At det finnes situasjoner - f.eks promille - hvor kapteinens evne til å ta besluttninger åpenbart ikke lenger er tilstedet er klart.
Men det blir en annen debatt.
NFF fungerer vel kun i praksis når flyet fortsatt står på bakken? Å kollektivt erklære seg NFF når flyet er i luften ville
jo være meningsløst og å utsette seg selv og alle andre for fare. I disse WiFi tider kan man jo f.eks
teoretisk se for seg
at det samme CC som i dette tilfellet vil kunne være uenig i kapteinens valg av landingssted pga værsituasjonen (eller annet) der.
At det skal være takhøyde for å si sin mening er en ting, men jeg tror ikke det er en ønsket utvikling at CC skal
blande seg inn i andres fagfelt og ansvarsområde de ikke har forutsettninger for med mindre det er
åpenbart at en feil er i ferd med å bli begått.
Men som Trevln og andre sier, man må forvente at en kaptein har lederegenskaper og er istand til å håndtere situasjoner som dette bedre
enn det som tydligvis ble gjort her. (og da kan man jo f.eks begynne å stille spørsmål ved ansiennitets-prinsipper som hovedgrunnlag for forfremmelser)
Vi hadde jo forøvrig ett annet tilfelle for en stund siden som vel prinsippielt var ganske likt dette.
Bloomberg
W