Det er lett å stjele sjokolade på Narvesen også. Skal de skylde seg selv fordi de ikke kontrollerer alle kunder ved utgangsdøra?
Men det er ikke nødvendig å friste kjeltringene ved å plassere sjokoladehyllen slik til at det blir lettere å stjele enn det trenger å være.
Er faktisk ikke helt enig. Samme hvor mye butikkene skulle ønske at butikktyver ikke fantes, så gjør de det, dessverre.Enig i at man skal se realitetene i øynene. Men man skal ikke akseptere at tyveri og svindel skjer "fordi butikken/flyselskapet/t-banen" ikke kontrollerer godt nok. Tyveri skjer fordi det er kjeltringer der ute, som du selv sier. Og det er ene og alene kjeltringenes feil. Ingen annens.
Ikke helt riktig - siden selvbetjeningsbutikker ble oppfunnet
Er faktisk ikke helt enig. Samme hvor mye butikkene skulle ønske at butikktyver ikke fantes, så gjør de det, dessverre.
Derfor er det rett og slett en realitet at man vil tape mer dersom man ikke setter inn tiltak for å gjøre det vanskelig for tyvene.
Er selvsagt enig med deg i det. Det var bare tankegangen jeg hang meg opp i. Dessverre har vi blitt lurt til å akseptere en sånn sosionom-tankegang om at "leilighet skaper tyv - stakkars tyven som ble fristet" og at den som blir frastjålet noe er dum og uansvarlig fordi "samfunnet er blitt sånn". Men hvis jeg blir frastjålet sykkelen min rett utenfor mitt eget hjem - er det fordi jeg er en idiot som lot den stå ubevoktet i tre minutter eller fordi tyven er en umoralsk drittsekk uten empati?
Jeg holder meg til sistnevnte tolkning, og mener derfor SAS ikke trenger "skylde seg selv" fordi de ikke kontrollerer alle. De fleste er ærlige, og når man fakker en svindler får HAN skylde seg selv og ta sin straff! Det skjedde i dette tilfellet, og det er jeg glad for. Heia SAS!!!
Jeg tror også at de fleste er ærlige, men når man tenker på hvor mange kunder SAS har pr. år, vil det være et ganske stort antall kjeltringer også.Jeg holder meg til sistnevnte tolkning, og mener derfor SAS ikke trenger "skylde seg selv" fordi de ikke kontrollerer alle. De fleste er ærlige, og når man fakker en svindler får HAN skylde seg selv og ta sin straff! Det skjedde i dette tilfellet, og det er jeg glad for. Heia SAS!!!
Ergo vet ikke SAS hvor utbredt denne formen for svindel er, men det er vel sannsynlig at de taper ganske mye penger på ikke å ha et kontrollsystem på plass.
Lurer også på hva som ville skjedd hvis det var et tilsvarende hull som tillot en å kjøpe 1.klasse bill. fx. over atlanteren til under 10bob, hvor mange som ville benyttet seg av det hvis det sannsynligvis gikk upåaktet hen, selvom en visste at disse billettene ikke var tiltenkt en (?)
EDIT: Forhåpentligvis ingen !![]()
Godt spørsmål. Folk er ofte flinke til å snakke om moral, gjerne andres manglende moral og sin egen forteffelige, men hvor dypt moralen stikker hadde man jo fått svar på da.Lurer også på hva som ville skjedd hvis det var et tilsvarende hull som tillot en å kjøpe 1.klasse bill. fx. over atlanteren til under 10bob, hvor mange som ville benyttet seg av det hvis det sansynligvis gikk upåaktet hen,
Ehhrmmm: Sikter du til en konkret sak, her? :colgate: Neivel, nei....
Ved å kjøpe en billett pga en systemfeil, begår man intet lovbrudd. Er du født i 1964 og oppgir 1986 som fødselsår for å oppnå en restriktiv pris, gjør du det ....
Lovbrudd er det vel kanskje ikke, men det er dog litt gråsone.Ved å kjøpe en billett pga en systemfeil, begår man intet lovbrudd.
https://www.nrk.no/troms/svindler-til-seg-ungdomsbillett-pa-fly-1.13151852Norske flyselskaper opplever at passasjerer lyver om alderen for å få billigere flybillett. Flere blir nå tatt i å jukse. – Det er rett og slett svindel, sier SAS og Widerøe.
We use essential cookies to make this site work, and optional cookies to enhance your experience.