Kabinansatte forlot Norwegian-fly etter vill krangel med kapteinen

Ikke helt korrekt. Det er den generelle regeln, men det kan som sagt gjøres unntak ved ekstraordinære omstendigheter.

Har hørt et par ting om hendelsen som kan være greit å holde utenfor forum, men det vil nok komme fram etterhvert hvis Tilsynet nå ser på saken.
..
Skal man synes at dette er en ekstraordinær omstendighet som hjemler fravik fra regelen?
Saken har uansett vakt en smule oppmerksomhet rundt om på line..., og egner seg vel kun til å sette bransjen i et uheldig lys!

Tally-Ho
 
..
Skal man synes at dette er en ekstraordinær omstendighet som hjemler fravik fra regelen?
Saken har uansett vakt en smule oppmerksomhet rundt om på line..., og egner seg vel kun til å sette bransjen i et uheldig lys!

Tally-Ho

Det er ikke opp til meg å avgjøre. Du får spørre Hesthammer ;)
 
Det er ikke opp til meg å avgjøre. Du får spørre Hesthammer ;)
..
Hesthammer har uttalt seg i saken, og er fordømt nødt til å forsvare gjennomføringen av flygningen. Men han og operativ avdeling vet meget vel hva OM-A sier om dette.
Så blir det vel en pekefinger fra Tilsynet.
Uansett - dette fraviket får ingen konsekvenser. Man skal bare ikke ha for mange av disse...

Tally-Ho
 
Dette koker nok bort i ingenting. det er det som er så behagelig med flag of convenience. Hvis tilsynet i Norge kommer med noe mer enn enn liten pekefinger kan jo Thaiwegian ta en O'leary, å si at flyene er EI registrert og dermed Irsk territorium, kommer Irske CAA kan han jo si at de flyr på Norsk AOC og har ingenting med Irland å gjøre.
 
Dette koker nok bort i ingenting. det er det som er så behagelig med flag of convenience. Hvis tilsynet i Norge kommer med noe mer enn enn liten pekefinger kan jo Thaiwegian ta en O'leary, å si at flyene er EI registrert og dermed Irsk territorium, kommer Irske CAA kan han jo si at de flyr på Norsk AOC og har ingenting med Irland å gjøre.

Spiller ingen rolle hvor de er registrert - flyene er på norsk AOC så det er det norske tilsynet som har ansvaret for å passe på her.
 
Spiller ingen rolle hvor de er registrert - flyene er på norsk AOC så det er det norske tilsynet som har ansvaret for å passe på her.
Da må de være kjappe da disse maskinene hopper mellom alle AOC'ene daglig, dessuten har Tilsynet enda til gode å gi noen andre reaksjoner enn en lite "fy" på alvorlige regelbrudd.
 
Så lenge det er et engangstilfelle, er det vel egentlig ingen grunn til å reagere mot selskapet på annen måte. Fartøysjef bør uansett få en 'written warning' for ha brutt regelverket og muligens en refresher i CRM. Øvrige reaksjoner blir vel opp til selskapet når de får begge parters forklaring.
 
En liten tanke ang tilsyn med regelverk, ansvar/sanksjonsmuligheter;

Er det mulig at dagens modell mtp tilsyn/ansvar for oppfølging og sanksjoner er utdatert?

Jeg tenker da spesiellt på den nye trenden med kompliserte selskapsstrukturer, globalt marked og flytting av fly mellom registreringsland og forskjellige AOCer.

Dagens system er jo ikke konstruert for en slik virkelighet what so ever..
 
Det er jo forsåvidt ikke noe nytt, dette. Særlig i charterverdenen har jo wetlease og utstyrbytte vært normen lenge. Så hvis ikke Tilsynet vet hvordan 'kommandolinjen' går, er det særdeles dårlig stelt.
 
Da må de være kjappe da disse maskinene hopper mellom alle AOC'ene daglig, .

Spiller liten rolle om det er byttet AOC før eller etter, det som gjelder er AOCet og tilsynet på det tidspunktet bruddet ble gjort som gjelder. Dessuten byttes det ikke "daglig", det er en papirjobb å overføre fra et AOC/tilsyn til en annen så tilsynene har nok oversikt over dette (selv om ikke alle her inne har det)
 
Ser at flere spekulerer i press og selslaps struktur som argument for at flyet tok av med kun 5 CC.

Ser man på DU sine operasjoner så langt, så har jo flere av deres forsinkelser vært knyttet til regelverket. Crew utgått på tid med mer.
Da i caser som allerede har vært glohete i media gjennom følge forsinkelser osv.
Man kan jo diskutere DU opp og ned, men jeg ser ikke noe som tyder på at de bevisst strekker dette regelverket for å unngå forsinkelser.

Jeg tenker da at ville faktisk kapteinen tatt av fra JFK om han visste at dette ikke var lovlig?
 
Last edited:
Jeg tenker da at ville faktisk kapteinen tatt av fra JFK om han visste at dette ikke var lovlig?

Har hørt at flygesjefen ble oppringt og spurt før de dro, men det får så være. At det er større sjanse for CRM problemer i crew som er satt sammen av folk fra mange forskjellige kulturer, både firma og nasjonalitet, er vel ikke akkurat spekulasjoner og noe som ble laget vekk på i årets CRM-trening i mitt selskap.
 
Litt uprofesjonelt av mannskapet å videreformidle sin usikkerhet til passasjerene. Når det gjelder de vanskelige snøforholdene så har jeg det inntrykket at flyplasser i USA, der det vanligvis ikke er mye snø, er kjappe til å trykke på stoppknappet hvis det snør for mye.
 
Litt uprofesjonelt av mannskapet å videreformidle sin usikkerhet til passasjerene. Når det gjelder de vanskelige snøforholdene så har jeg det inntrykket at flyplasser i USA, der det vanligvis ikke er mye snø, er kjappe til å trykke på stoppknappet hvis det snør for mye.

Det kommer ofte mer sne i deler av USA enn det gjør de fleste steder i Norge. Ofte kommer det kombinert med sterk vind, som gjør brøyting og rydding svært vanskelig. Se bare på dagens temperaturkart.

us_temps_cent_640x480.png
 
Hvilke nasjonaliteter stod bestningen av? De fem som ble igjen hadde da en annen oppfatning enn de andre. Hvorfor?
 
Hvilke nasjonaliteter stod bestningen av? De fem som ble igjen hadde da en annen oppfatning enn de andre. Hvorfor?

Tja .....

Melania stated she didn’t feel safe on the aircraft and wanted to come off but needed to keep her job.

Kabinen var amerikanere. Melania er fra upstate NY og godt vant med slike værforhold ..
 
Dette virker fortsatt som hovedsaklig et CRM, kommunikasjonsproblem. "Flere tonn snø på flyet". Ja, det er normalt med snø på flyet i snøvær. Dett var vel ikke snakk om å ta av uten å de-ice flyet?
" Andre selskap kansellerte flighter" Ja, det er normalt at store selskap med mange flighter kansellerer flere flighter på forhånd for å forebygge noen av problemene man venter seg ved værkaos.
At kabinbesetningen skal ha stillt seg opp og gitt uttrykk for at de var bekymret for sikkerheten er mildt sagt oppsiktsvekkende. Ikke akkurat optimalt løst av noen av partene.
 
Dette virker fortsatt som hovedsaklig et CRM, kommunikasjonsproblem. "Flere tonn snø på flyet". Ja, det er normalt med snø på flyet i snøvær. Dett var vel ikke snakk om å ta av uten å de-ice flyet?
" Andre selskap kansellerte flighter" Ja, det er normalt at store selskap med mange flighter kansellerer flere flighter på forhånd for å forebygge noen av problemene man venter seg ved værkaos.
At kabinbesetningen skal ha stillt seg opp og gitt uttrykk for at de var bekymret for sikkerheten er mildt sagt oppsiktsvekkende. Ikke akkurat optimalt løst av noen av partene.

Hvorfor er det oppsiktsvekkende at kabinbesetningen sier fra og utrykker sin bekymring?
Det som bör gjöres i en slik situasjon er at kaptein og styrmann forteller hvorfor dette er ok, sörger for at alle er med i loopen og tar bekymringene til kabinen på alvor.
Det som eventuelt ville värt oppsiktsvekkende er om en eller flere i kabinbesetningen har bekymringer og ikke sier noe.
Alle ombord er ansvarlige for sikkerhetsarbeidet, og alle ombord har en oppgave. Gjensidig respekt er alfa omega for god crm og ikke minst arbeidsmiljö.
 
Last edited:
Back
Top