Jordskjelv i Japan, NRT stengt

Ser ut til at KLM ikke vil ha crewet sitt i TYO (pga. atomtrusselen) og legger inn en mellomlanding i Osaka på flightene sine fra NRT til AMS.

KLM is continuously monitoring the situation following the earthquake in Japan. Due to this earthquake KLM will adjust the schedules of the flights to and from Tokyo Narita airport. The flights from Tokyo Narita airport to Amsterdam will now make an intermediate stop at Osaka Kansai airport for a crew change only (passengers will not be allowed to board or disembark here).

http://www.klm.com/travel/nl_en/prepare_for_travel/up_to_date/flight_update/index.htm

Det ser ut til å være flere selskaper som gjør det samme. Swiss router sine flighter via Hong Kong, trolig av den grunn.

Foreløpig så er det ingenting som tilsier at Tokyo metro area vil være berørt av utslippene fra "Fukushima-utslippet". Slik jeg har skjønt det, så tilsier vindretningen at en forurensning av avfall fra reaktoren vil ikke være sannsynlig i regionen Tokyo.
Derimot så sier en føre var regel at man ikke vil være tjent ved å være rundt disse nevnte områdene.

Last edited:
Hvis det blåser nordlig nordøstlig så dras jo dritten ned hele øya.. Jeg ville ikke vært på selv sydspissen av Japan slik det er nå. Kudos til de som ikke melder sykemelding for slikt, men det er mulig det er fint å være i ignorant bliss for hva konsekvensene kan bli og hvilken status reaktorene har per tidspunkt *nå*. (Jeg hadde betalt mye for å slippe å vite alt jeg har tvunget meg selv til å lese de siste to døgnene/lært meg de siste årene).

For de som vil se på real time strålingsnivåer i bysområder rundt Fukushima, følg med her: http://www.bousai.ne.jp/eng/speedi/pref.php?id=08 (kan være ekstremt treig i perioder, vent litt og prøv igjen). Nivåene for øyeblikket ligger på 3000-4000, men de har vært observert opp mot 5000. Normale nivåer for nanogreys er rundt 80-100 nGy/h, evt 130-150nGy/h i områder med atomkraftverk.

Nivåene avhenger av vindretning, blant annet. Får krysse fingrene for at vi våkner til "alt under kontroll" i morgen....

Det ser ut til å være flere selskaper som gjør det samme. Swiss router sine flighter via Hong Kong, trolig av den grunn.

Det SK-Crew som skulle have "dobbelt-stop" i NRT nu blev sendt passivt med tilbage til CPH med samme fly.

Det tyder på at SK kigger på en lign løsning og kan sende er nyt passivt Crew ud til en anden destination idag.

Er det noen SAS-crew som er strandet i Japan, eller har disse kommet seg hjem? (denne ble vel besvart i post 48:))
Vil flyginger til og fra NRT gå normalt, eller stoppes de til man har atomtrusselen under kontroll?

Last edited:
UD fraråder nå å reise til Japan (hele Japan), og opphold i landet.
Dette er virkelig krise!

Nå synes jeg internasjonal hjelp burde trø til og hjelpe med nedkjølingsarbeid. Alle 6 reaktorene sliter, det er IKKE bra... En nedsmeltning (slik som tsjernobyl) er en ting, seks potensielle nedsmeltninger og utslipp er noe annet.

Last edited:
Jepp, OS gjør det samme over Seoul Incheon.

LH og LX har også stopp. Leste at ANA hadde utfordringer med catering m.m. på NRT så det er kanskje en kombinasjon av både crew og catering/fuel m.v.

Ser ut til at KLM ikke vil ha crewet sitt i TYO (pga. atomtrusselen) og legger inn en mellomlanding i Osaka på flightene sine fra NRT til AMS.

Er du sikker på at det er pga atomtrusselen, og ikke faren for nye skjelv og den generelle situasjonen i Tokyo?

Det er bekymringsverdig med slik høy stråling, men for crew som flyr intercontinental, så er stråling på den høyden rundt 2000-3000 nGy/t, ved stor solaktivitet kan dette fort doble seg. Men det er også vesentlig å vite hva slags stråling det er snakk om.

Det er bekymringsverdig med slik høy stråling, men for crew som flyr intercontinental, så er stråling på den høyden rundt 2000-3000 nGy/t, ved stor solaktivitet kan dette fort doble seg. Men det er også vesentlig å vite hva slags stråling det er snakk om.

Kommer man til å fly dit når UD fraråder å reise/oppholde seg i Japan?

Samt hvordan strålingen sprer seg. Bakgrunnsstråling er en "normal" form vi utsettes for hele tiden, stråling i form av støvpartikler / pollen / liknende er unormalt (i så forstand) og et stort problem...

Re: Japan-tråden (versjon 2011)

Jeg regner med at de fleste har fått det med seg, men UD har utstedt reiseråd som gjelder hele Japan:

UD fraråder reise til eller opphold i Japan.

Norske borgere oppfordres til å følge råd fra lokale myndigheter og se oppdatert informasjon på ambassaden i Tokyo sin hjemmeside. Rådet knyttes til den uavklarte situasjonen ved kjernekraftverkene.
http://www.landsider.no/traveladvice/japan/

Svensk og dansk utenriksdepartement har tilsvarende reiseråd for Japan.

Seneste nyt fra SK er at NRT skal opereres via PEK, så der ikke er crew på natstop i Japan.

Back