DC er et Sigma-objektiv,mens 18-55IS er Canon-objektiv med stabilisator.

Hmm. Mulig feilmerking her. DC er en betegnelse som Sigma benytter for objektiver tilpasset "crop"-kamera,men
ble plutselig litt usikker på om Sigma virkelig produserer 18-55..
Kan derfor hende at det skal stå EF-S (Canon's betegnelse for crop) i stedet for DC.
Av en eller annen merkelig grunn brukes 15-55DC som betegnelse på det gamle kit objektivet til Canon uten IS.

Jeg vil råde dig til et hybridkamera. De er lette, mere holdbare end DSLR, samt utrolig stilfulde - og vigtigst: Tager knaldgode billeder.

Hybridkamera duger ikke til fly i bevegelse. Det er min erfaring med Nex-5n og Panasonic GH2. Når man tar et bilde mister man søkerbildet lengre enn ved bruk av et speilreflekskamera. Autofokusen er også tregere. Ellers er jeg enig i at det tar knallgode bilder så lenge motivet ikke er i særlig rask bevegelse.

ok, jeg forstår nå....
her er et bilde jeg tok idag meg s3000. det er ikke nødvendig med mer zoom men bedre kvalitet så 1100D er ganske bra for spotting på BGO. ender sikkert opp med å kjøpe 1100D

DSCN2039 by flybg, on Flickr

Last edited:

AggTouchdown har helt rett du bør lese mer flyBG, det er ikke lett å lære seg men helt klart verdt det ;)
Ellers har han rett i at 100-400mm gir også "kun" 4 ganger zoom, det samme som ditt kompakt kamera.
Zoom er bare en betegnelse mellom forholdet på minste og største brennvidde. Formelen er lengste brennvidde/delt på korteste brennvidde
Feks.
S3000 = 108/27= 4 ganger zoom

15-55mm kit objektiv = 55/15= 3.6 ganger zoom

55-250mm teleobjektiv = 250/55= 4.5 ganger zoom

100-400mm Tele = 400/100= 4 ganger zoom

Så selv om S3000 og 18-55kit objektivet har nesten samme zoom, vil S300 objektiv rekke lengre pga. 108mm maksimal brennvidde mot 55mm.

Ikke glem crop-faktoren på 1100D inkl 18-55mm..;)

takk (beklager at jeg er dum)
jeg har lest en god del og det er ikke så lett å forstå alt...
Spør gjerne, men husk at det er mer å sette seg inn i enn med et kompaktkamera. Men så får du så uendelig mye mer tilbake også.

Ikke glem crop-faktoren på 1100D inkl 18-55mm..;)

Det glemte jeg jo helt, det vil jo ikke få noen innvirkning på zoom faktoren :lol: Men det betyr at kit objektivet tilsvarer18-55*1,6= 28,8 til 88mm, så ikke så stor forskjell på 88mm vs 108mm. Med andre ord flyBG kit objektivet gir deg nesten like mye rekkevidde zoom messig som s3000.

hvis jeg zoomer inn like langt på s3000 og 1100D vil kvaliteten være bedre på 1100D?

1100D vs Hybridkamera..

Så er et hybridkamera klart at foretrække. Du får langt mere holdbart og lækkert materiale for det. Desuden er billedekvaliteten den samme, hvis ikke bedre. 2.500 kroner for Nex-3, som er et rigtig glimrende kamera.

hva vill vært best av:
1100D og nikon coolpix p510?

info om p510:
24mm-1000mm
16 megapiksler

vil dette bli like bra som 1100D + extra zoom?

Last edited:

1100D vs Hybridkamera..

Så er et hybridkamera klart at foretrække. Du får langt mere holdbart og lækkert materiale for det. Desuden er billedekvaliteten den samme, hvis ikke bedre. 2.500 kroner for Nex-3, som er et rigtig glimrende kamera.

Nex-3 mer holdbar og i bedre byggemateriale enn 1100D? Den må du lengre ut på landet med ;) iallefall om Nex-3 har noe tilfelles med Nex-5n.
Ellers så har du rett i at Nex-3 gir teoretisk litt bedre bildekvalitet enn 1100D:
http://snapsort.com/compare/Canon-1100D-vs-Sony_Alpha_NEX-3

Men for å få et objektiv tilsvarende Canon EF-S 55-250mm til ca 1700kr, må du ut med 2800kr for Sony E 55-210mm

Ellers vil jeg fortsatt påstå basert på egen erfaring; for fotografering av fly i bevegelse trengs det optisk søker for et godt resultat.
LCD skjermen bakpå Nex-3 vil ikke være lett å se på ute i solskinn.

Back