• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Kallesignal SCANDI?

RWY 24

Legal Eagle
Når brukte SAS "SCANDI" som kallesignal? Da jeg drev og scannernerda på 80-tallet, var det alltid SCANDINAVIAN å høre på radioen. Da jeg hadde et tilbakefall på midten av 90-tallet, ble SCANDI brukt. Nå er det SCANDINAVIAN igjen (og har vært en stund). Når skifta det og hvorfor?
 
SCANDI varte ikke lenge, kanskje et års tid? 1994-1995, kanskje?

(Regner med at andre kan svare mer eksakt)
 
Ble ikke SCANDI brukt i den tiden SAS Norge hadde eget AOC ?? og det varte jo ikke lenge) :old
 
Begge har rett her, Scanor ble brukt av SAS Norge da de hadde eget AOC. Men "gamle" SAS gikk under navnet Scandi en liten stund, jeg mener det var helt på begynnelsen av 90-tallet.

Årsaken var visstnok (ikke ta dette for gospel, da) at det tok for lang tid på travle frekvenser å si Scandinavian, derfor forkortelsen. En konsekvens var at det ble sammenblanding med et annet selskap, de hadde kallesignalet Scanvip. Ikke like stort som SAS, dog. Det var gode gamle Air Express som "gikk under" det navnet.

Mvh,
 
Back
Top