LN-KGL
ScanFlyer Mile High Club
Litt mer som kan plukkes ut av Avinors rapport - det er i juli fire flyplasser som har flere utenlandspassasjerer enn innenlandspassasjerer. Det er ikke overraskende at Torp figurerer på topp med litt over fem ganger så mange som flyr til utenlandet sammenlignet med innlands. Andreplass går til OSL med 1,6 utenlandspassasjer pr. innenlandspassasjer. Tredjeplass går til Stavanger og Sola med 1,2 utenlandspassasjer pr. innenlandspassasjer. Overraskende nok den siste av de fire HAU med 332 flere utenlandspassasjer enn innenlandspassasjer.
Det siste viser kanskje også hva et herværende selskap sliter med. SAS har et monopol på innenlandstrafikk på HAU (ni dager til da), og i sommer (juli) har de tror jeg rett og slett kuttet for mange avganger. Fløy selv OSL-HAU-OSL i sommer, sammen med at jeg både hentet og avleverte familiemedlemmer på SAS-flighter. På samtlige avganger var kabinfaktoren langt over 90%, og på min retur til tigerstanden var det ikke et ledig sete å oppdrive. Det også utrolig at Ryanair hadde flere flighter til HAU i løpet av lørdagen enn SAS. Derfor tror jeg SAS har seg selv å takke for de relativt store minustallene i juli - har man ikke tilbud, så ingen fly heller - og her er det ikke høna eller egget som gjelder, det har Ryanair bevist allerede.
For så å bringe denne tråden tilbake til det opprinnelige temaet som er det tre store skandinaviske - her er 2009-prognosen for OSL basert på årets sju første måneder:
- 17,4 millioner passasjer - en nedgang på 1,6 millioner fra 2008
- Gjennomsnittlig antall passasjerer per flyavgang/ankomst er 83
- For første gang i år er gjennomsnittet for nedgangen kommet opp på et prosent-tall med bare et siffer foran kommaet (-9,9%)
- På trendlinjen så ser det ut til at bunnen er nådd for 12 måneders rullerende tall og bunnen ser ut til å ende på rundt -8% - det skjer trolig i månedsskiftet august/september.
Siden vi har behandlet ARN litt lenger opp i tråden, tilsvarende bunn for 12 måneders rullerende tall ser ikke ut til å manifestere seg entydig enda, men det kan hende at bunnen er på nærmere -15%.
Det siste viser kanskje også hva et herværende selskap sliter med. SAS har et monopol på innenlandstrafikk på HAU (ni dager til da), og i sommer (juli) har de tror jeg rett og slett kuttet for mange avganger. Fløy selv OSL-HAU-OSL i sommer, sammen med at jeg både hentet og avleverte familiemedlemmer på SAS-flighter. På samtlige avganger var kabinfaktoren langt over 90%, og på min retur til tigerstanden var det ikke et ledig sete å oppdrive. Det også utrolig at Ryanair hadde flere flighter til HAU i løpet av lørdagen enn SAS. Derfor tror jeg SAS har seg selv å takke for de relativt store minustallene i juli - har man ikke tilbud, så ingen fly heller - og her er det ikke høna eller egget som gjelder, det har Ryanair bevist allerede.
For så å bringe denne tråden tilbake til det opprinnelige temaet som er det tre store skandinaviske - her er 2009-prognosen for OSL basert på årets sju første måneder:
- 17,4 millioner passasjer - en nedgang på 1,6 millioner fra 2008
- Gjennomsnittlig antall passasjerer per flyavgang/ankomst er 83
- For første gang i år er gjennomsnittet for nedgangen kommet opp på et prosent-tall med bare et siffer foran kommaet (-9,9%)
- På trendlinjen så ser det ut til at bunnen er nådd for 12 måneders rullerende tall og bunnen ser ut til å ende på rundt -8% - det skjer trolig i månedsskiftet august/september.
Siden vi har behandlet ARN litt lenger opp i tråden, tilsvarende bunn for 12 måneders rullerende tall ser ikke ut til å manifestere seg entydig enda, men det kan hende at bunnen er på nærmere -15%.
Last edited: