Kabinstreik i TUI

Re: KABIN STREIK I TUI

En del forvirring om dette i mediene nå.

P4 kl 1600:
- TUI driver streikebryteri
De streikende kabinansatte mener arbeidsgiveren TUI driver med streikebryteri. Selskapet valgte i dag å sette inn svenske ansatte for å fly de planlagte avgangene i kveld og i morgen.
Dette synes ikke hovedtillitsvalgt for de kabinansatte, Anders Myhrvold, noe om. - Vi mener det er streikebryteri, og at de ikke har lov til å ta vår jobb i en sånn situasjon, uttaler han.
Om lag 750 nordmenn kan bli rammet av streiken hver eneste dag. Men selskapet har nå beordret fire svenske ansatte på jobb, som er organisert i en annen fagforening enn de norske.
---

RadioNorge har følgende sak kl 1600

Forbannet på Star Tour
De kabinansatte i charterflyselskapet TUI er fly forbanna på Star Tour som setter inn erstatningsfly for sine reisende.
Da TUI gikk ut i streik i formiddag stod de som hadde billett til Kreta i kveld uten fly, men Star Tour har satt opp ekstrafly.
Hovedtillitsvalgt for de kabinansatte, Anders Myhrvold, slår fast at dette er streikebryteri. Han sier at de kommer til å gjøre alt de kan for å stoppe erstatningsflyene til Star Tour.

Melding.

--

Litt forvirring her, altså..

Man ser hvordan man jobber først når rosteren (arbeidsprogrammet ) kommer 14 dager før programmet starter, altså helt uforsigbart. Man kan ikke planlegge noe som helst.

Helt identisk med oss som jobber variabelt i SAS. Fremdeles 11 dager til jeg vet hva jeg skal gjøre i juli. Uholdbart? Tja, kommer an på den det gjelder. Jeg har hatt variabel i de 23 årene mine i SAS og tror vel at det skal være sånn. Spesielt min forrige venninne hadde store problemer med å akseptere denslags. Min nåværende, Brandbudronningen, hadde også problemer i starten, men hun har slått seg til ro og aksepterer at "sånn er det bare".:cry:

Dagens fiksing og triksing med charterturister

6/6 Gardermoen-Mallorca, opprinnelig avgang kl 06:30, NY AVGANG kl 11:30. Flight IWD6204.

6/6 Gardermoen-Dalaman, opprinnelig avgang kl 17:00, NY AVGANG kl 17:45. Flight PGT892.

Dette med en så uforutsigbar jobbsituasjon må vel medføre en betydelig gjennomtrekk av ansatte?
Om så er, blir vel hele operasjonen blir dyrere enn om de kunne beholde på stabilt og kompetent arbediskraft , i stedet for å bruke masse ressurser på ny opplæring

To nye selskaper trår til i dag - Spanair og Freebird
7/6 Gardermoen-Mallorca, opprinnelig avgang kl 06:30, NY AVGANG kl 19:45. Flight JKK1454 (Spanair).

7/6 Gardermoen-Antalya, opprinnelig avgang kl 16:15, NY AVGANG 8/6 kl 01:05. Flight FHY840 (Freebird).

Helt identisk med oss som jobber variabelt i SAS. Fremdeles 11 dager til jeg vet hva jeg skal gjøre i juli. Uholdbart? Tja, kommer an på den det gjelder. Jeg har hatt variabel i de 23 årene mine i SAS og tror vel at det skal være sånn. Spesielt min forrige venninne hadde store problemer med å akseptere denslags. Min nåværende, Brandbudronningen, hadde også problemer i starten, men hun har slått seg til ro og aksepterer at "sånn er det bare".:cry:

Er det slik at du er tvinget inn i variabel gruppe eller er det frivillig:question:

Er det slik at du er tvinget inn i variabel gruppe eller er det frivillig:question:

Ikke tvunget, men fast gruppe er såpass populært at det skal lang ansiennitet til for å få det. På langrutene fins det ikke fast gruppe i det hele tatt.

Er det ingen som har tenkt å kommentere dette da??

Hadde det vært kabinstreik i SAS hadde det blitt skrevet spaltemeter her i forumet om "bortskjemte gamle kjerringer", og pressen hadde hatt tåredryppende historier om ødelagt ferie for Ola og Matilde på 3 år..... eller??
:rolleyes:

Du har jo unektelig et poeng her......:rolleyes:

Er det ingen som har tenkt å kommentere dette da??

Hadde det vært kabinstreik i SAS hadde det blitt skrevet spaltemeter her i forumet om "bortskjemte gamle kjerringer", og pressen hadde hatt tåredryppende historier om ødelagt ferie for Ola og Matilde på 3 år..... eller??
:rolleyes:

Kan'ke det vettu for det er bare SAS som er stygge og slemme ;) Dessuten ville vel de "bortskjemte gamle kjerringene" tatt seg bedre av ungene enn osv...

Vel, slik jeg oppfatter det - og som jeg tror de fleste i oppfatter det uten å ha all verdens innsikt, så har vel SAS-kabinpersonalet vesentlig bedre vilkår på de aller fleste områder enn TUI-kabinpersonalet? At en streik i et nasjonalt flyselskap skaper mer interesse og enn i et lite charterflyselskap skulle da bare mangle!

Du har jo unektelig et poeng her......:rolleyes:

Men Tuifly er egentlig så lite at det knapt merkes. Jeg leste at det var 56 stykk i streik(?). De har vel 2 turer daglig. I det store og det hele merkes det knapt nok om de er i streik. I tillegg så klarte vel StarTour å ordne erstatningsfly til alle.

. I tillegg så klarte vel StarTour å ordne erstatningsfly til alle.

Min kollega fikk en ekstra dag på Kreta. Hun var strålende fornøyd, spesielt etter erstatningshotellet viste seg å ha fem stjerner.. !

For øvrig kan jeg telle mer enn 75 radio- og tv-oppslag på saken siden 6. juni og fram til i dag. Så streiken har vært behørig omtalt i etermediene, selv om ytterst få har blitt rammet.

Last edited:
Back