Jordan

Egenes

ScanFlyer Gold
Heisann.

Noen som har noen erfaringer fra Jordan - Aqaba?

Hva man kan gjøre, hva man kan se. Hvorfor man skal gjøre det, hvordan man gjør det og hvor lang tid det tar, osv.

Kjenner til Petra og Wadi Rum. Men er det noe annet å ta seg til der nede? Og noen som vet om det går å ta seg en tur over grensa til Saudi Arabia?

Alle inspill settes pris på :)

Jeg vil anbefale et par dager til Tel-Aviv fra Eilat. Arkia flyr til Dov flyplass som ligger i byen.
En flott kystby som jeg vil tilbake til ved seinere anledning :)

Jeg har også vert i Petra og det er selvfølgelig et must når du er så nær. Aqaba var ikke så utbygd som Eilat når jeg var der i 1997.

Last edited:
Israel er nok uaktuelt grunnet moralske og politiske grunner (uten at vi trenger å gå mer inn på det). Sikkert ett flott land, men er nok ikke noe for meg det første ;)

Men tusen takk for tipset, MD.
Vet du hvor lang tid det tar å kjøre fra Aqaba til Petra? :)

Jeg var i Israel i 1977 og kjørte rundt med VW Polo. Meget interessent land...

Var så enkelt med Tjæreborg og Sterling Caravelle...

Har lyst igjen og se hvor stor utvikling er skjedd. Har ikke sansen for noen av partene de rborte, men en kan ikke la slike ting stoppe en fra å reise... Da er det ikke mange steder en kan dra på kloden..:stir

Og noen som vet om det går å ta seg en tur over grensa til Saudi Arabia?

Saudi-Arabia er nok blant de land i verden som er ganske vanskelig å få besøke som turist, i hvert fall om du ikke kan vise til medlemskap i en muslimsk menighet. Slik jeg har forstått det, er det i prinsippet mulig å få turistvisum til SA, men det krever at man har kjøpt en gruppetur fra en registrert operatør av slike. Og det tror ikke jeg at man får for en liten snartur over grensa. Men det er nok et spennende land med mye flott å se.

Vil nok anbefale at du klarer deg med å kjøre til et punkt i Jordan der du kan se over grensa til SA. For øvrig har Jordan masse spennede å se, og avstandene er relativt små. Men en del av de store severdighetene utenom Petra og Wadi Rum ligger såpass langt nord at de ikke er optimale for dagsturer fra Aquaba. Vi oppholdt oss i Amman da jeg var i Jordan, noe som er en del mer sentralt plassert i forhold til severdighetene. Men på den annen side ikke like godt egnet for en badeferie i Rødehavet.

Vi tok taxi fra Aqaba til Petra samme dag som vi kom over grensen. Det var en gul Lada som hadde aircondition (riktignok ikke i de bratteste bakkene!).
Klarer dessverre ikke å huske hvilke hotell vi bodde på ved Petra men jeg kommer ikke til å glemme den store edderkoppen på badet og salamanderen på soverommet!

Synes at SQ777 hadde et godt poeng i det som han skrev.
I Saudi Arabia bruker fortsatt myndighetene pisking, tortur, amputasjoner og halshugging som straff. Politisk eller moralsk korrekt det nok ikke, men reise vil du :)
Synes det er viktig å ikke dømme et helt folkeslag (hverken Saudiere, Palestinere eller Israelere) ut ifra et Politisk ståsted.

Last edited:
MD, vennligst ikke ta opp det siste. Av den grunn av at tråden helt sikkert blir stengt "pga politisk innhold" eller noe lignende.

Men setter pris på det du sier, og takker for all informasjon som dere har gitt meg :)

Back