Jukset seg til ungdomsbillett

Det eksisterer allerede løsninger i Altea som vil kunne brukes til å sjekke hvorvidt vedkommende kvalifiserer til ungdomsbilett. Akkurat her ville jeg vel anbefalt SK og WF å ta en titt på funksjonaliteten som bl.a. KL/AF bruker for kontroll på biletter med spesielle begrensninger/betingelser. Dersom løsningen faktisk implementeres hos SK og WF, så vil det ikke være mange som klarer å komme seg noen vei på ungdomsbilett dersom de faktisk er for gammel, i alle fall dersom personalet på bakken gjør jobben sin skikkelig...

Observerte på OSL i går morges på en nabogate, SK til TOS, hvor gatepersonalet, før boarding ba alle passasjerer med ungdomsbillett komme opp til gaten for alderskontroll.

Har selv reist en del med ungdomsbilletter, både SK, WF og DY, men har aldri blitt avkrevd legitimasjon utover ordinær dokumentkontroll for reiser utenfor Schengen.

Last edited:
Reiste på slike ungdoms biletter før når man skulle på heisa tur fra TRD til Fornebu. (FBU?)
Som regel med Braathen, da bare stakk man innom et reisebyrå og fikk utskrevet ungdomsbillet.
Dog en stund siden, fyller 60 den syvende Desember. Får begynne å seg meg om etter honnør biletter da. Du verden som tiden går:(

Last edited:
Jeg fikk rødt lys ved boarding og ble bedt om å vise ID på en flight til CPH med SAS i august. Av det jeg klarte å snik kikke meg til på skjermen i gaten lå jeg sammen med en 4-5 andre på en liste som inneholdt ordet "revenue" og "fraud(eller noe sånt)". Damen måtte taste inn noen greier og så fikk jeg gå ombord. Vet ikke om det hadde noe sammenheng med at jeg fløy på ungdomsbillett.

Det eksisterer allerede løsninger i Altea som vil kunne brukes til å sjekke hvorvidt vedkommende kvalifiserer til ungdomsbilett. Akkurat her ville jeg vel anbefalt SK og WF å ta en titt på funksjonaliteten som bl.a. KL/AF bruker for kontroll på biletter med spesielle begrensninger/betingelser. Dersom løsningen faktisk implementeres hos SK og WF, så vil det ikke være mange som klarer å komme seg noen vei på ungdomsbilett dersom de faktisk er for gammel, i alle fall dersom personalet på bakken gjør jobben sin skikkelig...

Hva innebærer denne løsningen?

Om Gunnar tenker på samme løsning som meg så er dette en pop-up som kommer enten ved innsjekk eller om pax har sjekket inn online på gate. Dette er en revenue integrity sjekk som sier at pax f.eks har seaman, tour operator eller youth fare og ber oss som agenter om å sjekke at pax er kvalifisert for denne typen billett. Så om det er en sjømannsbillett så må det da vises frem sjømannsbok eller brev fra rederiet. På youth fare vil det jo da være ID som må fremvises. Om pax ikke kan dokumentere at de har rett på billettypen så vil man jo da om nødvendig offloade den det gjelder.

Denne løsningen har nå blitt installert hos DY for noen dager siden, så null mer sniking der i gården :)

Rent praktisk innebærer det at man vil få et "pop-up"-varsel på det første betjente punktet passasjeren oppsøker, med innstruks om å sjekke legitimasjon for å bekrefte passasjerens alder (dersom det gjelder ungdomsbiletter). Det er ingen krav til å legge inn ekstra data om passasjeren, man trenger bare å trykke "Yes" på varselet som kommer opp etter at man har sjekket alder.

For passasjerens del innebærer det at man på ett eller annet tidspunkt før vedkommende får gå ombord har fått spørsmål om alder, og at man har måttet ta frem gyldig aldersbevis.

Rent praktisk vil jeg hevde at det gir svært lite ekstraarbeid for personalet. Samtidig har passasjeren muligheten til å benytte de selvbetjente løsningene som eksistere, og kan bl.a. velge sete og sjekke inn på de selvbetjente løsningene som eksisterer.

EDIT: vbe86 og LN-CMN var noget raskere enn meg, gitt... ;)

Men hvordan blir dette da i automatiserte gater?

Sent from my iPhone using Tapatalk

Ikke sikker, men på Flytoget er det vel et lys på slusene som vanligvis lyser grønt på ordinære billetter. Men om man kommer med f.eks. studentbillett så mener jeg at den lyser gult/oransje ved passering. Så er det vel opp til vekteren som bemanner stasjonen å evnt ta stikkprøver eller noe.

I automatiserte gater blir passasjeren stoppet med beskjeden "kontakt personalet". Dersom kontrollen ikke har blitt gjennomført på et tidligere punkt vel og merke.

Sk Id sjekk ungdomsbilletter?

Har lagt merke til at mange unge folk blir ropt frem til gate om dagen. Har Sk begynt med id sjekk?

Re: Sk Id sjekk ungdomsbilletter?

Har merket det selv. De som bestiller ungdomsbillett som ikke er ungdom bør svartelistes av SK.

Re: Sk Id sjekk ungdomsbilletter?

Har lagt merke til at mange unge folk blir ropt frem til gate om dagen. Har Sk begynt med id sjekk?

Kan nok stemme det. Da jeg reiste i forrige uke annonserte de ved gate at reisende med ungdomsbillett skulle ha ID klar for inspeksjon ved boarding.

Så hva er liksom straffa for å bli tatt med ungdomsbillett da?

Strafferammen for bedrageri er 2 år, tviler på at dette faller inn under grovt bedrageri som er 6 år, men det må en jurist svare på.

Har merket det selv. De som bestiller ungdomsbillett som ikke er ungdom bør svartelistes av SK.

Neppe veldig lønnsomt, men mindre SAS ønsker "gi" bort kunder til konkurrenter. Da er det bedre sørge for kontrollrutiner og satse på de kjøpe "voksenbilletter" neste gang

Strafferammen for bedrageri er 2 år, tviler på at dette faller inn under grovt bedrageri som er 6 år, men det må en jurist svare på.

Hvis det blir en straffesak av dem, og de ikke slipper unna med å kjøpe en ny billett

På dei siste turane mine før jul vart det raudt lys i gate for reisande med slik billett, sånn at dei måtte gå til manuell kontroll.

I Oslo får man neppe bedrageridom om man jukser på Ruter... Kun kontrollgebyret på 950 kroner antar jeg.

I Oslo får man neppe bedrageridom om man jukser på Ruter... Kun kontrollgebyret på 950 kroner antar jeg.

Forskjell på å snike seg ombord uten billett, kontra å oppgi falsk informasjon for å kjøpe en billett?

Back