• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Jumbo tok fyr på RWY.

Re: Jumbo tok fyr på RWY.

Det var jo godt at brannen startet på bakken og ikke i luften!! Ja, når det først skulle gå så galt mener jeg!

BF:cool2

Detaljene er litt motstridende, men det ser ut som at en fuellekkasje foerte til at noen saa gnister komme ut av motoren under pushback (oppstart?) og at crewet deretter shuttet ned motoren og fikk slukket brannen selv.

Sot? på leading edge/slatsen mellom 1.ern og 2.ern.... tyder på at det kanskje var godt ut i startup'en, og at det var en av motorene på pilots left wing... startup sequence er vel 4, 3, 2, 1 om jeg ikke tar helt feil :) er ikke bare og bare å sette igang evakuering med 3 av 4 ... 747-motorer i gang :) tar jo bittelitt tid å shutte ned....

Et spørsmål til noen som kan dette her - rent hypotetisk spørsmål ifht. konstruksjon av flyet: Hva er "best" hvis man får en "normal" lekkasje og brann i en motor - på bakken eller i lufta? Tenker da på konstruksjon ifht. luftstrømmen, brannslukkingsutstyr på flyet o.l. Er slukkeutstyret mer effektivt i høyden sammen med luftstrømmen? Ser for meg at en fare på bakken er at en brann med fuel-leak evt. forplanter seg langs bakken og ikke kan slukkes fra flyet osv.

Tvilsomt, men skal aldri si aldri.

Det kommer kanskje til å koste litt å fikse det der, alt etter hvor mye skader på strukturen.

Tviler også på at denne blir en write off, da det ser ut til at det kun er ene motoren som er ødelagt, så må sikkert litt av strukturskadene på flyet fikses så er denne klar til å fly igjen etter en del nedetid..:)

Heisann!

Ikke lett aa se fra bildene hvor omfattende skadene er, men skulle jeg gjette vil dette bli en writeoff. Slik varmeutvikling vil temperere metallet paa vingepanelet slik at det svekkes... og jeg tror de skal vaere heldige om det ikke vises noe skade her? Disse vingepanelene fra rot til vingetupp er hele og jeg tror ikke det er noen praktisk maate aa reparere dette paa.

Discus,

Ja, helt hypotetisk vil jeg si at en slik brann, om den ville startet i luften i det hele tatt, kan vaere mindre skadelig enn det som har skjedd her. Det er vanskelig aa spekulere paa hvordan dette skjedde, men man se fra bildene at det er noen paneler paa cowlingen som er revet opp og kan tyde paa en starter failure...? Fuel lekkasje fra vingen etter pushback hoeres merkelig ut, men kan jo skje da det kan komme fra surge tank drain... men den er lengre ute paa vingen. Vi saa jo ogsaa den China Airlines B737-800 (?) LE slat roller som rev opp "dog house" i LE spar og punkterte fuel tanken, men dette skjedde etter landing da LE slat ble stuet. Lekkasje fra spar ventilen eller fuel ledning i pylon er ikke vanlig saa lenge noen ikke har rotet med dette... og det er flere sjekker i dette omraadet etter maintenance.

Skal bli interessant aa lese hva de finner... Boeing og/eller P&W (Ser ut som en PW4000?) vil nok komme ut med en preliminary rapport snart.

Dag

Back