Jukset seg til ungdomsbillett

SAS burde få på plass rutiner for å unngå dette, ellers har de på mange måter seg selv å takke.

Det er ingen problem, bare ved å ta legitimasjonskontroll på alle passasjerer. Men man må se på nytteverdien i forhold til ulempen både for passasjerene og for SAS. For eksempel blir det lengre turnaround (boarding ta lengre tid). Skal man bruke masse mere penger for å drifte flyselskapet for et fåtall av svindlere? Og hva vil alle ærlige passasjerer si om mer komplisert reise og kanskje betale mer for billetten?

Dog har man selvfølgelig kontrollrutiner, men det er en kontinuerlig vurdering hvor store disse skal være.
 
Det er ingen problem, bare ved å ta legitimasjonskontroll på alle passasjerer. Men man må se på nytteverdien i forhold til ulempen både for passasjerene og for SAS. For eksempel blir det lengre turnaround (boarding ta lengre tid). Skal man bruke masse mere penger for å drifte flyselskapet for et fåtall av svindlere? Og hva vil alle ærlige passasjerer si om mer komplisert reise og kanskje betale mer for billetten?

Dog har man selvfølgelig kontrollrutiner, men det er en kontinuerlig vurdering hvor store disse skal være.
Nei, man kan jo stole på at folk er ærlige, men det vet man jo at det finnes ganske mange som ikke er.
SÅ da er det vel slik at SAS vurderer at bedre kontroll av passasjerene ikke er verdt det.
 
Javel, er dette noe du vet eller noe du tror?

Det vet jeg.

De som reiser vil merke dette om man reiser med flyselskaper der må vise legitimasjon ved innsjekk og utgangen når man reiser innenfor Schengen.

OBS! Ikke bland dette med sikkerhetsregelen der man må vise ID (eller biometri) for å sjekke at samme person som leverer bagasjen også kommer til utgangen. Mange tror dette er samme sak.
 
For å finne ut at det er en ungdomsbillett må man vel per i dag se på farebasis i billetten. Det skulle vel dog være mulig å implementere noe så enkelt som en liten pop-up i datasystemet - ala "Fast Track available" på en C-klasse-tkt med "CHECK ID" eller lignende på en ungdomsbillett. Interessant hvis dette er veldig utbredt, noe jeg i grunnen tviler på-...
 
Vil vel tro at det er ekstremt få som er så frekke og dumme (utsetter jo seg for risiko for å bli tatt også) at det neppe vil være noen grunn til å innføre omfattende kontrollrutiner på dette området. Spørsmålet er jo om det ikke ville koste mer enn tapet man evt har av de få som lurer seg unna.
 
Så mange frekke folk som finnes der ute skulle det ikke forundre med om slik svindel er mer vanlig enn mange liker å tro.
Slike oppslag kan jo også være med på å gi folk ideer, så SAS er muligens ikke så begeistret for dette avisoppslaget.
 
Det er nok mange som jukser på den måten, når du kan gå hele veien uten at man
snakker med personalet så er jo ikke det noe problem å jukse sånn.
Sjangsen for å bli tatt er ikke svimlende stor.
 
Det skulle vel dog være mulig å implementere noe så enkelt som en liten pop-up i datasystemet - ala "Fast Track available" på en C-klasse-tkt med "CHECK ID" eller lignende på en ungdomsbillett.

Enig.
Dette er selvfølgelig vedkommendes egen skyld og skam, men Sas åpner også opp for at dette er særdeles lett (?) og for noen fristende å gjøre, og må sånn sett ta litt av ansvaret selv.
 
Dette minner meg nesten om en gjeng som lagde et styr med Lufthansa, hvor de hadde booket førsteklasse billetter de vanligvis ikke hadde råd til for monkey priser selv om de viste at det var en feil med booking systemet til LH.

De til og med lagde kvalm i ettertid for å få erstatning for "tapet".

Snakker om frekkhet og juks ;)
 
Dette minner meg nesten om en gjeng som lagde et styr med Lufthansa, hvor de hadde booket førsteklasse billetter de vanligvis ikke hadde råd til for monkey priser selv om de viste at det var en feil med booking systemet til LH.

De til og med lagde kvalm i ettertid for å få erstatning for "tapet".

Snakker om frekkhet og juks ;)

Good point :)
 
Enig.
Dette er selvfølgelig vedkommendes egen skyld og skam, men Sas åpner også opp for at dette er særdeles lett (?) og for noen fristende å gjøre, og må sånn sett ta litt av ansvaret selv.

Dette gjelder jo ikke bare SAS men de aller fleste som har rabatterte billetter for enkelte grupper passasjerer. Jeg har jobbet med mange selskap og ikke en eneste en hadde rutiner for å kontrollere om en passasjer hadde krav på den billettypen han reiste på.
Det er sikkert mulig å implementere pop-uper og diverse for å be innsjekk- eller gateagenten sjekke dette i spesielle tilfeller. Kan hende mann vil oppdage litt svindel. Personlig så tror jeg ikke dette er spesielt utbred men det er sikkert flere en bare den ene kar'n som prøver seg.
 
Det kan vel også være greit at denne saken kommer ut i media slik at eventuelle juksemakere får se at det ikke er helt rissikofritt å holde på slik heller da. Kan godt hende at sjangsen for å bli tatt er tilnærmet lik å vinne i Lotto, men det er da alltids noen som vinner der også... :p
 
Et velkjent begrep i jus'en når det gjelder straffeutmåling er "almenpreventive hensyn".

Kanskje nå viten om at man faktisk risikerer fengsel for å jukse med flybiletter og rabatter vil få en del av juksemakerne til å tenke seg om?
 
Dette er selvfølgelig vedkommendes egen skyld og skam, men Sas åpner også opp for at dette er særdeles lett (?) og for noen fristende å gjøre, og må sånn sett ta litt av ansvaret selv.

Denne sliter jeg med å være med deg på. Det du vil frem til her er at ettersom SAS ikke har kjørt et strengt kontrollregime her, så er det ok at de blir svindlet? :rolleyes: SAS har overhodet ikke noe ansvar å bære for dette, her er det ene og alene denne personen som har ansvaret.
 
Det er lett aa svindle paa t-banen ogsaa .. er det OK ogsaa?

Absolutt ikke, etter min mening.
Men det er tydeligvis mange som mener det er greit. Det er bestandig mange som blir tatt når det er kontroll.
Det er rett og slett mange kjetringer der ute.
 
Back
Top