Jomfru til salgs - Virgin America -> Kjøpes av Alaska Airlines

Re: Jomfru til salgs - Virgin America

Blir i såfall andre gang at Alaska kjøper et selskap fra California - de tok jo over Jet America for mange, mange år siden.

Blir i såfall andre gang at Alaska kjøper et selskap fra California - de tok jo over Jet America for mange, mange år siden.

Det er mange mange aar siden din svigerinne ble sendt ned til Long Beach for aa "Alaskafisere" JetAmerica ansatte;)

Uansett er det utrolig morro aa se at Alaska virkelig gruser Delta paa Vestkysten.

Naar det gjelder Alaskas "Buy Local, Fly Local" (Kortreiste Flyinnkjoep - bruk din naerflyfabrikk) saa er det en joker i dette oppkjoepet, en joker som som har kjoept Airbus, som har A321NEO i ordre - 2 flyselskap som CAPA ikke forstaar seg paa - begge med statsnavn - det kan bli et meget spennende selskap.

Naar det gjelder Alaskas "Buy Local, Fly Local" (Kortreiste Flyinnkjoep - bruk din naerflyfabrikk) saa er det en joker i dette oppkjoepet, en joker som som har kjoept Airbus, som har A321NEO i ordre - 2 flyselskap som CAPA ikke forstaar seg paa - begge med statsnavn - det kan bli et meget spennende selskap.

Hvilke selskaper er det CAPA ikke forstår seg på, og på hvilken måte forstår de seg ikke på disse?

Hva med resten av spørsmålet (som nok var viktigere for meg i alle fall)? På hvilken måte forstår de seg ikke på disse?

Hvordan AS og HA innvirker paa priser og skaper sunn konkuranse. CAPA sine analyser av konkuranse eller mangel paa konkuranse har hele tiden oversett forskjellene i det amerikanske markedet, et marked hvor den lengste innenlandstrekningen er rundt 11 timers flygnng - burde det ikke vaere overraskende at det er store forskjeller i konkuranse forholdene. Naar LN-MOW ha lagt frem enkelt eksempler paa dyre billetter paa oestkysten (og hans enkelt eksempler er alltid nok underlag!) har jeg sammenlignet med tilsvarende strekning paa vestkysten og funnet at prisene er ca. 30% av hva LN-MOW har lagt frem, men naar jeg leggfer frem eksempler er det aldri nok underlagsmateriale.

Saa mitt lille poeng, er at nettopp Alaska og Hawaiian som ikke er selskaper som passer inn i CAPA's rammeverk, har en meget positiv effekt i markedene de operer som gir oss reisende i disse markedene mulighet til aa reise til 30% av hva du og CAPA tror vi betaler;)

Hav du tror jeg betaler og hva jeg betaler kommer styerkt ut i min favoer.

Hvordan AS og HA innvirker paa priser og skaper sunn konkuranse. CAPA sine analyser av konkuranse eller mangel paa konkuranse har hele tiden oversett forskjellene i det amerikanske markedet, et marked hvor den lengste innenlandstrekningen er rundt 11 timers flygnng - burde det ikke vaere overraskende at det er store forskjeller i konkuranse forholdene. Naar LN-MOW ha lagt frem enkelt eksempler paa dyre billetter paa oestkysten (og hans enkelt eksempler er alltid nok underlag!) har jeg sammenlignet med tilsvarende strekning paa vestkysten og funnet at prisene er ca. 30% av hva LN-MOW har lagt frem, men naar jeg leggfer frem eksempler er det aldri nok underlagsmateriale.

Saa mitt lille poeng, er at nettopp Alaska og Hawaiian som ikke er selskaper som passer inn i CAPA's rammeverk, har en meget positiv effekt i markedene de operer som gir oss reisende i disse markedene mulighet til aa reise til 30% av hva du og CAPA tror vi betaler;)

Hav du tror jeg betaler og hva jeg betaler kommer styerkt ut i min favoer.

Min kjennskap til CAPA tilsier at de er fullstendig klar over at USA er et stort og variert marked. Det er ingen, absolutt ingen, som har påstått at hele USA er likt hva angår grad av konkurranse, og jeg har selv gjentatte ganger påpekt at en analyse brutt ned på mindre geografiske områder ville vært betydelig mer innsiktsfulle.

Poenget med de tidligere diskusjonene om dette har vært å sammenlikne Europa og USA (og CAPA har også sett på andre store geografiske områder), og da har man sett på overordnet nivå både i Europa og i USA (og det å se på hele Europa for å vurdere grad av konkurranse er selvsagt like lite innsiktsfullt som å se på hele USA, men det gir et inntrykk av det overordnede bildet). Dette har vært diskutert i det vide og det brede i andre tråder.

Nå er min erfaring fra fly på vestkysten begrenset, men det var ikke akkurat kanontilbud å hente på mine to t/r reiser mellom SEA og ANC i løpet av det siste året (jeg sjekket imidlertid priser over en lang periode og for flere ulike, alternative datoer). Der er det vel også kun to aktører som opererer (DL og AS), så ja, det er ganske sikkert slik at konkurransen varierer i ulike geografiske områder i USA som i Europa.

Last edited:
Re: Jomfru til salgs - Virgin America -> Alaska kjøper

Da ser det ut som det er Alaska som ender opp med og kjøpe Virgen America, for totalt 4mrd USD.

http://splash.alaskasworld.com/Newsroom/ASNews/ASstories/AS_20160404_025411.asp
Alaska Air Group to Acquire Virgin America, Creating West Coast's Premier Carrier

Det virker riktignok som de ikke helt har bestemt seg på hva de skal gjøre med merkenavnet Virgin America og hvordan eller om de skal fullt integreres. Selv om de skal over på felles AOC

And over the next few months Alaska will explore with the Virgin Group how the Virgin America brand could continue to serve a role in driving customer acquisition and loyalty to get the best from both brands

Nye rutekartet:

Attachments

• rutekart.jpg
    rutekart.jpg
    59.9 KB · Views: 417
Last edited:

To selskaper med så tilsynelatende vidt forskjellige egenskaper og kultur skulle en tro ville utfylle hverandre godt.

Rent personlig håper jeg inderlig at Virgin-merkevaren videreføres uten for mye tukling.

En svart dag for alle med teddybjørn og prikkete tversover :(

Kan salget ha noe med VS+Delta-samarbeidet å gjøre i en eller annen grad?

Tror Alaska gjør dette for å eliminere en konkurrent i et tungt befolket marked. Som tidligere nevnt er prisene generelt langt lavere på tilsvarende strekninger i vest enn i øst, og med færre aktører er det vel ikke usannsynlig at dette vil jevne seg noe ut.

Hva som skjer med merkevaren VA og deres Airbusser skal bli interessant å se. Hvis noen er interessert i en 'instant' Airbusflåte, tror jeg dette er en god tid å gå på shopping ..

Tror Alaska gjør dette for å eliminere en konkurrent i et tungt befolket marked. Som tidligere nevnt er prisene generelt langt lavere på tilsvarende strekninger i vest enn i øst, og med færre aktører er det vel ikke usannsynlig at dette vil jevne seg noe ut.

Dersom de kjøper Virgin America for å eliminere en konkurrent så må det vel være et åpent spørsmål om konkurransemyndighetene tilllater oppkjøpet (dvs dersom det er stor grad av overlapping mellom rutenettet til Virgin og Alaska).

En svart dag for alle med teddybjørn og prikkete tversover :(

For oss med Beagler ogsaa, den lille italienerinnen er mer opproert enn Fnate, Bainbridge Liberation Army er innkallt (Beaglen har kamp erfaring("Presanger" mot Siv Jensen paa Solveien) - Jeg har svaert mange - altfor mange "Datapunkter" med baade VX og AS - og kommer til aa savne VX - for all del AS er "A Good Airline" - men de er 100% milky toast, Best Buy, Safeway og Home Depot - det eneste gode er Horizon (som de heldigvis ikke har gjort annet enn aa Rebrande utenpaa - inne er det ennaa Microbrew og Vin Gratis)

Mysen og Askim er Harry, VX er ikke hverken Mysen eller Askim. Det er et selsakp med sjel, som er anderledes, anderledes som Whole Foods vs Safeway.

Mysen og Askim er Harry, VX er ikke hverken Mysen eller Askim. Det er et selsakp med sjel, som er anderledes, anderledes som Whole Foods vs Safeway.

Virgin America i samme setning som Askim og Mysen...hva er sannsynligheten for dét? :lol:

Skrives det noe i den lokale pressen om foreløpige produkt-tanker?

Hva som skjer med merkevaren VA og deres Airbusser skal bli interessant å se. Hvis noen er interessert i en 'instant' Airbusflåte, tror jeg dette er en god tid å gå på shopping ..

Jeg tror ikke at AS er ute etter aa elimenere en konkurent, en skal huske paa hvem som eier en kontrollerende aksjemajoritet hos AS, en langsiktig investering for aa unngaa at nettopp AS ble kjoept av dengang en av de fem store.

Prisene maa ikke opp paa vestkysten, AS tjener gode penger, det er nok mer med tanke paa skaffe seg mer kapasitet (slot, gater, fly, piloter og mer piloter) til aa moete veksten i PNW, Amazon er paa god vei med ansettelsen av 75.000 - og i forrige uke ble Google Campus South Lake Union avdekket. Saa med Slot i SFO, noksaa sprengt Gate kapasitet paa SEATAC og en generell Pilot mangel har Alaska tatt et solid steg i aa sikre seg - mens Delta sitter aa graater hoeyt og synes de har faatt lite igjen for de millionene de har dumpet i Puget Sound. (97% markedsfoering 3% proukdt - CRJ 200 til SFO svinger daarlig til 25% mer enn VX/AS priser).

Dog er vi 100% alliert med Fnate - det er trist at VX blir borte, de skapte noe anderledes, muligens tar det noen turer foer man ser og setter pris paa foskjellen, men den er der og den vil bli savnet.

Last edited:

Dersom de kjøper Virgin America for å eliminere en konkurrent så må det vel være et åpent spørsmål om konkurransemyndighetene tilllater oppkjøpet (dvs dersom det er stor grad av overlapping mellom rutenettet til Virgin og Alaska).

Ventet på den .. ;)

Neppe noen sak. Du har fortsatt Allegiant, United og Southwest som herjer i markedet. I tillegg er Spirit på full fart inn.

Ventet på den .. ;)

Neppe noen sak. Du har fortsatt Allegiant, United og Southwest som herjer i markedet. I tillegg er Spirit på full fart inn.

Men gjør de det i hele markedet hvor det evt er overlapp mellom AS og VX? Jeg kjenner ikke detaljene i dette markedet godt nok til å vurdere det, men selv om det er andre selskaper så kommer det nok litt an på hvor mye myndighetene vurderer at et slikt oppkjøp begrenser konkurransen. Det er ikke et krav at man ender opp som monopolist for at myndighetene skal gripe inn - de kan gripe inn dersom de vurderer at effektene på konkurransen blir tilstrekkelig forverret.;)

Virgin America i samme setning som Askim og Mysen...hva er sannsynligheten for dét? :lol:

Skrives det noe i den lokale pressen om foreløpige produkt-tanker?

Naa er det Alaska group som kjoeper VX og det er ikke umulig at VX beholdes som et Brand eller et eget Service Konsept. Horizon selv om de er utvending "branded" som Alaska - har et eget Service Konsept med Ala' Cart, gratis øl (roterende Mikrobrygg fra Washington/Oregon) eller vin ogsaa fra Washington / Oregon.

Jeg tror dette handler om aa sikre seg kapasitet i et svaert voksende marked og AS vet nok ikke hvordan VX rent produkt messig vil falle paa plass, men de har Gater, Fly, Piloter og slot til aa moete tiden fremover.

Back