Jordskjelv i Japan, NRT stengt

Re: Japan-tråden (versjon 2011)

Atomavfall er ikke en fare!

Interessant. Det er derfor de ble dødssjuke og/eller døde rundt Tsjernobyl? :) *ironi*

Her tar du feil. Atomavfall er høyradioaktivt og høyst ustabilt, og oppbevares i bassenger for nedkjøling fram til de plasseres i trykktanker og sendes til lukkede underjordiske lagre.

Radioaktive utslipp (som nok var det egentlige begrepet du ville fram til) vil i varierende grad utgjøre en fare, alt etter hvilke stoffer og hvilke utslipp som faktisk har skjedd. Slik det er i Tokyo i dag er det ingen fare - nei - men så lenge situasjonen rundt Fukushima er uavklart (les: ustabil) er det merkelig og noe pseudovitenskapelig å bastant uttale seg om at "Japan er uproblematisk å reise til".

Som skrevet tidligere i tråden (av andre) : følg reiseråd gitt av UD (som baserer seg på NRPAs og IEAEs uttalelser). Dette er fagpersonell som kjenner til situasjonen og kan gjøre vurderinger basert på tidligere erfaring. Det er forøvrig anbefalt å ta jod-tabletter ved reise og opphold til Japan nå.

Last edited:

Interessant. Det er derfor de ble dødssjuke og/eller døde rundt Tsjernobyl? :) *ironi*

Her tar du feil. Atomavfall er høyradioaktivt og høyst ustabilt, og oppbevares i bassenger for nedkjøling fram til de plasseres i trykktanker og sendes til lukkede underjordiske lagre.

Radioaktive utslipp (som nok var det egentlige begrepet du ville fram til) vil i varierende grad utgjøre en fare, alt etter hvilke stoffer og hvilke utslipp som faktisk har skjedd. Slik det er i Tokyo i dag er det ingen fare - nei - men så lenge situasjonen rundt Fukushima er uavklart (les: ustabil) er det merkelig og noe pseudovitenskapelig å bastant uttale seg om at "Japan er uproblematisk å reise til".

Som skrevet tidligere i tråden (av andre) : følg reiseråd gitt av UD (som baserer seg på NRPAs og IEAEs uttalelser). Dette er fagpersonell som kjenner til situasjonen og kan gjøre vurderinger basert på tidligere erfaring.

Jeg vet ikke helt hva jeg skal svare...:)
Jeg formulerte meg litt klønete i min siste setning, men det betyr ikke at jeg tar feil med min påstand om at det er trygt å reise til Tokyo.

Reiserådet som er gitt av UD vil jeg at ingen skal trosse pga mine meninger.
Men jeg personlig ville trosset disse for en reise til Tokyo.

La ikke denne tråden bli en stor diskusjon om dette.:)

Last edited:

Det er forøvrig anbefalt å ta jod-tabletter ved reise og opphold til Japan nå.

Kilde? Jeg håper å være i Japan (Osaka) 5.april, men har ikke fått med meg dette. Hos den norske ambassaden i Japan opplyses det:

Utenriksdepartementet har gitt reiseråd som fraråder reise til eller opphold i Japan. For den som likevel ønsker å reise dit, kan det være aktuelt å ha med jodtabletter fra Norge til personlig bruk i tilfelle det skulle skje en forverring med utslipp av radioaktivt jod fra skadde atomkraftverk

For øvrig er Japan et ganske stort land og kun de som er i Tohoku-, Chubu- eller Kanto-regionene bør "overveie å forlate området" i følge ambassaden.

Last edited:

Da ble det ikke noen Japan-tur likevel. Trist! Hadde gledet meg til den turen. Men naturkreftene kan man ikke gjøre noe med, dessverre.
I fjor ble Thailand-turen min avlyst pga asken, i år ble Japan-turen min avlyst pga tsunamien.
Men en avlyst tur er ingenting i forhold til det den japanske befolkningen opplever i disse dager.
Kommer nok flere muligheter.

For å gjenoppta diskisjonen trygt/ikke trygt å reise til Japan. Atomkraftverket Fukushima Daiichi står nå ikke til å redde og det vil bli iverksatt tiltak for å dekke dekke til reaktorene for å hindre spredning. Jeg ser fortsatt at UDs reiseråd til Japan fraråder reise og opphold der. Noen her som har noen meninger rundt dette, rundt medio August?

For å gjenoppta diskisjonen trygt/ikke trygt å reise til Japan. Atomkraftverket Fukushima Daiichi står nå ikke til å redde og det vil bli iverksatt tiltak for å dekke dekke til reaktorene for å hindre spredning. Jeg ser fortsatt at UDs reiseråd til Japan fraråder reise og opphold der. Noen her som har noen meninger rundt dette, rundt medio August?
JA det har jeg da....F.ex er den sydlige del af Japan jo ikke ramt...Flyv f.ex til Nagoya og søg syd over til f.ex Okinawa...Nåede desværre ikke selv til Okinawa men det står meget højt på listen over "must visit"...Historisk er Okinawa spændende hvis du har lidt interesse i WW2, og så har de et Akvarium på Okinawa som nok er værd et besøg...På "fastlandet" kan jeg varmt anbefale et besøg i Hiroshima...Så holder du i den sydlige del af Japan er jeg sikker på du får en fantastisk ferie....
Vælger du Japan fra, kan du jo prøv Hainan Island i Kina...Det har jeg også på min liste
Hilsen
Ole

Hvis det hjelper deg noe, så kan jeg jo prøve å billedlig-gjøre hvorfor det ganske sannsynlig enda er lite anbefalt å reise til Japan: det er usikkerhet om hvorvidt reaktorene er STABILE enda. Så lenge det er usikkerhet rundt stabiliteten til en atomreaktor vil nok neppe UD gå ut og kvitre til hele Norges land at det bare er å reise nedover. Men oddsen for at noe gæli skjer minsker nok litt for hver dag som går - så det er nok mer en vurdering på lik linje som den man gjør når man tar et valg med en viss risiko ellers i livet :)

Det er også derfor de der jodtablettene anbefales å ta med til Japan - det kan enda skje ulykker i reaktoren som kan skape utslipp i større og mindre skala. For å være på den sikre siden.

Ei venninne av meg som studerer i Japan (men som heldigvis var i Norge under jordskjelvet) drar tilbake til Hiratsuka i morgen, litt sør for Tokyo.

For å gjenoppta diskisjonen trygt/ikke trygt å reise til Japan.

Det er mange eksperter og "eksperter" som har en mening om dette og du vil ikke finne et klart svar, noen mener man ikke bør dra og andre sier det er greit så det er bare du som kan gjøre den vurderingen.

Det som kan være et problem er reiseforsikringen din. Skal straks til Osaka som jo er et godt stykke sør for Tokyo og når jeg snakket med mitt selskap fikk jeg først beskjed om at jeg ikke var dekket for noe, noen steder i Japan grunnet UDs reiseråd. Etter litt diskusjon (og kontakt med folk litt høyere opp i systemet) fikk jeg bekreftet at jeg har dekning for alt som ikke er relatert til ulykken på atomkraftverket. Dvs blir jeg skadet i jordskjelv er jeg dekket, må jeg evakuere grunnet en forverring av situasjonen på atomkraftverket er jeg ikke dekket.

Britiske UD har litt mer detaljert reiseråd og fraråder vel ikke reiser til sør for Tokyo:
http://www.fco.gov.uk/en/travel-and-living-abroad/travel-advice-by-country/asia-oceania/japan

Legg også merke til denne:

The Scientific Advisory Group in Emergencies (SAGE), chaired by the Chief Scientific Adviser, has been examining possible worst case scenarios. Even in these worst cases, it considers that the risks to human health beyond the exclusion zone set up by the Japanese authorities could be managed by precautionary measures, in particular staying indoors to avoid exposure. Read the transcript of a call from the UK's Chief Scientific Adviser to the British Ambassador in Japan and a summary of frequently asked questions.

På lik linje med CheapFlyer er det det forsikringsrelaterte som bekymrer meg også. Hadde planer om en tur til Kina i begynnelsen av August, PEK-XIA-PVG (eller omvendt) og tenkt å avslutte med tre-fire dager i Tokyo, men jeg tror jeg lar det bli en annen gang, det går jo flere tog, eller fly om du vil...

Fly+stråling er det farlig??

Hei jeg lurer på noen som kanskje er litt "spesielt". Når rute fly i Japan flyr over der atomanlegget kollapset etter tsunamien. Vil da flyene få noen påvirkning av strålingen og passasjerene ombord i flyet?

Re: Fly+stråling er det farlig??

Nei.

Forøvrig får du mye stråling i deg av å fly generelt, da radioaktiv stråling (med kilde i sola) øker jo høyere i atmosfæren du kommer.

Re: Fly+stråling er det farlig??

Kosmisk stråling er en faktor man ikke vet så mye om enda, men man er i dag obs. på dette.
Hos f.eks. Thomas Cook Airline Scandinavia er det en elektronisk loggføring som holder øye med at bl.a. pilotene ikke får større doser enn tillatt. Dette gjelder hovedsakelig langrutepilotene på A330 som kan ligge i 10-11 timer på FL410, og der er dosene ganske høye. Flyr man f.eks innenriks mellom Bergen og Oslo er dette ikke av større betydning.

Tally-Ho

Back