Jordskjelv i Japan, NRT stengt

Re: Japan-tråden (versjon 2011)

Selv i planleggingsstadiet for ferie og har lenge synset litt om en tur til Kina og Japan de to første ukene i August. Vil situasjonen sannsynligvis ha stabilisert seg innen den tid eller er det hinsides all fornuft å planlegge en tur til Japan innen 5-6 mnd? Tokyo vil være eneste by jeg besøker i Japan dersom dette blir noe av...

Har droppet den planlagte Japan-turen pga det som har skjedd, men planlegger å ta det igjen senere når situasjonen har stabilisert seg :fly

Selv i planleggingsstadiet for ferie og har lenge synset litt om en tur til Kina og Japan de to første ukene i August. Vil situasjonen sannsynligvis ha stabilisert seg innen den tid eller er det hinsides all fornuft å planlegge en tur til Japan innen 5-6 mnd? Tokyo vil være eneste by jeg besøker i Japan dersom dette blir noe av...

Jeg tror de neste 2-3 dagene vil gi oss svar på det. Har selv booket en tur i slutten av juli, men hvis det blir farlig nedfall over Tokyo så blir den byen erstattet med Hong Kong, Seoul eller Shanghai før man haster videre sørover.

SAS slår sammen Beijing og Tokyo på samme flight i morgen (SK983).

Såvidt jeg ved så bliver de ikke slået sammen men NRT kommer til at gå via PEK for crewbytte. Men meget kan vel nå at ske endnu som situationen udvikler sig.

Streamen fungerer ikke for meg, men bygger vel på samme som denne siden (som forøvrig også lister etterskjelvene) : http://sebastianconstapel.de/tokio.php

cpm = counts per mintue. Vanskelig å avgjøre om hva som er direkte farlig eller ei, da cpm etter hva jeg har forstått (*merk* jeg er ingen ekspert) kun er mål på faktisk radio"aktivitet". Radioaktivitet (og dermed "counts" i måleren) dannes av både alfa, beta og gammastråling i varierende grad.

Dermed avhenger det av hva måleren faktisk måler, for hva som er normalt. Siden vi ikke vet noe om måleren blir det vanskelig å avgjøre hva vi egentlig ser her. Googling av denne cpm-måleren i tokyo (forsøkte å finne flere kilder for streamen) gav meg diverse foraer hvor de overvåker nivåene, og cpm'en i Tokyo skal ha vært oppe i over 30cpm.

Såvidt jeg forstår meg på 18cpm er på ingen måte noe skummelt. I forbindelse med radonmålinger her i Norge mener jeg det kan bli dobbelt så høye (eller enda mer) "cpm" som det vi ser i Tokyo nå.

Hadde en tur til NRT i påsken, men har endret planer og drar heller til TPE slik som Islending :)

Så da blir det OSL-FRA-ICN-TPE//TPE-ICN//ICN-FRA-OSL.

Godt å slippe usikkerheten. Japan får vi ta senere :fly

Kjenner dere noe til no-fly-zone pratet over/i nærheten av Japan? Nekter meg selv å lese/høre på nyhetene (da jeg bare får mareritt og angst :lol: ) så jeg er litt uoppdatert, men mener det stod noe i en rulletekst på sky news.

I et av klasserommene våre målte vi bakgrunsstrålingen (background radiation) til 14 cpm uten at det resulterte i nyhetsoppslag, og med radioaktiv kilde så har jeg sett målinger opp til 10.000 cpm (da kun i en retning) og dette er godkjent for undervisningsformål. Kommer jo også som sagt an på hva slags stråling det er.

Hmmm, enda en av professorene jeg har hatt denne våren (om bl.a oseanografi) har vært ute og uttalt seg i media, for de som har Bergens Tidene liggende på stuebordet kan det være verdt å lese Martin Hovlands kronikk om "radioaktivt hav". Man kan lese utdrag her; http://www.yr.no/nyheter/1.7550683

I ein kronikk i Bergens Tidende i dag skriv professor Martin Hovland at dersom det går hol på ein av reaktorane og det blir utslepp til havet, vil alt vatn i verdshava blir forgifta med radioaktivitet.
– Det første som blir smitta er Stillehavet, og så vil det forplante seg til andre verdshav i løpet av nokre år, fryktar han.
Professoren og geofysikaren ved Universitetet i Bergen fryktar vi vil få ei ny verd dersom det går hol på ein av reaktorane i Japan. Han meiner at at den nye verda vil då aldri bli som før.
– Eg håper inderleg at dette ikkje skjer, men slik eg ser, er det ein fare for at det kan skje.

Jeg for min del blir litt overrasket over at en såpass down-to-earth foreleser uten tendenser til overdrivelser skriver noe slikt i avisene. Synes det høres noe overdrevent ut, så når *han* tror det.... Hva skal man egentlig tro selv. :8:

Denne katastrofe giver mange "eksperter" deres "15 minutes of Fame" og det ser også ud til at nogen af dem gerne leverer nogle katastrofe-historier for at få lidt mere medie-tid...

http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=82760

Jeg ville nok holdt meg unna Japan som turist, fordi det nok kan mangle det ene og det andre (Selv om jeg tror Tokyo får ganske bra med forsyninger), og strømmen kommer og går. Så det er nok ikke drømmeferiedestinasjonen for øyeblikket. Dessuten har Japan som nasjon behov for å fokusere resursjer på krisehåndtering akkurat nå.

Om jeg hadde hatt en jobbreise til Tokyo, eller sør-vest japan ville jeg personlig ikke nølt med å dra (bortsett fra at det for øyeblikket er no-go fra firmaet jeg jobber i). Nord og øst i Japan er no-go uansett, om man ikke er hjelpemannskaper.

Strålingsfaren i Tokyo er meget overdrevet, og selv et worst-case på atomkraftverket vil ikke gjøre det farlig å være i Tokyo, selv om man da i aller aller verste fall må holde seg innendørs på regndager eller i perioder. Jeg tror folk er veldig stremt av stråling fordi det er en "usynlig" finende i motsetning til røyk og smog som tar utrolig mange liv pga lungekreft årlig.

Re: Refundering av urefunderbar billett til NRT?

Strålingsfaren i Tokyo er meget overdrevet, og selv et worst-case på atomkraftverket vil ikke gjøre det farlig å være i Tokyo, selv om man da i aller aller verste fall må holde seg innendørs på regndager eller i perioder. Jeg tror folk er veldig stremt av stråling fordi det er en "usynlig" finende i motsetning til røyk og smog som tar utrolig mange liv pga lungekreft årlig.

O RLY? Could you elaborate?

Jeg tror folk er - som Henshaw også har nevnt et sted - mest redde for stråling fordi det er både en usynlig, men også ukjent "fiende". Man forstår ikke aspektene.

For reise til Tokyo og Japan nå, så er bekymringen etterskjelv. Dette i seg selv kan være en grunn til å utsette en nær reise, men for din ferie, så kan jeg ikke se noen grunn til å avlyse/utsette.

Det har vært problemer med strømtilførsel i Tokyo. Dette skal etter hva jeg har blitt opplyst om, være på bedringens vei.

Jeg ville ikke hatt noen problemer med å reise til Tokyo i dag.

Atomavfall er ikke en fare!

Last edited:
Back