• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Jobbreise til Houston

onkelskrue

ScanFlyer Blue
Heisann!

Ny mann på forumet, som har vært tilskuer i lengre tid, og ganske flyinteressert :)

Skal ut på en jobbreise fra Haugesund til Houston i begynnelsen av september, og lurer derfor på om noen har noen tips ang reiserute/flyselskap en bør gå for?
Regner med at det blir en full-flex økonomibillett, men har ikke bestillt ennå. Har ikke flydd long-haul siden tidlig på 80-tallet som 10 åring, men det var til gjengjeld med SAS 747 ;)

Det verserer vel rykter ang at SAS vurderer å sette opp en direkterute til Houston fra SVG, men der er vel ingenting fastsatt.
Som dere forstår, er et par timers kjøretur ned til Stavanger heller ikke av veien for meg hvis det skulle medføre et bedre tilbud når det gjelder reiserute, hehe....

Håper på gode tips/tjuvtriks for den mest behagelige og effektive reisen, gjerne med "oppgraderingstips" :)

Hei og velkommen!
Om kjøreturen til SVG midt på natten er levelig vil jeg tro at KLM er det mest smertefrie alternativet for din del. Da kan du fly 1-stop til Houston over Amsterdam, 14-15 timers tur totalt. Siden du regner med full flex billett får du også Economy Comfort med på kjøpet. Husk at dette ikke er en egen service klasse, men en tillegstjeneste for økonomi reisende med status/full flex.

Dessverre lite med tjuvtriks for å oppgradere, men KLM er ofte spandable med cash upgrades ved online check-in.

God tur:)

Hei og velkommen!
Om kjøreturen til SVG midt på natten er levelig vil jeg tro at KLM er det mest smertefrie alternativet for din del. Da kan du fly 1-stop til Houston over Amsterdam, 14-15 timers tur totalt.

Det samme gjelder vel hvis han velger LH eller BA også ;)

Hvis man ikke vil ha den kjøreturen, og samtidig ikke orker toll-tull under transfer i Norge eller USA, blir vel da en WF/LH (muligens et leg med SK eller UA) combo HAU-CPH-FRA-IAH det greieste? Da kan man også velger via ORD/IAD/EWR og CPH på vei hjem og fortsatt slippe unna toll-tull

Ville som Someone skriver, valgt CPH på hjemturen. Smidig og bra, og du slipper kjøreturen over fjorden. Vet ikke om du er tilknyttet bonusordning, men KLM har vel håpløse priser på fueltilegg, ved uttak av bonusbiletter. Og iom HAU er utgangspunktet, så er vel EB eller MM nærmest, alt etter ditt reisemønster.

Lykke til.

Takker hjerteligst for alle svar sålangt :)

Har kun Eurobonus når det gjelder program.

Det greieste hadde vært å reise fra Haugesund, men lurer og på hvilken rute som er greiset å ta. Da tenker jeg på hvor det er enklest med videreforbindelse?

Er såpass lenge siden jeg seilte utenriks, at har nesten glemt ut hvordan Schippol/Heathrow og de er. Husker dog at buss var ofte brukt i London.

Er det greiest å ta direkte fra Europa til Houston, eller bytte fly i statene? I så fall, hvilke(t) selskape(er) er mest kurant innenriks i Statene?

Ser at muligheten for direkte med LH fra Frankfurt innebærer en tur med A380, og det hadde jo vært en opplevelse i seg selv det og.

Mye spørsmål her, men liker å vite mest mulig før jeg hopper inn i noe, hehe.... :)

Ville ikke ha valgt flybytte i USA på utreise. Du må gjennom immigration ved første stopp, hvilket gjør det mye bedre å reise Europa-IAH. På hjemturen spiller det ingen rolle i USA, men ville reist via CPH hjem, for å slippe toll på OSL

Så en plan med A380 fra Frankfurt på tur bort, mens vi tar en alternativ vei via København på vei hjem? Høres jo helmax ut det.
Nå skal det sies at vi står ganske fritt til å velge reiserute, da bedriften betaler reise, samt opphold under kurset. Det eneste vi evt må dekke, er ekstra overnattinger :)

Kom gjerne med forslag til returreise, dere som har vært der ute de siste årene :) Hvilken flyplass anbefaler dere å reise transitt via i statene :)

Har forresten LH noen slags form for economy extra? Tenker da på seter, da jeg har en prolaps i ryggen, hvor det å sitte stille i normale flyseter i et par timer merkes godt. Eller blir det da business som er neste step fra economy? Er vel for mye å tro at de spanderer business, men i disse tider hvor sykefravær spiller en så stor rolle, er kanskje muligheten der??? ;) Det er ihvertfall lov å håpe, hehe.....

Når det er sagt, hvilke selskap har disse economy extra, vet SAS har det, men kom gjerne med innspill på dette og.

Takker hjerteligst igjen.

Last edited:
Hei, la oss se vekk fra pris. Det er, i mine øyne, en ganske no-brainer å fly SVG-FRA-IAH med Lufthansa, og A380, med retur IAH-FRA-CPH-HAU. Da får du fly verdens største, stilleste osv. fly, samt du slipper toll problemene på vei hjem. Ganske no-brainer. Ikke stopp over i USA, helt unødvendig.

Ganske misunnelig, fattern har tatt den turen sikkert 30 ganger og stor trives med det.

Høres ut som en kjempeplan :)

Regner med det skulle gå greit å fikse det slik.
Takker så mye ;)

Skal visstnok på enda et kurs der borte, så prøver kanskje en annen rute neste gang.

Ja, vurderer fortsatt KLM.

Men LH har ikke noe sånnt de? Slik jeg forstår har de kun economy og business og ingenting imellom?

Lufthansa økonomi mot SAS økonomi extra er et temmelig enkelt valg. A380 er som alle andre fly, bortsett fra hvis du kommer ut sist og må stå bak 500 fra samme fly i immigrasjonskøen. Dessuten er FRA en flyplass man helst bør unngå pga lange avstander.
KLM og Lufthansa hadde komme langt ned på min liste, hadde heller satset på BA, SAS eller United. Hadde gjerne tatt en mellomlanding i New York, siden Europa-Houston i økonomiklasse er langt over min smerte-terskel. Heller 3+8 timer enn 11 timer i samme sete.
Med SAS kan du fly direkte fra Haugesund også, i stedet for å dra over fjorden til SVG.

Last edited:
Ser det kommer ganske mange valg med SK codeshare, både United og AC, vet ikke om det er lettere/vanskeligere med mellomlanding i Canada.

BA har economy extra. Må nødvendigvis krysse fjorden etter retur også da :)
Economy Comfort hos KLM er vel bare litt ekstra beinplass? Syns uansett det viktigste på langtur - spesielt hvis du har trøbbel med ryggen - er midtgangsete så det er enkelt å ta seg en spasertur. Ikke mye kult å sitte ved vindu på en 777 mens ryggen verker og naboene stadig er midt i middagen.

Takker fortsatt for innspill.

Ja, det er et godt poeng å ikke havne sist i køen med 500 stk foran i immigration :)

Hvem har den beste servicen underveis av de forskjellige? Har inntrykk av at KLM har et "kjipere" mattilbud, samt at det er kurant å ha et ok film/entertainment tilbud underveis.

Hvordan er United på innenriks i Statene? Er flyene stappet smekkfulle av stoler, med minimal seteavstand? Så på hjemmesida at de hadde også en slags economy extra, men ingenting spesifikt ang pitch etc. Er vel 738 de flyr med.

Takker igjen, det er verdifull info som fremlegges her for meg, so "keep'em coming" :)

Beinplassen hos UA er helt ok, også når man ikke har Economy Plus. Ikke noe dårligere enn det man opplever er hjemme med SAS/DY.

Beinplassen hos UA er helt ok, også når man ikke har Economy Plus. Ikke noe dårligere enn det man opplever er hjemme med SAS/DY.

Enig, og det skal også sies at det er etter min mening minimal/neglisjerbar forskjell på amerikanske selskaper innenriks.

BA og SK economy extra er et helt eget produkt med både bedre mat og bedre seter. I tillegg er det ikke mange seter i denne kabinen så man får en mer behagelig tur. Om jobben din er villig til å betale business så er det en no brainer, men som sagt både SK og BA sine economy extra produkter innebærer noe mer enn bare et bedre sete.

Innenriks i USA på economy er rimelig kjipt, det er buy on board som gjelder også på lengre flygninger til HNL feks. Det kan hende de tilbyr upgrades til domestic first for litt cash ved gate, men det er som regel ikke verdt pengene.

Last edited:
Høres ut som du jobber i olje du også. LH gir deg da sølvkort (Frequent Traveller) som gir deg tilgang til Lufthansa group sine egne lounger (ikke kontraktslounger). KLM har noe lignende med Petroleum Club. Dette vil gi deg lounge i Amsterdam.

Back