TG922/20feb BKK-FRA B747-400 HS-TGJ Sete 18A , Upper deck
Da var det tid for siste ettappe av min "Jorden rundt på en uke" reise, og jeg ble ferdig noen timer før enn hva som var opprinnelig plan, noe som gjorde at jeg fikk sjekket i full fart om det var ledige seter på TG922 som skulle gå kl 1330 fra Bangkok. Det var noen få plasser og jeg sikret meg den ene, og fikk avbestilt reisen med LH rundt midnatt. En kjapp drosjetur ut til flyplassen, rett inn på den dedikerte Royal Silk innsjekkingen, som også har en "Fast track" for passkontrollen, og så i rask gange til gate C9, som ligger rett så langt borte.
Skikkelig god timing i dag. Var på gaten ca 20 min før avgang, og boarding hadde startet.. slik at her var det ikke store marginer.
Fikk gå rett ombord, men måtte legge igjen trillebagen nede i biz seksjonen der, da handbagasjeplassen på Upper deck er begrenset.
Jeg fikk tildelt sete 18B, som er på den siste raden på venstre side, og her var jammen setene oppgradert siden sist jeg fløy "på loftet"
Akkurat samme stoler som på flyet fra LAX til BKK, slik at dette lovet jo godt.
Samme gode mottakelse som vanlig på TG, og Hottowel og drikke var på plass omtrent før jeg fikk satt meg.
Når det gjelder stolene er det av samme type som SK og LH har, men med EN vesentlig forskjell, som er at selve seteputen kan kjøres litt ut eller inn, slik at støtten blir bedre for oss som har lange ben, samt dette med at fotstøtten kan kjøres lengre ut slik at det er mulig å strekke på seg.
Jeg kan ikke si annet at noen av de beste flyopplevelsene jeg har hatt er på Upper Deck på B747-400.
Den beste Upper Deck reisen er nok på min forrige RTW, hvor jeg fløy NZ mellom AKL og LAX (
http://forum.scanair.no/showthread.php?t=9264&page=2 )
Her er det få seter og som oftest god bemanning per passasjer. I dag var det 3 kabinansatte fordelt på 26 passasjerer, noe som ingen kan klage på, samt at Infligt Manager også fant det for godt å jobbe litt oppe, så til tider var de 4.
Avgang på rutetid og kursen ble satt rett mot Kabul hvor vi derfra skulle inn en litt sydligere rute sammenlignet med om man flyr til Skandinavia.
Serveringen startet ca 30 min etter avgang med salat og forretter, og jeg valgte en laksefilet som hovedrett. Valgte en Australs hvitvin som jeg ikke fikk navnet på i farten, men god var den.
Det som betegnet denne flygningen var kabinbesetningens store evne til individuell service. Jeg hoppet over dessert og kaffe, og da ble matbrett fjernet med en gang slik at jeg skulle kunne strekke meg ut litt og slappe av.
Ellers er det jo dessverre som oftest slik at alle momenter i servicen har sin tilmålte tid, men med et såpass begrenset passasjertall og areal som de har å spille på, lar dette seg oftere gjøre på Upper Deck.
Jeg begynte å kjenne tempoet på den siste ukens aktiviteter så jeg slumret vel i 4-5 timer, før det var tid for mer mat. Denne gangen var det et lettere måltid hvor jeg valgte en meget god kyllingfillet med tilbehør.
Resten av turen brukte jeg på å få tømt mailboksen og gjort en del jobb som hadde fått vente i noen dager.
På hele turen hadde de også satt ut en liten "bar" som det bare var å forsyne seg i, noe som TG dessverre normalt ikke gjør på sine langflygninger, og som jeg faktisk savnet på maratonreisen mellom LAX og BKK.
På bildet av denne kan det også skimtes en liten dør, som går inn til Cabin Crew Rest Area på upper deck, hvor det er 2 køyer som de kan legge seg nedpå litt på lange turer. Det finnes også en slik helt bakerst, hvor de har 8-10 køyer som er i et rom over passasjerkabinen.
Landing i Frankfurt noen minutter etter rutetid, som mest skyldtes tildels kraftig motvind på opptil 280 km/t.
Alt i alt nok en meget grei reise med TG.