Jobbtur til Houston via Stavanger

Re: Jobb tur til Houston via Stavanger

Det skal alltid være en skandinavisktalende ombord, så i tillegg til PrivatAir sitt crew stiller SAS med en CA.

Nei, det var bare på første turen. Alle er PrivatAir-ansatte.

Takk for flott rapport. Høres ut som om du er prikk i målgruppen.

Fint at de har bra med pax ombord.

Melding fra moderator:
Diskusjon om arbeidsvilkår flyttet ut av tråden og over til arbeidsforumet.

Flott rapport fra denne spesielle ruten.

Så over til noen av påstandene/spørsmålene fra andre her inne:

Det skal alltid være en skandinavisktalende ombord, så i tillegg til PrivatAir sitt crew stiller SAS med en CA.

Sorry, men her tar du feil.:old

Personalet på denne avgangen er ansatt i Privatair, det var kun 1 SAS CA på første avgang.
Nasjonaliteten er en god blanding, Tyskland, Østerrike, Frankrike, Belgia, Ungarn, Sveits, Danmark, Finnland, Sverige ++

De har SAS uniformer, såvidt jeg husker.

Det stemmer heller ikke.

De bruker sine egne uniformer (Privatair), men sammen med SAS har de fått laget noen effekter som bruker SAS sine farger. (halstørkle/slips)

Serveringsvester/forkle som benyttes ombord er fra SAS sin uniform, samt de aller fleste har IDkort-snor i fra SAS, men det er og det eneste.

Disse er vel også i henhold til utlysningen stasjonert med base i Stavanger?

Crew fra Privatair har "base" i Stavanger, men de bor ikke i Stavanger.
De pendlere fra forskjellige plasser nede på kontinentet.

Privatair har søkt etter personell som holder til i nærheten av Stavanger og som er norsk/skandinavisktalende.

Last edited:

Sorry, men her tar du feil.:old

Personalet på denne avgangen er ansatt i Privatair, det var kun 1 SAS CA på første avgang.
Nasjonaliteten er en god blanding, Tyskland, Østerrike, Frankrike, Belgia, Ungarn, Sveits, Danmark, Finnland, Sverige ++

OK, jeg misforstod nok noe som stod i Aftenbladet når ruten åpnet.

På alle flygninger vil det være minst en skandinavisksnakkende blant de kabinansatte, sier Waters.

http://www.aftenbladet.no/energi/Slik-skal-SAS-kapre-oljependlerne-3488307.html

Kabinpersonalet når jeg reiste bestod av 2 menn fra Sveits?(hadde fransk aksent), samt to svensktalende kvinner fra Finland. Disse bekreftet også at innkjøringsperioden med en SAS-ansatt omord var over.

Melding fra moderator:
Diskusjon om arbeidsvilkår flyttet ut av tråden og over til arbeidsforumet.

Muligens tidenes dummeste spørsmål, men hvor finner jeg Arbeidsforumet? Kan ikke finne det! :-/

Her finner du arbeidsforumet (eller Arbeid i flybransjen som forumet heter i indexen) http://forum.flyprat.no/forumdisplay.php?f=54 :-)

"Oscar93, you do not have permission to access this page. This could be due to one of several reasons:

Your user account may not have sufficient privileges to access this page. Are you trying to edit someone else's post, access administrative features or some other privileged system?
If you are trying to post, the administrator may have disabled your account, or it may be awaiting activation."

"Oscar93, you do not have permission to access this page. This could be due to one of several reasons:

Your user account may not have sufficient privileges to access this page. Are you trying to edit someone else's post, access administrative features or some other privileged system?
If you are trying to post, the administrator may have disabled your account, or it may be awaiting activation."

Du må nok ha vært registrert i N dager og ha X poster før du har tilgang.
(Jeg kjenner ikke tallene)

SVG -IAH 20 Oktober 2014.
4200NM to to....
Punktlig avgang på minuttet , storsirkelrute mot Island fløy videre mot sørlig del av Grønland i flott vær (se bilde) FL360,endel motvind (120kts)helt til vi kom over land i nordlig Canada
Tenk, på dette punkt er det 5:20 igjen. Da har vekten blitt redusert såpass og en kan få hjelp av litt tailwind, klatret til FL380 passer over Chicago , St Louis ,Little Rock med sørlig hdg videre opp til FL400, ved TOD (top of decend ) settes kursen dct. IAH , vi har hatt dagslys på hele turen men nå begynner sola å gå ned..

Flott tur , gode seter og god bevertning, Cabin faktor 64%.

Returflight på Fredag 24 Oktober med ankomst Lørdag ca 14:20 (avhengi av hvor mye medvind vi får av jetstrømmene...)

Attachments

• image.jpg
    image.jpg
    45.3 KB · Views: 1,230

Flott rapport fra oljeruta! Håper det kommer flere slike :)

Returflight IAH-SVG Fredag 24 Okt. 2014.

Hjemturen tok 9t og 12min. Returflighten gikk lengre sør fra Canada
mot UK trolig for å dra nytte av en kraftig jetstrøm som gir medvind. (120mph)
Etter en god middag sovnet jeg og våknet når vi kom inn over Hebridene , da ble det servert frokost, vi fløy rett over Aberdeen før decend start 120NM fra SVG.

Kabinfaktor 65%.

Kjøpte t/r billett i god tid, da er businesspris faktisk på samme nivå som via London eller Frankfurt.
Fordelen for meg er 6 timer kortere reisetid, og at en får utnytte avreisedagen til jobb eller shopping da avgang er hhv kl 16 og 2135.
Håper SAS klarer å få økonomi i dette til tilbudet.

Jeg spør igjen jeg: noen som har reist med denne ruta som har kommentarer til hvor bra produktet på IAH er ift innsjekk, fasttrack, lounge og flyplassen generelt? Lurer også på om noen vet hvor lenge før innsjekk faktisk åpner?

Jeg spør igjen jeg: noen som har reist med denne ruta som har kommentarer til hvor bra produktet på IAH er ift innsjekk, fasttrack, lounge og flyplassen generelt? Lurer også på om noen vet hvor lenge før innsjekk faktisk åpner?

SAS har to skranker helt til venstre i innsjekkingsområdet godt merket med Roll-up'er. Svært hyggelig og effektiv betjening sjekket meg inn, mener innsjekk åpnet ca kl 19:00, men ikke arrester meg på det...
Tilgang til Fast Track hvor det ikke var kø. Også tilgang til United lounge ca 5-7 min fra gate. Fikk dog haik med en United golfbil som det "vrimler" av i terminalen.
Loungen var nesten helt full denne kvelden men fikk tak i en lenestol til slutt. Gratis WIFI, vin & øl + snacks, men ingenting å bli mett av. Det var egentlig ikke så farlig, ble både mett og brisen på flyet :-)

Kort fortalt en positiv opplevelse med IAH, best av alt slipper man stresset når 400+ pax skal om bord i en 346/744/388...

"Offisiell" Lounge i Houston for SAS i terminal D er The Executive Lounge, som også er Qatar sin lounge.
The Executive Lounge ligger ved gate D1-D6 som også er gatene SAS bruker der borte.
Må ærlig innrømme at den ikke var mye å rope hurra for. United Club mellom gatene E11 og E12 i Terminal E var bedre.

Back