Juli vid tre tre stora! CPH ARN OSL

  • Thread starter Thread starter ATC
  • Start date Start date
Litt mer som kan plukkes ut av Avinors rapport - det er i juli fire flyplasser som har flere utenlandspassasjerer enn innenlandspassasjerer. Det er ikke overraskende at Torp figurerer på topp med litt over fem ganger så mange som flyr til utenlandet sammenlignet med innlands. Andreplass går til OSL med 1,6 utenlandspassasjer pr. innenlandspassasjer. Tredjeplass går til Stavanger og Sola med 1,2 utenlandspassasjer pr. innenlandspassasjer. Overraskende nok den siste av de fire HAU med 332 flere utenlandspassasjer enn innenlandspassasjer.

Det siste viser kanskje også hva et herværende selskap sliter med. SAS har et monopol på innenlandstrafikk på HAU (ni dager til da), og i sommer (juli) har de tror jeg rett og slett kuttet for mange avganger. Fløy selv OSL-HAU-OSL i sommer, sammen med at jeg både hentet og avleverte familiemedlemmer på SAS-flighter. På samtlige avganger var kabinfaktoren langt over 90%, og på min retur til tigerstanden var det ikke et ledig sete å oppdrive. Det også utrolig at Ryanair hadde flere flighter til HAU i løpet av lørdagen enn SAS. Derfor tror jeg SAS har seg selv å takke for de relativt store minustallene i juli - har man ikke tilbud, så ingen fly heller - og her er det ikke høna eller egget som gjelder, det har Ryanair bevist allerede.

For så å bringe denne tråden tilbake til det opprinnelige temaet som er det tre store skandinaviske - her er 2009-prognosen for OSL basert på årets sju første måneder:
- 17,4 millioner passasjer - en nedgang på 1,6 millioner fra 2008
- Gjennomsnittlig antall passasjerer per flyavgang/ankomst er 83
- For første gang i år er gjennomsnittet for nedgangen kommet opp på et prosent-tall med bare et siffer foran kommaet (-9,9%)
- På trendlinjen så ser det ut til at bunnen er nådd for 12 måneders rullerende tall og bunnen ser ut til å ende på rundt -8% - det skjer trolig i månedsskiftet august/september.

Siden vi har behandlet ARN litt lenger opp i tråden, tilsvarende bunn for 12 måneders rullerende tall ser ikke ut til å manifestere seg entydig enda, men det kan hende at bunnen er på nærmere -15%.
 
Last edited:
Synes det er overraskende få fly og lite trafikk hver gang jeg er på Arlanda. Hva slags kapasitet har egentlig terminalene?

25 miljoner passagerare har jag för mig.

Det ser ut som om fallet har bremset opp ved Osl. Fallet i trafikken kom ikke før august 2008, så jeg tror fortsatt at vi for Oktober vil se tall på pluss siden. Det får heller bli en øl på JikswoboB om jeg tar feil!

Den ölen ser jag fram emot.
 
Osl i detalj:

Innland: 638.288 reisende -6,0%
Utland: 1.042.590 reisende - 4,7%

http://www.osl.no/osl/omoss/_statistikk

Ser ut som om finanskrisen slår lavere ut på nordmenns reiselyst til utlandet!
Tallene er en sterk forbedring fra tidligere i år og første gangen siden i høst at innlands trafikken faller mer enn utenlands trafikken.
 
Interessant innspill at Korean kanskje velger ARN (i stedet/tilegg). Jeg er veldig overrasket over at ARN kun sitter igjen med ruter til BKK og PEK i fjerne Østen når SAS og MH gir seg. Her er det marked for mer! La oss håpe det ikke går på bekostning av OSL.

Vil tro QR gjør det ok fra ARN om dagen også etter kuttene.


Er det bekreftet noe sted at MH gir seg på Arlanda? Det har jeg helt misset i så fall...
 
CPH med 1.991.335 reisene for juli. En nedgang på 6,8%.

Innenriks ned 6,8%
Utenriks ned 7,6%

Nedgangen ser derimot ikke ut til å bremse opp for transfer trafikken. Den er ned med 17,7%

Det er uansett gledelig å se at fallet ser ut til å ha stoppet opp ved de tre store.
Så gjenstår det bare å se når Osl blir størst;)

Jeg tror Osl vil være større eller like stor som CPH for November måned før desember igjen kroner CPH. For vinteren ser det ut til at Osl kan bli størst i februar og mars, før sommeren 2010 kommer og gjør avstanden mindre enn noen gang. Mitt eneste ankepunkt er Rygge, som nå vil ta mye av de reisende når oppgangen kommer.

Det skilte kun 70.802 reisende for november 2009.
Det skilte kun 46.000 reisende for februar 2009.
Det skilte kun 40.350 reisende for mars 2009.
 
Last edited:
Da kommer siste prognose for 2009 - CPH:
18,9 millioner passasjerer - en nedgang på 2,6 millioner fra 2008

Det har vært diskusjonen om tallene fra SAS i juli at deres danske nedgangen innenlands kanskje også viste seg i tallene til CPH. Det gjorde det ikke kan konstateres, det var et pluss på 3,5%. Med andre ord så er SAS detronisert innenlands i Danmark og Cimber Sterling og Norwegian er i sum nå over 50%.
 
Men hvor mye at SAS sine Dansk innenrikskutt skyldes sommerferie? Dvs har de kuttet enda mer på dansk innenriks i sommerferien enn de har gjort i Norge og på intra-scand?
 
CPH med 1.991.335 reisene for juli. En nedgang på 6,8%.

Innenriks ned 6,8%
Utenriks ned 7,6%

Nedgangen ser derimot ikke ut til å bremse opp for transfer trafikken. Den er ned med 17,7%

Det er uansett gledelig å se at fallet ser ut til å ha stoppet opp ved de tre store.
Så gjenstår det bare å se når Osl blir størst;)

Jeg tror Osl vil være større eller like stor som CPH for November måned før desember igjen kroner CPH. For vinteren ser det ut til at Osl kan bli størst i februar og mars, før sommeren 2010 kommer og gjør avstanden mindre enn noen gang. Mitt eneste ankepunkt er Rygge, som nå vil ta mye av de reisende når oppgangen kommer.

Det skilte kun 70.802 reisende for november 2009.
Det skilte kun 46.000 reisende for februar 2009.
Det skilte kun 40.350 reisende for mars 2009.

Jeg må si meg imponert over dine spåkunskaper.
det skal bli gøy å følge med, morsomt med OSL sin store utvideleseplaner.
 
Det er ikke spåkunnskaper - det er trendmåling per excel-ark .. samme som McKinsey-gjengen og deres likemenn driver med ... ;)
 
Back
Top