Jobbreise til Houston

A380 er som alle andre fly, bortsett fra hvis du kommer ut sist og må stå bak 500 fra samme fly i immigrasjonskøen. Dessuten er FRA en flyplass man helst bør unngå pga lange avstander.

Uenig her, naturligvis (ref. nick). A380 er et fly, men er ikke som alle andre fly. Immigrasjonskøen er ikke 1 person om gangen, gjerne flere 10-talls :p I tillegg er andre fly fra andre et land et større problem ved immigrasjonskøen.

Angående FRA, sorry igjen, men å gå langt gjør en flyplass dårlig? Det er jo bare deilig å gå litt etter å ha sittet stille? Jaja, hver sin smak!

Igjen, hvis pris ikke betyr noe, hva er da galt med LH og business? Slik jeg forstår det skal du to turer til IAH, og da ville jeg gått full business tur-retur en gang, og super-kjipt KLM neste gang. Da får du også testet begge deler ;)

Høres ut som du jobber i olje du også. LH gir deg da sølvkort (Frequent Traveller) som gir deg tilgang til Lufthansa group sine egne lounger (ikke kontraktslounger). KLM har noe lignende med Petroleum Club. Dette vil gi deg lounge i Amsterdam.
Ja, jobber i et Houstonbasert firma ;), men er jo offshore arbeider her hjemme.
Har ikke hørt noe ang dette fra firmaet, men nå er jo ikke vi så ofte over dammen at det gjør noe. Blir et par kurs nå.

Får sjekke ut dette. Er dette noe man tar direkte med selskapene?

Uenig her, naturligvis (ref. nick). A380 er et fly, men er ikke som alle andre fly. Immigrasjonskøen er ikke 1 person om gangen, gjerne flere 10-talls :p I tillegg er andre fly fra andre et land et større problem ved immigrasjonskøen.

Angående FRA, sorry igjen, men å gå langt gjør en flyplass dårlig? Det er jo bare deilig å gå litt etter å ha sittet stille? Jaja, hver sin smak!

Igjen, hvis pris ikke betyr noe, hva er da galt med LH og business? Slik jeg forstår det skal du to turer til IAH, og da ville jeg gått full business tur-retur en gang, og super-kjipt KLM neste gang. Da får du også testet begge deler ;)
Synes kompaniet at business er proaktivt mtp prolapsen min, er det bare å bukke og takke, hehe.....

Regner med det blir economy, men har iallefall gitt beskjed og kurskoordinatoren skulle ta saken videre så det er lov å håpe :)

Blir muligens via EWR bort, men vurderer ORD - CPH på hjemturen mtp toll etc.

Da blir det vel A330 bort og 340 tilbake.
Det frister unektelig med en tur med A380 og :)

Aerlig talt, dette er en no brainer naar du reiser paa fleksible billetter. Fleksible billetter gir det ett skikkelig oppgradert, separat produkt hos SAS og BA. Lufthansa setter deg sammen med resten av roekla, akkurat som om du hadde betalt restrictive oekonomi. Det dillet til KLM er ikke annet enn bedre benplass.

Som jeg ser det, har du 2 valg her, poenget maa jo vaere aa faa ett premium produkt paa mesteparten av turen:

SAS via Chicago, kun ett lite litt over totimers hopp derfra til Houston der du maa fly oekonomi. Her kan du ogsaa oppgradere til biz med veldig lite poeng (siden du er EB medlem), du opptjener ogsaa ett halvt gullkort ved aa fly SAS Extra her.

BA via London. De flyr til Houston, saa du slipper aa fly oekonomi bortsett fra til LHR

Du kan ogsaa velge Virgin Atlantic som har ett premium economy produkt, men de flyr til begrensede flyplasser i USA og kun til Chicago paa sommeren. Det blir liksom for komplisert.

SAS via Chicago, kun ett lite litt over totimers hopp derfra til Houston der du maa fly oekonomi.

Kan også fly via IAD, som går litt tidligere på dag både østover og vestover. Gode connections til IAH har begge, så det blir hipp som happ.
ORD vs IAD er vel også et fett, sist jeg var innom i alle fall.

På SK, er jo https://www.optiontown.com evt en mulighet, om ikke jobben betaler for biz, men blir kanksje litt tungvint med SK til Houston.

Støtter forslaget med SK og Optiontown. Hvis jobben betaler full-pris eco (Eco extra hos SAS), så kan du oppgradere til Business for (vanligvis) rundt €150ish hver vei fra egen lomme.

Hver gang jeg flyr SK til enten EWR, IAD eller ORD, så er det fullt fly, og upgrade request går igjennom hver gang...

Kan også fly via IAD, som går litt tidligere på dag både østover og vestover. Gode connections til IAH har begge, så det blir hipp som happ.
ORD vs IAD er vel også et fett, sist jeg var innom i alle fall.

Enig, men flighten IAD-IAH er over en time lengre i economy. I tillegg har SAS en mye bedre frekvens paa ORD

Takker hjertligst for alle innspill :)

Det bikker mer og mer over mot SAS. Regner med Economy extra er innen rekkevidde iallefal, så å betale en symbolsk sum for å reise business, er jo helt kurant.

Får ta LH ene veien hvis de skulle få slag å spandere business, hehe......

Takker igjen, men kom bare med mer matnyttig info. Her fortæres absolutt ALT.

Sånn reisemessig: Vil det være noen merkbar forskjell på A330 og A340 når man er kommet på innsiden? Er det evt noen forskjell på komfort/støy etc? Er det samme seter som står i disse 2? tenker da på SAS sine.

Hvordan er disse flytypene kontra B777?

Sånn reisemessig: Vil det være noen merkbar forskjell på A330 og A340 når man er kommet på innsiden? Er det evt noen forskjell på komfort/støy etc? Er det samme seter som står i disse 2? tenker da på SAS sine.

Hvordan er disse flytypene kontra B777?

Liten forskjell, litt mindre støy i 340. Forskjellen er så liten at det ikke bør være det viktige for valg av reiserute. 777 er bredere og mer luftig inni, og har omtrent samme støynivå som 330. Igjen, forskjellen er så liten at det ikke bør være utslagsgivende for valg av reiserute.

Tusen hjertelig for info :)

Så, et ørlite spørsmål tilslutt;

har alltid vært "fan" av DC-10/MD-11 av en eller annen grunn fra barnsben av. Er det noen som vet om det er mulig å få seg en tur med disse på denne strekningen, og i så fall hvilke selskaper som har disse flyene på sine ruter?

Hadde vært topp med en tur med disse før de pakkes bort for godt.

KLM har enda noen i drift om jeg ikke tar feil, skulle vel være i drift til 2014/2015 om ikke sparekniven er slipt på ny.

Ja, kun economy og business (og first class)

Lufthansa økonomi mot SAS økonomi extra er et temmelig enkelt valg. A380 er som alle andre fly, bortsett fra hvis du kommer ut sist og må stå bak 500 fra samme fly i immigrasjonskøen. Dessuten er FRA en flyplass man helst bør unngå pga lange avstander.
KLM og Lufthansa hadde komme langt ned på min liste, hadde heller satset på BA, SAS eller United. Hadde gjerne tatt en mellomlanding i New York, siden Europa-Houston i økonomiklasse er langt over min smerte-terskel. Heller 3+8 timer enn 11 timer i samme sete.
Med SAS kan du fly direkte fra Haugesund også, i stedet for å dra over fjorden til SVG.

Helt enig i det som er sagt. Reiste nettopp til Houston, og problemet er ikke bare at FRA byr på lange avstander. Å komme gjennom imigration in Houston tar også sin tid, om du da ikke er førstemann ut av flyet. Jeg reiste C for noen uker siden ( ingen fordeler etter du har landet), og da tok imigration va 1 t og 15 min. Har erfart raskere imigration en dette andre steder, for eks EWR

Min erfaring tilsier at immigration på EWR tar i snitt minst 1 time

Problemet på EWR kan være bagasjen hvis de som håndterer den har en litt dårlig dag og man har knapp forbindelse. Jeg foretrekker alltid å lande i Houston direkte fra Europa hvis jeg kan, for da spiller det mindre rolle om eventuell innsjekket bagaje ikke kommer før neste dag. Jeg skal ikke uttale meg om køen i immigration, men det er et velkjent problem at UA, BA, AF, KLM og LH alle lander omtrent samtidig fra Europa. Og da kan det fort bli lenge å vente. Ganske riktig ingen sørbehandling for F eller C når man kommer så langt. Selv har jeg Global Entry og reiser vanligvis med bare håndbagasje, så 15 min fra gate til bilen er ikke uvanlig ;-)

Onkelskrue - hvor i Houston skal du bo?

Problemet på EWR kan være bagasjen hvis de som håndterer den har en litt dårlig dag og man har knapp forbindelse. Jeg foretrekker alltid å lande i Houston direkte fra Europa hvis jeg kan, for da spiller det mindre rolle om eventuell innsjekket bagaje ikke kommer før neste dag. Jeg skal ikke uttale meg om køen i immigration, men det er et velkjent problem at UA, BA, AF, KLM og LH alle lander omtrent samtidig fra Europa. Og da kan det fort bli lenge å vente. Ganske riktig ingen sørbehandling for F eller C når man kommer så langt. Selv har jeg Global Entry og reiser vanligvis med bare håndbagasje, så 15 min fra gate til bilen er ikke uvanlig ;-)

Onkelskrue - hvor i Houston skal du bo?

Skal bo på Crowne Plaza Brook , mener jeg å huske. Håper det er et bra hotel :)

Skal bo på Crowne Plaza Brook , mener jeg å huske. Håper det er et bra hotel :)

Hvis det er Crowne Plaza Brookhollow ligger det littegranne utenfor allfarvei, men hotellet i seg selv er helt sikkert OK. Håper du får tid til å se litt andre deler av Houston enn dette - der er nok områder som er adskillig mer interessante enn dette. Det kommer selvsagt an på både hvor lenge du skal være her og hvor mye tid du har utenom kursingen...

Ser ut som om det blir SAS nå. Blir minimum economy extra, så hvordan er disse setene kontra vanlig economy? Tenker da helst ergonomisk, da ryggproblemene mine setter en viss standard for reisen. Har sett endel på sas.no, men liker bedre å få forklart dette fra noen uavhengige som har "hands-on" erfaring :)

Og ellers, hva kan en bedrive spare-time med i Houston? Space-center er vel et must. Er det andre ting, bortsett fra pub og øl?

Ser ut som om det blir SAS nå. Blir minimum economy extra, så hvordan er disse setene kontra vanlig economy? Tenker da helst ergonomisk, da ryggproblemene mine setter en viss standard for reisen.

De er bredere og du får bedre benplass. Hvordan de ellers er for akkurat din rygg tør jeg ikke si noe om, men min rygg hadde ihvertfall ingen problemer. Det at du har litt mer bevegelsesfrihet hjelper mye. Men antar at du skal sitte på økonomiklasse hos United siste strekket? Isåfall er det de vanlige trange setene. Jeg kan bli litt sliten i ryggen på lange turer i økonomiklassen, og det ble jeg fra EWR til FLL etter en transatlantisk eco-extra. Andre veien gikk det mye bedre.

Last edited:
Back