Kabinansatte forlot Norwegian-fly etter vill krangel med kapteinen

Jeg synes kommentaren i rapporten om at man hadde fått inn tekstmeldinger om at biler ikke måtte ut å kjøre osv. er litt underlig (er det spesielt relevant for om man kan fly?). Det samme at man flere ganger gjentar at cleaning crew ikke var ferdig med sitt arbeid når CA'ene gikk ombord (på short haul synes vel det være mer regelen enn unntaket, basert på mine ad hoc observasjoner).

De var nok mer engstelige for at det var mulig å få deicet og ta av under slike forhold. De var ifølge rapporten på dette tidspunkt varslet om at JFK ville stenge klokken 2300.

Once we were allowed to get on the aircraft all phones got emergency notice that no vehicles other than emergency vehicles would be allowed on the roads after 23:00 because of the hazardous weather outside. During this time some of the crew members looked outside to see the conditions that were Blizzard conditions, there was approximately 4-5 inches of snow just on the aircrafts wings with Visibility at 0% and there was no ceiling.

Nødmeldinger som dette går til alle mobiltelefoner, med mindre man har funksjonen skrudd av.

Kabinen skal også sjekkes for fremmede gjenstander mellom hver internasjonale flight og dette kan ikke gjøres før cleaningen og andre servicearbeidere er ute av flyet.
 
De var nok mer engstelige for at det var mulig å få deicet og ta av under slike forhold. De var ifølge rapporten på dette tidspunkt varslet om at JFK ville stenge klokken 2300.

Jeg skjønner fortsatt ikke at dette er noe kabinen skal/trenger å bekymre seg for. Jeg oppfattet imidlertid at meldingen om bare emergency vehicles on the roads to å gjelde utenfor flyplassen, men kan selvsagt ta feil der. Når det er sagt så virker det vel som om kommunikasjonen mellom cockpit og kabinen ikke akkurat var helt etter boken.
 
Kan vel synes som om CC allerede før de gikk ombord var preget av den "generelle værsituasjonen" og oppslag i media og derfor før de gikk ombord hadde gjort seg opp en "ufaglært" mening om forholdene og situasjonen der og da.

Da er det ikke en lett oppgave for en kaptein å snu "myteri-stemningen", spesielt ikke hvis man er av
den "autoritære" typen leder og har liten tid.
 
Kan vel synes som om CC allerede før de gikk ombord var preget av den "generelle værsituasjonen" og oppslag i media og derfor før de gikk ombord hadde gjort seg opp en "ufaglært" mening om forholdene og situasjonen der og da.

Da er det ikke en lett oppgave for en kaptein å snu "myteri-stemningen", spesielt ikke hvis man er av
den "autoritære" typen leder og har liten tid.

Jeg har ikke spesielt lyst til å uttale meg om akkurat denne spesifikke hendelsen, men kan jo på generelt grunnlag si at man i en situasjon lik denne har et desto større ansvar ovenfor sitt crew om å forklare og trygge de på at forholdene er gode nok (forutsatt at de er det, selvsagt) og at man selvsagt ikke gjør noe som er usikkert eller uforsvarlig. Jeg føler at de jeg jobber med er veldig flinke på god kommunikasjon akkurat i sånne settinger.

Det kan være utfordrende, men å lytte og forklare kommer man utrolig langt med. Å kjefte på noen har vel sjeldent ført til noe positivt, selv om man kan ha forståelse for at folk er veldig slitne og stressa. Det er vel uansett ingen unnskyldning.
 
Kan vel synes som om CC allerede før de gikk ombord var preget av den "generelle værsituasjonen" og oppslag i media og derfor før de gikk ombord hadde gjort seg opp en "ufaglært" mening om forholdene og situasjonen der og da.

Da er det ikke en lett oppgave for en kaptein å snu "myteri-stemningen", spesielt ikke hvis man er av
den "autoritære" typen leder og har liten tid.

Det vet vi vel absolutt ingenting om - det er lett og synse bak et Tastatur, men det er ikke lett aa ta en avgjoerelse om aa melde seg "Not Fit for Flight" uansett grunn (jeg vet at min mor ikke tok lett paa det) - aa snakke om "mytteri stemning" er helt paa siden.
 
Hvis dere leser rapporten ordentlig, var PIC overfokusert på å være i luften før JFK stengte. For å oppnå dette, ville han at kabinen skulle 'kutte hjørner'. Slik det ble kommunisert, følte ikke de seg trygge på at cockpit ville følge sine egne sikkerhetsrutiner heller.

Nok av eksempler på at ulykker har skjedd under slike forutsetninger.
 
Hvis dere leser rapporten ordentlig, var PIC overfokusert på å være i luften før JFK stengte. For å oppnå dette, ville han at kabinen skulle 'kutte hjørner'. Slik det ble kommunisert, følte ikke de seg trygge på at cockpit ville følge sine egne sikkerhetsrutiner heller.

Nok av eksempler på at ulykker har skjedd under slike forutsetninger.

På hvilken måte skulle de kutte hjørner? Det står ikke veldig mye om det.

De gikk vel ombord kl 2020, og har da drøyt 2.5 timer på å komme seg i luften. Det er selvsagt godt mulig at det er lite tid.

Cockpit burde uansett åpenbart gjort mer for å berolige CA'ene.
 
Det rareste er at det er flygesjefen som setter sitt navn på pressemeldingen når Norwegian skal feilinformere offentligheten om det "grunnleggende kravet om å være en kabinansatt pr 50 passasjerer".
 
Hadde en prat med en person idag meg kjennskap til saken og han beskrev det som et rent CRM problem, kulturkollisjon.
 
aa snakke om "mytteri stemning" er helt paa siden.

Vel...

Norwegian underrettet Luftfartstilsynet med en gang om denne saken, samtidig som vi straks startet de interne undersøkelsene. Det som synes klart er at de fire kabinansatte motsatte seg kapteinens ordre, og etter hvert forlot flyet.

Wikipedia

Ett myteri är då militärer eller poliser eller besättningar på fartyg kollektivt vägrar lyda befälhavaren eller dennes underbefälhavare.
 
På hvilken måte skulle de kutte hjørner? Det står ikke veldig mye om det.

De gikk vel ombord kl 2020, og har da drøyt 2.5 timer på å komme seg i luften. Det er selvsagt godt mulig at det er lite tid.

Cockpit burde uansett åpenbart gjort mer for å berolige CA'ene.

Tja ....

During this time we spoke with agents asking what time we had to work with to board the plane and get the aircraft off of the stand before it would be too late, they stated it would be 21:00. They also stated the airport would be closing at approximately 23:00.
Flight Deck proceeded to enter the aircraft at 20:20 saying that four cabin crew needed to get on and do the safety checks so that we could hurry and board the aircraft.

Som sagt - flyet skal være tomt når security check gjennomføres.
 
Synes uttalelsen fra Tilsynet et litt pussig med tanke på at regelverket har åpnet for å redusere minimum ved unforseen circumstances i lengre tid.
 
Det er da helt utrolig at denne saken som skjedde 26. januar kommer fram først i dag, 18. februar! Med slike overskrifter DU har klart å skaffe seg, både fortjent og ufortjent, er det da helt fantastisk at ingen involverte har sluppet katta ut av sekken før i dag - over tre uker etter at episoden skjedde [emoji33]
 
Synes uttalelsen fra Tilsynet et litt pussig med tanke på at regelverket har åpnet for å redusere minimum ved unforseen circumstances i lengre tid.

Helt sant, når en leser det virker det ikke som der er åpning for det i det hele tatt...Men lurer på hva som klassifiseres som "return to base" i dette tilfellet. Det er restriksjonen som vi har og på min nåværende operasjon er det i høyeste grad gjenstand for tolkning av og til.
 
"Not Fit for Flight" er det ikke mytteri. Min mor var ikke paa Bounty - men paa en SAS DC-8-55 ;) naar hun tok en meget tung avgjoerelse

At kun en person (din mor) nekter å gjøre som kapteinen sier er ikke myteri, det er ordrenekt.
Forskjellen ligger i at når det blir mange som går imot kapteinen så vil ikke "skuta"
lenger fungere slik den skal og dermed har man skapt en farlig situasjon for alle ombord.
(Uansett hva du kaller det)

Men nå lå heldigvis denne skuta "i havn" da dette skjedde.

W
 
Det er ikke ordrenekt å nekte å fly med en beruset kaptein, det er derimot din plikt å si fra. Dette er ikke militæret, og det hadde forøvrig ikke vært ordrenekt i militæret å nekte på å følge en ordre man mener setter liv og helse i fare (i fredstid). Den typen hierarki umuliggjør en sikkerhetskultur hvor alle skal ha mulighet til, og hvor alle har et ansvar for, å si fra om mulige (eller åpenbare) brudd på sikkerhetsrutiner og regelverk. Kapteinen er ingen Gud ombord på et fly, selv om holdningen kanskje har vært slik før, det må man ha veldig klart for seg. Safety går foran alt, uansett. Sånn må det være.
 
At kun en person (din mor) nekter å gjøre som kapteinen sier er ikke myteri, det er ordrenekt.
Forskjellen ligger i at når det blir mange som går imot kapteinen så vil ikke "skuta"
lenger fungere slik den skal og dermed har man skapt en farlig situasjon for alle ombord.
(Uansett hva du kaller det)

Men nå lå heldigvis denne skuta "i havn" da dette skjedde.

W

.....og du er klar over at i eksemplet mitt saa hadde Kapteinen hoey Promille
I min verden setter det "skuta" i en farligere situasjon - JAL i Anchorage er eksempel paa det.

Det er ikke ordrenekt saa lenge en har fullt lov til aa melde seg "Not Fit for Flight" - foerst hvis man fjerner muligheten til aa melde seg "Not Fit for Flight" kan man snakke om ordrenekt og for ordens skyld, episoden fikk ingen konskvenser for min mors stilling - noe en ordrenekt utvilsomt ville ha gjort.
 
Back
Top