Kabinansatt i Sterling.

LITT og ikke rent lite OT: MEN Jeg begynner nesten og hyperventilere når disse dikusjonene om produktivitet og arbeidstid for flygende kommer opp.
Et eksempel på hvor vanskelig dette er:

Jeg bruker grovt regnet tre arbeidsdager på å fly tur/retur BKK. Produserer
20 til 22 block hours på disse tre dagene . JEG DRAR OPP PRODUKTIVITETEN!

Jeg jobber maks produksjon på kortlinjenettet: 3 dager med bare BGO.
(GOD FORBID)
3 tur /retur = 6 legs om dagen = en arbeidsdag på 10 til 11 timer hver dag = 18 legs av 40 min = 12 block hours JEG DRAR NED PRODUKTIVITETEN.

Tur/retur BKK har jeg møtt ca 500 pax. På BGO turene har jeg på 3 dager møtt (MORNOGADJØ) til 2000 pax +/-.

Produserer mye mer cash inn til selskapet på mine BGO turer--sammenlignet med en BKK slinge. Fløy SASNO bare tur retur Kanariøyene så hadde vi bustet 900 timers grensen i EUOPS::cry:

Ja, jeg er den typen som ikke liker 9-16 jobber, så da er det perfekt.
Jobber mye skiftarbeid idag i helsesektoren, og trives utrolig godt med dette. Både formiddag, ettermiddag/kveld og natteskift.
Vet jeg vil trives som kabinansatt. Har liksom aldri hatt noe alternativt yrke, er bare "naturlig" på en måte. Er ikke bare pga at jeg er glad i å fly, men også pga at jeg er glad i å møte nye mennesker, ha masse forskjellige kolegaer og en arbeidsplass med litt variasjoner.
I alle jobber har de jo minimumskrav og div, men mange søkere velger å søke uansett, og får ofte jobben da de har andre kvalifikasjoner som kan telle like mye med.

Jeg holder motet oppe, og blir å stå på til jeg har nådd mitt mål anyway:)

Jeg vil heller fly innenriks/europa enn i store selskaper som f.eks Eithad eller Emirates.
Widerøe er sikkert bra, men blir jo fort litt kjedelig å være alene på jobb stort sett hele tiden, om man ser bort i fra Q400 der de er to stk.

Får se hvor man ender opp til slutt, man kan jo starte i et selskap, å søke seg til et annet etterhvert om man har lyst. Når man har tidligere erfaring som kabinansatt i et selskap, blir man jo fort en mer attraktiv søker i et annet.

Når man har bestemt seg for noe, så klarer man det som regel til slutt, sånn hjelper det i hvertfall meg å tenke! :)

610 timer om året det er ikke engang halvtidsarbejde.

610 timer hos SAS er langtfra halvtidsarbejde. De tider hvor det var et hyggejob at flyve er forlængst forbi og hvor de fleste andre brancher går ned i arbejdstid, så gør de flyvende op. Idag er din ugentlige arbejdstid i SAS DK 42 timer, mens den for resten af arbejdsmarkedet i Danmark er 37 timer.

De 42 timer er vel at mærke effektiv arbejdstid og her er ikke taget højde for nightstops, ventetid m.v. CAU lavede sidste år en beregning på SAS DK-medarbejdernes "være-borte" og i gennemsnit er de fuldtidsansatte væk hjemmefra omkring 80 timer pr. uge. Det er ikke halvtidsjob, men mere end dobbelttidsjob...

Der skal dog ingen tvivl være om, at SAS kunne lave mere effektive schedules til tider, som fik antallet af blockhours op, men det ændrer ikke på, at de enkelte medarbejdere faktisk knokler for lønnen idag.

Som det er skrevet andetsteds, så er det lave antal blockhours pga SAS's ruter, hvor der er mange korte ruter, der ikke tæller så meget som de længere. For de ansatte er det ofte op-/nedstigninger der slider i forhold til en ekstra time i luften - det betyder også at du er træt efter en normalt arbejdsdag.

Den lidt misforståede holdning til at de SAS-ansatte er forkælede og ikke laver så meget som andre steder holder ikke. Det kan godt være at der er nogle få lavprisselskaber, hvor personalet knokler mere, men det kan vel ikke være det mål vi skal gå efter. I forhold til resten af samfundet 8der har 37 timers uge), så er jobbet hos SAS ikke noget hyggejob længere.

Widerøe er sikkert bra, men blir jo fort litt kjedelig å være alene på jobb stort sett hele tiden, om man ser bort i fra Q400 der de er to stk.
Men det vil jo være en mulighet for å få en fot innenfor bransjen, og da er WF ikke noe dårlig valg. Du møter jo masse folk på stasjonene, i tillegg til mange pax, selvom en del ikke skal så langt.

(vil jeg tro, men så er jeg heller ikke cabin crew..)

...Ja, har hørt at Sterling skal kutte ned, men det er litt rart at de nå da søker 40 nye kabinansatte til base på OSL? Det står på deres hjemmeside.

Som jeg skrev i tidligere innlegg, har Sterling rekruttert ferdig
for en god stund siden. Infoen på Sterling-sidene har ikke vært
oppdatert på flere måneder, så den kan du se bort fra. Slik
situasjonen er nå, tviler jeg sterkt på de kommer til å kjøre
noen initialkurs på en god stund.

Widerøe har ferdig rekruttert for ett par uker siden eller så, men
før du søker der - bør du være klar over at du da må bosette deg
i Nord-Norge. Selv om basene: TRF/BGO/OSL står oppnevnt som
baser, de gangene WF søker - er det lange ventelister på basene
i Sør-Norge. Så da må du belage deg på flere års jobbing i nord
først.

Uansett vil jeg helt klart anbefale deg, å skaffe deg betydelig
mer erfaring (både yrkes- og livserfaring) før du søker x antall
kabinjobber. Det er mange om beinet om disse jobbene, i ett
tidligere flyselskap jeg fikk jobb som cabincrew - var det over
2.500 søkere til underkant av 30 stillinger.

Så dersom du har bred erfaring fra tidligere jobber i servicebransjen,
og gjerne lengre utenlandsopphold på minimum noen måneder
(enten pga. studier, jobb osv.) - samt behersker flere språk: dersom du
ikke er stødig på et 3.språk (som tysk eller fransk); er det selvsagt enda
viktigere at du snakker/skriver engelsk flytende.

Mange av de jeg kjenner som har fått jobb som cabin crew har jobbet innen ground handling, med alt fra assistanse, check-in etc. Vet også om en stuer som begynte i DY som cabin crew i vår. Det skader ikke med bransjeerfaring heller.

Bransjeerfaring er bra, men jeg tror faktisk helseerfaring teller mer. Vet ikke hva de ser etter, men jeg hoerer ofte at soekere fra helsevesenet er attraktive som f/a.

De var ihvertfall, men tror(nå vet jeg ikke helt hva min synsing er verdt) det er litt nedgang på det. For noen år siden var jo alle nyansatte cabin crew sykepleiere.

Den lidt misforståede holdning til at de SAS-ansatte er forkælede og ikke laver så meget som andre steder holder ikke. Det kan godt være at der er nogle få lavprisselskaber, hvor personalet knokler mere, men det kan vel ikke være det mål vi skal gå efter.
Er det ikke?
Hvis det er på de korte sektorer i Europa at SK møder den hårde konkurrence, så er det jo også der de skal matche konkurrrenterne enten på omkostningssiden eller ved en væsentligt anderledes produkt der kan bære en højere pris.
De Facto er der jo mange SAS passagerer på M-klasse i europa der flyver PtP, med andre ord de nyder ikke godt af netværksselskabernes andre fordele, derfor kunne disse pax med lige så stor ret flyve med en LCC, hvis SK skal blive ved med at have disse pax og ikke give op (læs CPH-PRG) må omkostningsstrukturen matche LCC'erne, og dermed bliver det produktiviteten hos LCC'erne der skal sammenlignes med på de korte europæiske ruter.
På langruterne er der ikke så høj grad LCC'ere at kæmpe mod, men derfor skal manstadigvæk matche konkurrenternes omkostninger, hvis ikke produktet gør at man kan tillade sig at have større pris på ydelserne. På langruterne ud af CPH har man vel også det problem at crew pendler ind fra andre steder (læs OSL og til dels ARN) og dermed skal have betaling (penge og point) før de er produktive, det bringer jo heller ikke produktiviteten op

Jeg har forhørt meg med div flyselskaper om hva de er ute etter, og de sa at folk med helsefaglig bakgrunn ble ofte prioritert.
De kabinansatte jeg har snakket med tidligere på flighter og div. har stort sett vært sykepleiere/hjelpepleiere/omsorgsarbeidere.
Reiselivsutdannelse er selvfølgelig også veldig bra og ha med.

Det kreves jo ganske mye for å bli kabinansatt. Mer enn hva folk utenfra tror. Det er liksom ikke bare en "kaffe-te jobb".

Back