Jukset seg til ungdomsbillett

Det er lett å stjele sjokolade på Narvesen også. Skal de skylde seg selv fordi de ikke kontrollerer alle kunder ved utgangsdøra?

Det er lett å stjele sjokolade på Narvesen også. Skal de skylde seg selv fordi de ikke kontrollerer alle kunder ved utgangsdøra?

Det handler jo litt om å se realitetene i øynene. Butikknasking er noe som har vært der siden butikker ble oppfunnet, og det kommer ikke til å forsvinne.
Men det er ikke nødvendig å friste kjeltringene ved å plassere sjokoladehyllen slik til at det blir lettere å stjele enn det trenger å være.

Men det er ikke nødvendig å friste kjeltringene ved å plassere sjokoladehyllen slik til at det blir lettere å stjele enn det trenger å være.

Jeg regner med at du revurderer dette utsagnet når du får tenkt deg litt om...

Ellers er jeg enig i at man skal se realitetene i øynene. Men man skal ikke akseptere at tyveri og svindel skjer "fordi butikken/flyselskapet/t-banen ikke passer godt nok på". Tyveri skjer fordi det er kjeltringer der ute, som du selv sier. Og det er ene og alene kjeltringenes feil. Ingen annens.

Enig i at man skal se realitetene i øynene. Men man skal ikke akseptere at tyveri og svindel skjer "fordi butikken/flyselskapet/t-banen" ikke kontrollerer godt nok. Tyveri skjer fordi det er kjeltringer der ute, som du selv sier. Og det er ene og alene kjeltringenes feil. Ingen annens.
Er faktisk ikke helt enig. Samme hvor mye butikkene skulle ønske at butikktyver ikke fantes, så gjør de det, dessverre.
Derfor er det rett og slett en realitet at man vil tape mer dersom man ikke setter inn tiltak for å gjøre det vanskelig for tyvene.

Er faktisk ikke helt enig. Samme hvor mye butikkene skulle ønske at butikktyver ikke fantes, så gjør de det, dessverre.
Derfor er det rett og slett en realitet at man vil tape mer dersom man ikke setter inn tiltak for å gjøre det vanskelig for tyvene.

Er selvsagt enig med deg i det. Det var bare tankegangen jeg hang meg opp i. Dessverre har vi blitt lurt til å akseptere en sånn sosionom-tankegang om at "leilighet skaper tyv - stakkars tyven som ble fristet" og at den som blir frastjålet noe er dum og uansvarlig fordi "samfunnet er blitt sånn". Men hvis jeg blir frastjålet sykkelen min rett utenfor mitt eget hjem - er det fordi jeg er en idiot som lot den stå ubevoktet i tre minutter eller fordi tyven er en umoralsk drittsekk uten empati?

Jeg holder meg til sistnevnte tolkning, og mener derfor SAS ikke trenger "skylde seg selv" fordi de ikke kontrollerer alle. De fleste er ærlige, og når man fakker en svindler får HAN skylde seg selv og ta sin straff! Det skjedde i dette tilfellet, og det er jeg glad for. Heia SAS!!!

Er selvsagt enig med deg i det. Det var bare tankegangen jeg hang meg opp i. Dessverre har vi blitt lurt til å akseptere en sånn sosionom-tankegang om at "leilighet skaper tyv - stakkars tyven som ble fristet" og at den som blir frastjålet noe er dum og uansvarlig fordi "samfunnet er blitt sånn". Men hvis jeg blir frastjålet sykkelen min rett utenfor mitt eget hjem - er det fordi jeg er en idiot som lot den stå ubevoktet i tre minutter eller fordi tyven er en umoralsk drittsekk uten empati?

Jeg holder meg til sistnevnte tolkning, og mener derfor SAS ikke trenger "skylde seg selv" fordi de ikke kontrollerer alle. De fleste er ærlige, og når man fakker en svindler får HAN skylde seg selv og ta sin straff! Det skjedde i dette tilfellet, og det er jeg glad for. Heia SAS!!!

Dagens beste innlegg. Takk!

Jeg tror også at de fleste er ærlige, men når man tenker på hvor mange kunder SAS har pr. år, vil det være et ganske stort antall kjeltringer også.
Så at SAS taper mye penger på disse juksemakerne er jeg dessverre sikker på.

Det jobbes med saken, og selv om det ikke finnes noen vanntett måte å ta alle disse på uten leg-sjekk, er det nok flere som kan vente seg ubehageligheter fremover ....

Ergo vet ikke SAS hvor utbredt denne formen for svindel er, men det er vel sannsynlig at de taper ganske mye penger på ikke å ha et kontrollsystem på plass.

SAS har en egen theft & fraud department som jobber kontinuerlig med dette. Man anslår at det hver eneste dag er 50 mennesker som reiser innenfor SAS systemet på dokumenter de ikke er berettiget til. Og her er et eksempel på at ting kommer for en dag.

Neida; selvfølgelig ikke rett, bra, anbefalt å ta til seg av det ene eller andre, men dette er kanskje det største åpne hullet i Sas sitt billettsystem, her har tydligvis både den ene og den andre kunne kjøpe ungdomsbilletter uten den helt store risken, fram til nå :)
Lurer også på hva som ville skjedd hvis det var et tilsvarende hull som tillot en å kjøpe 1.klasse bill. fx. over atlanteren til under 10bob, hvor mange som ville benyttet seg av det hvis det sansynligvis gikk upåaktet hen, selvom en visste at disse billettene ikke var tiltenkt en (?)

EDIT: Forhåpentligvis ingen, bare så det er sagt ! :)

Last edited:
Lurer også på hva som ville skjedd hvis det var et tilsvarende hull som tillot en å kjøpe 1.klasse bill. fx. over atlanteren til under 10bob, hvor mange som ville benyttet seg av det hvis det sannsynligvis gikk upåaktet hen, selvom en visste at disse billettene ikke var tiltenkt en (?)
EDIT: Forhåpentligvis ingen ! :)

Ehhrmmm: Sikter du til en konkret sak, her? :colgate: Neivel, nei....

Lurer også på hva som ville skjedd hvis det var et tilsvarende hull som tillot en å kjøpe 1.klasse bill. fx. over atlanteren til under 10bob, hvor mange som ville benyttet seg av det hvis det sansynligvis gikk upåaktet hen,
Godt spørsmål. Folk er ofte flinke til å snakke om moral, gjerne andres manglende moral og sin egen forteffelige, men hvor dypt moralen stikker hadde man jo fått svar på da.
Hadde vært svært interessant. :D

Ved å kjøpe en billett pga en systemfeil, begår man intet lovbrudd. Er du født i 1964 og oppgir 1986 som fødselsår for å oppnå en restriktiv pris, gjør du det ....

Uten å ha lest hele tråden tror jeg man skal være litt forsiktig med å konkludere med at SAS taper penger på dette. I hvert fall på rutene med konkurranse. Jeg tror at det selskapet med billigste billetter på en rute vil gå tapende ut av det mot SAS sine Ungdomsbill.

Ved å kjøpe en billett pga en systemfeil, begår man intet lovbrudd.
Lovbrudd er det vel kanskje ikke, men det er dog litt gråsone.
Man kan ende opp med ikke å ha krav på produktet (her: billetten) om man ikke kan bevise at man ikke hadde grunnlag til å skjønne at det var feil.
(For å bringe opp "LH saken" igjen; de som kjøpte F-class til femtilappen hadde ikke hatt en sjanse i rettsapparatet)

(Litt OT kanskje..)

Back