Jukset seg til ungdomsbillett

I Oslo får man neppe bedrageridom om man jukser på Ruter... Kun kontrollgebyret på 950 kroner antar jeg.
Blir vel nok problemer og kostnad om du blir stoppet i gate og ikke har gyldig billett (les: ikke har rett til å reise på den billetten du har)

Sto vel i en artikkel tidligere at et av de aller groveste tilfellene, med svært utstrakt bruk av (urettmessige) ungdomsbilletter ble anmeldt. Forøvrig var det vel stort sett denied boarding. Når ID-sjekk annonseres er det forsåvidt fullt mulig å la være å boarde på eget insj for de som innser at "trikset" har feilet.

Neppe veldig lønnsomt, men mindre SAS ønsker "gi" bort kunder til konkurrenter. Da er det bedre sørge for kontrollrutiner og satse på de kjøpe "voksenbilletter" neste gang

Kan informere om at Norwegian også har sporadisk kontroll på flyvningene sine.
Fløy en gang i høst, der det var ei dame i 50-60 årene som ble stoppet. ¨Nei det har ikke jeg kjøpt nei...¨ - Nei, hvordan har plutselig rabbatkoden ¨UNDER26¨ havnet i bestillingen din spør jeg?

Kan informere om at Norwegian også har sporadisk kontroll på flyvningene sine.
Fløy en gang i høst, der det var ei dame i 50-60 årene som ble stoppet. ¨Nei det har ikke jeg kjøpt nei...¨ - Nei, hvordan har plutselig rabbatkoden ¨UNDER26¨ havnet i bestillingen din spør jeg?

Omtrent av samme grunn som "IBM" havner på ymse hotellbestillinger hos hyppige forumbrukere tenker jeg. Noen har gitt beskjed om at det en god rabattkode. Er ikke sikkert den som har brukt den har vært klar over hva koden er beregnet for en gang.

Jeg fløy på Ungdomsbillett hjem fra Trondheim i helga og når jeg skulle scanne boardingkort ble jeg "denied boarding". Etter rask ID sjekk fikk jeg gå ombord. Av kanskje 30 flygninger med ungdomsbillett, er det første gang SAS har sjekket billetten min. Men greit å vite at de faktisk sjekker ID når jeg om få år må over voksenbillett.

Jeg begynner faktisk å bli passe lei av at maskinene hyler ut og nekter boarding. Det er helt greit for meg at de sjekker, men når du har EBS/EBG/EBD medlemer som reiser på ungdom så må det da være mulig å huke dem av som "confirmed" og ikke avkreve legitimasjon hver eneste gang.

I det minste bør de ha en smidigere måte for kontroll.

Kan ikke huske å ha blitt stoppa for kontroll hos Norwegian, flydd med ungdomsbillett X antall ganger. Hos SAS ble jeg ofte sjekka i fjor, heldigvis 0 krise da jeg har nesten 4 år igjen før det blir straffbart for meg.

Jeg begynner faktisk å bli passe lei av at maskinene hyler ut og nekter boarding. Det er helt greit for meg at de sjekker, men når du har EBS/EBG/EBD medlemer som reiser på ungdom så må det da være mulig å huke dem av som "confirmed" og ikke avkreve legitimasjon hver eneste gang.

Noen under 26 med gullkort som bestiller for andre i sitt navn? Sikkert ikke ofte slikt skjer men det er jo ikke ID-sjekk normalt så man kan jo reise i hvilket som helst navn.

Last edited:
Noen under 26 med gullkort som bestiller for andre i sitt navn? Sikkert ikke ofte slikt skjer men det er jo ikke ID normalt så man kan jo reise i hvilket som helst navn.

Selvfølgelig er det mulig, men da kan EBD'er bestille i andres navn og sende dem på tur for fordelene også, noe som er like ille etter min mening.

Jeg har forøvrig ikke noe i mot å bli kontrollert innimellom, jeg synes bare at måten de løser det på blir svært lite gunstig for dem som reiser mye.

Hvis de kontrollerer en EBG på ungdom hver 10-20 reise så vil du fremdeles klare å avdekke de som svindler samtidig som du ikke irriterer vettet av de ærlige.

Han mener vel at det ikke er forskjell på å kjøpe ungdomsbillett hos ruter og hos SAS.

Men i et tilfelle mente hvertfall retten at det ikke var småplukk:

For den velstående mannen fra Sunnmøre tok ungdomstiden aldri slutt. Nå må han i fengsel og betale SAS erstatning for å ha misbrukt ungdomsbilletten.
...
Nå må mannen i 30-åra fra Ålesund sone i fengsel i 30 dager....
https://www.dn.no/nyheter/2017/01/13/2058/Luftfart/millionaer-tatt-for-a-ha-loyet-pa-alderen

Det er vel en grunn til at han har mye penger, forundrer meg ikke om du treffer han i hyllene på Kiwi også[emoji23]

Sent from my iPhone using Tapatalk

Du kan jo bli så lei du vil, men skyld ikke på SAS. Det er juksemakerne som er problemet, så la irritasjonen din gå utover dem. Jeg simpelthen elsker det hver gang jeg ser en stotre fram en dårlig unskyldning under kontroll. :D

Du kan jo bli så lei du vil, men skyld ikke på SAS. Det er juksemakerne som er problemet, så la irritasjonen din gå utover dem. Jeg simpelthen elsker det hver gang jeg ser en stotre fram en dårlig unskyldning under kontroll. :D

Jo, selvfølgelig! Det er heller ikke poenget, men heller at det hadde blitt foretrukket litt mer diskré metoder. Det er en helt ærlig sak og si at jeg synes kontroll metoden de har valgt der det er automatiske sluser er litt i overkant ydmykende til tider.

Tenk deg at alle unge under 25 som skulle kjøpe alkohol på butikken ble møtt med en stor ulende sirene for så å bli bedt om å tre til siden mens du ventet på at supervisor skal komme å sjekke ID. Det lager ikke opplevelsen god!

Når jeg flyr ut fra SVG så pleier de å spørre om legitimasjon når jeg har bagasje og er på innsjekk som er helt greit og en god måte og gjøre det på. I de tilfellene jeg ikke har bagasje så klarer personalet i gaten og ha stor nok dømmekraft under boarding at de ikke stopper hele greia for å sjekke leg.

Og hvordan ser du for deg at en automat skal reagere?

Det skjer like ofte med andre passasjerer som med ungdom. Jeg har mer enn én gang opplevd det samme. Da har jeg enten blitt oppgradert eller de har skiftet flytype slik at mitt nødutgangsete er endret.

Det er stor forskjell mellom en og annen gang, og hver eneste gang. Alle tåler en gang i blandt. Hvis du leser litt bakover i tråden så har jeg gjort det ganske klart hva jeg mener.

Det må være mulig å hvitliste dem som reiser mye etter at ID er blitt kontrolert for 50'ende gang. Det hadde også vært å foretrekke at automatene kjøre tilfeldig kontroll enn at de skal nekte alle på youth fare boarding. Litt av greia er at når maskinen har ulet ferdig og personen i gate har fått BP så blir det heller aldri spurt om legitimasjon.

Men jeg har egentlig tatt poenget og sluttet å bestille ungdomsbiletter.

Last edited:
Hadde SAS vært smarte her så hadde de skrevet om det på boardingkortet. "Legitimasjon for bruk av ungdomsbillett må vises ved ombordstiging, bruk manuell utgang" eller noe sånn. Men som RedLine sier - hvitlisting av personer ville også funke, men sikkert ikke helt enkelt å få til i SAS sine systemer ila. kort tid...

Her har vi en "luring" som ble tatt:

– Artist lurte SAS 64 ganger
En artist fra Stavanger er tiltalt for bedrageri.
Grunnlaget for dette er at ved minst 64 ganger i perioden fra 23. desember 2012 fram til den 18. mai 2015 skal ha forledet SAS til å utstede ungdomsbilletter uten å fylle vilkårene for å reise på nevnte billettgruppe.

Dette skal ha medført et tap for SAS på 27.840 svenske kroner.

http://www.dagsavisen.no/roganytt/artist-lurte-sas-64-ganger-1.922633

Dette minner nesten om de som bevisst bestiller billetter vel vitende om at de er feilpriset.. Er overrasket over at de straffer såpass for disse episodene. Det er artig å se hvor mye hobby-svindel det finnes som er moralsk godkjent i Norge, så det er jo helt greit å sette en standard.

Last edited:
Back