Jorden rundt med SK,MH,CO,TG,LH

TG922/20feb BKK-FRA B747-400 HS-TGJ Sete 18A , Upper deck

Da var det tid for siste ettappe av min "Jorden rundt på en uke" reise, og jeg ble ferdig noen timer før enn hva som var opprinnelig plan, noe som gjorde at jeg fikk sjekket i full fart om det var ledige seter på TG922 som skulle gå kl 1330 fra Bangkok. Det var noen få plasser og jeg sikret meg den ene, og fikk avbestilt reisen med LH rundt midnatt. En kjapp drosjetur ut til flyplassen, rett inn på den dedikerte Royal Silk innsjekkingen, som også har en "Fast track" for passkontrollen, og så i rask gange til gate C9, som ligger rett så langt borte.
Skikkelig god timing i dag. Var på gaten ca 20 min før avgang, og boarding hadde startet.. slik at her var det ikke store marginer.

Fikk gå rett ombord, men måtte legge igjen trillebagen nede i biz seksjonen der, da handbagasjeplassen på Upper deck er begrenset.
Jeg fikk tildelt sete 18B, som er på den siste raden på venstre side, og her var jammen setene oppgradert siden sist jeg fløy "på loftet"
Akkurat samme stoler som på flyet fra LAX til BKK, slik at dette lovet jo godt.
Samme gode mottakelse som vanlig på TG, og Hottowel og drikke var på plass omtrent før jeg fikk satt meg.
Når det gjelder stolene er det av samme type som SK og LH har, men med EN vesentlig forskjell, som er at selve seteputen kan kjøres litt ut eller inn, slik at støtten blir bedre for oss som har lange ben, samt dette med at fotstøtten kan kjøres lengre ut slik at det er mulig å strekke på seg.
Jeg kan ikke si annet at noen av de beste flyopplevelsene jeg har hatt er på Upper Deck på B747-400.
Den beste Upper Deck reisen er nok på min forrige RTW, hvor jeg fløy NZ mellom AKL og LAX ( http://forum.scanair.no/showthread.php?t=9264&page=2 )
Her er det få seter og som oftest god bemanning per passasjer. I dag var det 3 kabinansatte fordelt på 26 passasjerer, noe som ingen kan klage på, samt at Infligt Manager også fant det for godt å jobbe litt oppe, så til tider var de 4.

Avgang på rutetid og kursen ble satt rett mot Kabul hvor vi derfra skulle inn en litt sydligere rute sammenlignet med om man flyr til Skandinavia.

Serveringen startet ca 30 min etter avgang med salat og forretter, og jeg valgte en laksefilet som hovedrett. Valgte en Australs hvitvin som jeg ikke fikk navnet på i farten, men god var den.
Det som betegnet denne flygningen var kabinbesetningens store evne til individuell service. Jeg hoppet over dessert og kaffe, og da ble matbrett fjernet med en gang slik at jeg skulle kunne strekke meg ut litt og slappe av.
Ellers er det jo dessverre som oftest slik at alle momenter i servicen har sin tilmålte tid, men med et såpass begrenset passasjertall og areal som de har å spille på, lar dette seg oftere gjøre på Upper Deck.
Jeg begynte å kjenne tempoet på den siste ukens aktiviteter så jeg slumret vel i 4-5 timer, før det var tid for mer mat. Denne gangen var det et lettere måltid hvor jeg valgte en meget god kyllingfillet med tilbehør.

Resten av turen brukte jeg på å få tømt mailboksen og gjort en del jobb som hadde fått vente i noen dager.

På hele turen hadde de også satt ut en liten "bar" som det bare var å forsyne seg i, noe som TG dessverre normalt ikke gjør på sine langflygninger, og som jeg faktisk savnet på maratonreisen mellom LAX og BKK.
På bildet av denne kan det også skimtes en liten dør, som går inn til Cabin Crew Rest Area på upper deck, hvor det er 2 køyer som de kan legge seg nedpå litt på lange turer. Det finnes også en slik helt bakerst, hvor de har 8-10 køyer som er i et rom over passasjerkabinen.

Landing i Frankfurt noen minutter etter rutetid, som mest skyldtes tildels kraftig motvind på opptil 280 km/t.
Alt i alt nok en meget grei reise med TG.
 

Attachments

  • Bilder 2008 feb 136.jpg
    Bilder 2008 feb 136.jpg
    98.7 KB · Views: 409
  • Bilder 2008 feb 138.jpg
    Bilder 2008 feb 138.jpg
    55.9 KB · Views: 408
  • Bilder 2008 feb 139.jpg
    Bilder 2008 feb 139.jpg
    56 KB · Views: 406
  • Bilder 2008 feb 140.jpg
    Bilder 2008 feb 140.jpg
    39.3 KB · Views: 407
  • Bilder 2008 feb 141.jpg
    Bilder 2008 feb 141.jpg
    48.8 KB · Views: 411
  • Bilder 2008 feb 142.jpg
    Bilder 2008 feb 142.jpg
    50.4 KB · Views: 164
  • Bilder 2008 feb 143.jpg
    Bilder 2008 feb 143.jpg
    66.4 KB · Views: 178
  • Bilder 2008 feb 144.jpg
    Bilder 2008 feb 144.jpg
    42.7 KB · Views: 185
Last edited:
LH3136/20feb FRA-OSL A321-100 D-AIRE Sete 6A
Etter landing var det lang vandring i Frankfurtlabyrinten for å finne en LH Senator lounge som ikke var for langt unna gaten tod LH3136 til OSL.
Fant den fort, og satte meg på lista for å få meg en dusj før jeg skulle videre. Flyet videre var 45 minutter forsinket, slik at avgang var ikke planlagt før 2225. En av de virkelig store fordelene med *G kort er nettop dette å kunne få seg en lang og varm dusj etter en lang flyreise som dette, før man fortsetter på reisen.
Etter en liten matbit var det på tide å tusle til utgangen, og sikkerhetskontrollen gikk raskt og greit. Morsomt å se den tyske grundighet og planmessighet der. Raskt, høflig og korrekt. De hadde også laget seg et enkelt og velfungerende system for retur av plastkassene som man legger sine saker i, ved å montere en "bane" mer ruller som disse ble sendt i retur på. På OSL og de fleste andre flyplasser jeg har reist på, er dette en manuell oppgave, hvor det faktisk må settes av personellressurser for å bære disse tilbake. Småsmart !

Som vanlig bussing ut til flyet, og som vanlig en lang busstur som denne gangen tok nærmere 10 minutter før vi kom fram til D-AIRE, en A321-100 som skulle ta meg videre til Oslo. Nesten fullt fly, og boarding både foran og bak, slik at det tok ikke mange minuttene før alle var ombord.
Jeg hadde sete 6A, siste rad i dagens Biz-konfigurasjon.
LH blokkerer konsekvent midtsetet , noe som er veldig bra!

Også på denne korte flighten er det Hot Towels, samt utdeling av norske aviser, hvor det var nok til alle. På denne avgangen var det vel bare nordmenn der foran, så det er ingen tvil om at Ola Nordmann er en viktig "premium kunde" for Lufthansa.

Etter takeoff var de raskt i gang med servering av drikke og snacks , tett etterfulgt av et delikat matbrett, med både kjøtt og skalldyrsretter som bildet viser. Nåvar nå jeg ganske så mett og trøtt at jeg spiste salaten, tok en øl og avsluttet med kaffe og dessert.
Så var det tid for å få seg en liten blund, og med musikk på i min nyinnkjøpte Iphone satt på flymodus slumret jeg inn og våknet ikke før jeg ble vekket av den ene flyverten rett før landing som mente at det var på tide å rette opp stolryggen før landing.
Vi landet 00:15, og etter en rask gåtur gjennom terminal, toll og bort til SAS hotellet kunne jeg kl 00:30 låse opp døren på mitt rom i nyavdelingen i 6.etg med utsikt over Tarmac med nattparkerte fly.
En lang dag var endelig ferdig, og noen tiltrengte timer med søvn var nå eneste fokus, da neste avgang var allerede 0700 neste morgen.
Skikkelig rovdriftuke dette her, og godt å vite at jeg er untatt AML :D
 

Attachments

  • Bilder 2008 feb 145.jpg
    Bilder 2008 feb 145.jpg
    61.6 KB · Views: 85
Glimrende rapport

De hadde også laget seg et enkelt og velfungerende system for retur av plastkassene som man legger sine saker i, ved å montere en "bane" mer ruller som disse ble sendt i retur på. På OSL og de fleste andre flyplasser jeg har reist på, er dette en manuell oppgave, hvor det faktisk må settes av personellressurser for å bære disse tilbake. Småsmart !

På CPH er dette en integrert del av securiten etter den nye securtien åpnet i fjor sommer. det siste året har jeg aldri opplev då vnete mer enn 7 minutter gjennom securiti i CPH og det vanlige er 3 min
 
Takk for en veldig bra rapport! Du har hatt mange fine turer i C-klasse, og det er veldig bra du deler dem med oss! Stå på!
 
Takk for en veldig bra rapport! Du har hatt mange fine turer i C-klasse, og det er veldig bra du deler dem med oss! Stå på!

Takk for fine tilbakemeldinger. Ja, det har blitt , og blir flere slike reiser.
Med min store reiseaktivitet både innlands og globalt er det ikke noe alternativ å reise bak i bussen på de lange reisene. Da ville timeplanen sprukket, ved at jeg måtte ha hatt betydelig mer tid på hvert enkelt sted for å hente meg inn. Etter at jeg begynte å registrere min flyaktivitet i slutten av juli 2006, ser jeg at jeg har hatt hele 276 flighter siden den gang, og av og til kan je jo lure på om det er noe sunnhetstegn:rolleyes:. Men, så langt liker jeg det jeg holder på med så inn i hampen, at det ikke er så veldig stor belastning:colgate:
 
På CPH er dette en integrert del av securiten etter den nye securtien åpnet i fjor sommer. det siste året har jeg aldri opplev då vnete mer enn 7 minutter gjennom securiti i CPH og det vanlige er 3 min


SVG har et manuelt rulle-system, og det står et klistremerke i bunnen av hver boks der den reisende oppfordres til å legge /dytte boksen tilbake på rullene. Ut fra hvor mange som gjør det, skulle man tro at den gjennomsnittlige nordmann har store lesevansker.^_^
 
Back
Top