Kabinansatt i Sterling.

peace

Newcomer
Hei!

Jeg er ny her på forumet, så om jeg kansje spør spørsmål som er stilt før, så beklager jeg dette. Men finner det ikke i søke motoren. :)

Jeg bare lurer på om noen her inne vet hvordan det er å jobbe som kabinansatt i Sterling?
Min største drøm er jo da å bli kabinansatt, og begynner jo å forberede meg på at Sterling kansje blir mitt eneste alternativ da markedet ellers er dårlig.
Sterling søker jo titt og ofte etter nye kabin medarbeidere, Norwegian også forsåvidt.

Vet noen hvordan det er å jobbe i disse selskapene?

Drømmen er jo selvfølgelig en jobb i SAS, men jeg har jo insett at dette kan jeg jo bare se lenge etter.

Håper noen kan hjelpe meg. :)

Heisann !

Dropp sterling og sas ! Hvis du har lyst til å oppleve litt av verden og ikke bare fly t/r oslo-malaga et par ganger i uken anbefaler jeg deg å söke jobb i ett av charterselskapene som har crew basert i norge : Thomas Cook, Tuifly eller Novair. Spennende ruter, nyere fly, bedre stopp, longhaul og veldig gode betingelser !

Lykke til !!

:)

Ja, har tenkt samme tanke. Men det er så greit med at Sterling bare har aldersgrense 20 år, mens charter selskapene ofte her høyere. SAS har i hvertfall 23, tror Thomas Cook også har noe lignende. Tenker at det er "same shit" hvor man starter, når man først får en fot innenfor bransjen er det lett å få seg jobb i andre selskaper etterhvert!;)

Jeg vet om opptil flere som har vært NB crew som har gått over til DY, så det må bety at NB kanskje ikke er drømmearbeidsplassen.....

Sterling rekrutterte ferdig mh.t. CA-stillinger for en tid tilbake, og vil neppe
rekruttere fler kabinansatte på svært lang tid. Nå skal Sterling spare penger, og
hver 5. ansatte skal bort - så tror nok må vente lenge for å søke der.

TUIfly skal ikke ansette noen CA i fast-stilling før tidligst neste år
(kanskje ikke helller da) det rekrutteres nå etter "vinterfugler"
(du jobber altså kun kontrakt i vintersesongen) - dette gjøres
via Proffice i Sverige.

Ang stopp i utlandet, blir dette mindre og mindre - uansett hvilket
selskap det gjelder. Selvsagt minimalt i lavprisselskapene, noe
mer i SAS og charterselskap osv. Men også her er det langt mindre
enn tidligere, kan også svinge veldig fra sesong til sesong i
charterselskap - ofte kun én til max to/tre dager osv. Har selv
vært med på, at steder som man har ligget opptil fem til seks
netter på - har man kanskje plutselig kun to til tre året etter osv.
Så man bør ikke innstille seg, på at det er "masse" stopp i
charterselskapene heller. Men unntak finnes heldigvis..

Last edited:
I tillegg er "nightstops" blitt langt mindre attraktive enn før. Inn sent og ut tidlig. Angående charterselskapenes stopp så er det som Blackhawk skriver, mye mindre av de også. DK hadde i vinter f eks tidlig inn til HKT, dagrom hele dagen og ut igjen på kvelden......attraktivt, NOT.

610 timer pr. år....da forstår man at her må effektiviteten opp.....hvis da pilotene jobber 25 % mindre enn det igjen....sier ikke mer men regner med at noen andre her inne sitter med mer klare fakta:question:

Hei!

Min største drøm er jo da å bli kabinansatt, og begynner jo å forberede meg på at Sterling kansje blir mitt eneste alternativ da markedet ellers er dårlig.

Hei peace. Vel, som du vel har sett, skal Sterling redusere baade stab og antall fly, saa det blir nok ikke no hyring der paa en stund. Hvis du virkelig er serioes, ville jeg holde oeye med selskaper som f.eks. Jettime, som er i vekst. Hold oeynene aapne, les bransjenyhetene, se etter tegn paa vekst. Det er de selskapene som hyrer. Arbeidsforholdene i bransjen er imidlertid ikke hva de var, saa vaer forbredt paa lange dager, lite soevn og daarlig betaling. ;)

Lykke til ...

SAS kan nok ytterligere effektiviseres, ingen tvil om det. Men husk nå at det artikkelen refererer til er flytimer i lufta, ikke arbeidstid. Skal man kun se på flytimer, så jobber ikke vi i WF spesielt mye;)

Hei igjen.

Takk for svar:)

Ja, har hørt at Sterling skal kutte ned, men det er litt rart at de nå da søker 40 nye kabinansatte til base på OSL? Det står på deres hjemmeside.
Vi får se hva det blir til etter hvert, kabinansatt skal jeg bli uansett hva som må til.
Håper enda på at SAS i framtiden vil ha behov for ny arbeidskraft;)
Tidene kan jo fortsatt endres!

peace: "bolaget" trenger entusaster som deg (og meg?), så jeg krysser fingrene for at det blir bedre tider for alle, og at "bolaget" begynner å ansette folk igjen.

Ja, ikke sant;)
Ser utrolig fram til å en dag jobbe i kabinen, er enda bare 18 (snart 19) år så har enda en stund til å opparbeide meg erfaring og slikt. Man kan jo ikke få ansettelse før fylte 20 år uansett pga regler fra luftfartstilsynet. SAS har vel en litt høyere grense, men har forhørt meg med div. selskaper, og i Sterling og Norwegian ansetter de folk fra 20 og opp.
Så, litt over et år igjen så er jeg igang med søking! :)

I Sterling må du være minst 20, og ha jobbet i en 100% stilling i 2 år før du søker jobb hos de.
Tror det kan være ganske slitsomt å være flyvert, er nok ikke bare fryd og gammen. Vær innstilt på å måtte stå opp kl 4, være klar til flighten kl 6 osv osv, og når dette ikke engang er en fulltidsstilling, er det ikke mye å hente, selv om man liker fly. Dessuten er det vanskelig å komme seg til OSL klokken 5 om morgenen hvis man bor langt unna. Mye ugunstige arbeidstider.

Ikke for å rain on your parade, men tror det er rimelig slitsomt, og man har nok ganske lite fritid til overs i en slik stilling.

På den andre siden er det jo bare en vanesak da, noen elsker en slik jobb, mens andre trenger en 9-16 jobb (jeg er av den siste) Jeg kunne veldig gjerne jobbet som flyvert, men arbeidstider og arbeidsstrukturen passer ikke for meg:(

Men uansett, lykke til da. Vær oppdatert med nye selskaper i vekst, og det er jo mulig å søke på andre selskaper enn bare norske/skandinaviske hvis man tør:)

610 timer pr. år....da forstår man at her må effektiviteten opp.....hvis da pilotene jobber 25 % mindre enn det igjen....sier ikke mer men regner med at noen andre her inne sitter med mer klare fakta:question:

Du som er i bransjen MD11 burde vel ha forutsetninger for å se at dette dreier seg om blokk-timer. Noe helt annet altså enn arbeidstimer... Jobber ikke du i kabinen i Norwegian da? Da vet du vel at SAS crew har like mange produksjonsdager som DY. Forøvrig opereres det med 750 BLH som årsverk i SAS Norge.

Til trådstarter: En blokk-time regnes fra det tidspunkt blokkene tas vekk fra hjulene rett før pushback, og til flyet igjen parkeres ved gaten, og får på blokkene ved hjulene igjen. Men arbeidstiden starter når du rapporterer inn på flyplassen, den omfatter briefing før flyvning, boarding og disembarking av passasjerer etc.
Så da forstår du nok at antall arbeidstimer er langt høyere enn antall blokktimer.

Last edited:
Du som er i bransjen MD11 burde vel ha forutsetninger for å se at dette dreier seg om blokk-timer. Noe helt annet altså enn arbeidstimer... Jobber ikke du i kabinen i Norwegian da? Da vet du vel at SAS crew har like mange produksjonsdager som DY. Forøvrig opereres det med 750 BLH som årsverk i SAS Norge.

Til trådstarter: En blokk-time regnes fra det tidspunkt blokkene tas vekk fra hjulene rett før pushback, og til flyet igjen parkeres ved gaten, og får på blokkene ved hjulene igjen. Men arbeidstiden starter når du rapporterer inn på flyplassen, den omfatter briefing før flyvning, boarding og disembarking av passasjerer etc.
Så da forstår du nok at antall arbeidstimer er langt høyere enn antall blokktimer.

Jeg er selvsagt klar over at dette er block hours og da er 610 timer lite Cabincruiser. Block hours var det første som slo meg når jeg så artikkelen. Og ettersom SAS NO har omtrent like mange produksjonsdager som DY så produseres det mindre i SK enn i DY. Når jeg var i WF lå vi på mellom 460-490 blockhours i året men allikevel lange arbeidsdager, som skyldes mange og lengre bakkestopp.

Sterling bare har aldersgrense 20 år, mens charter selskapene ofte her høyere. SAS har i hvertfall 23, tror Thomas Cook også har noe lignende.

Både SAS Norge og Thomas Cook/My Travel hadde 21 års gense da jeg søkte i desember og januar......WF hadde 23 år da jeg søkte for 14 dager siden, og SAS Danmark hadde 22 år som laveste alder i august 2007, da jeg søkte der......

Forøvrig så kan det nevnes at for undertegnede er det ikke meningen at han skal opp i luften...:p

Last edited:
Back