Jobbe som bakkepersonell

Tristar1011

ScanFlyer Blue
Hei! Jeg har noen spørsmål rundt dette å være bakkepersonell. Det ser ut som en interessant og aktiv jobb, spesielt for folk som har en interesse for fly. Men jeg vet lite om hva denne jobben innebærer? Jeg regner med det er en fysisk jobb hvor man må tåle all slags vær, og også til alle døgnets tider. Hvordan er det hvis man for eksempel er ansatt på OSL?

Har man skiftarbeid eller jobber man noenlunde til faste tider?
Hvordan er lønnsnivået?
Er det en trygg jobb å ha? Da tenker jeg på permitteringer osv, ikke sikkerhetsmessig.
Finnes det flere selskaper enn Røros Flyservice på OSL?
Hvordan går man frem om man vil ha en slik jobb?

Jeg sitter nå i en trygg og god jobb med god lønn, men man får etter hvert nok av å gjøre noe man ikke brenner for. Man drømmer seg ofte bort til å jobbe med noe man syns er interessant.

Fint om noen kan gi meg litt info om de har.
 
Tja, jeg hadde en god og godt betalt jobb. Men fulgte hjertet, gikk ned i lønn. Men livskvaliteten økte betraktelig. Og hvis man først begynner og liker det, så er man fanget og kommer aldri ut igjen....

Du kan jobbe både ute og inne.
Som stuer er du ute og driver med lasting av flyene. Kan være ganske fysisk til tider. Men (i alle fall hos oss) forsøker vi å variere mest mulig, slik at man har noen bulk fly og noen container fly. (bulk fly er tyngre, da man må klatre inn i "belly" og dytte bagasje. Mens et container fly kjører vi containere ut og inn.

Du kan også jobbe inne med f.eks innsjekk Kan være veldig variert.
Selv begynte jeg på innsjekk, men jobber i dag som Dispatcher. Dvs at jeg planlegger lastingen av flyene og har ansvaret for maskinen når den står på bakken. Jeg lager også Loadsheet til crewet som forteller om vekt og balanse på maskinen.

Man jobber skift, varierte tider.
Hos oss så starter man i 0500 tiden og siste man går hjem 2330 tiden. I tillegg har vi et eget team som jobber på natten. Skiftene varierer mellom tidlig og sent.
Det kan være vanskelig å få en fast 100% stilling med en gang. Litt varierende pr selskap. Det kan være litt ustabilt, da det blir endringer i bemanning når man får nye eller mister kunder. Men da er det heller ikke uvanlig at vi ansatte bytter skjorte og ID kort og får lønnen fra noen andre.
Ved OSL så er det i dag 3 groundhandlere. SGS (SAS) , Røros og Menzies.

Som jeg sa til å begynne med. Jeg gikk ned i lønn, men har ikke angret en dag. Jeg er en av de som gjør dette fordi jeg elsker det. Så sånn sett er det bare å hoppe i det :-)

Send gjerne en PM hvis du ønsker mer info, skal gladelig forsøke å fortelle mer.

S
 
Omtrent de fleste får en sånn jobb via vikarbyrå, for så å bli fast etter en stund. Man må nok jobbe der en stund før man får 100% stilling. Hos Rfly jobber man aldri mer enn tre dager i strekk og med 9 - 10 timers vakter som 100% ansatt.

Det er en ganske aktiv og grei jobb, men også veldig værutsatt, og da kan man fort gå lei :P
 
Bumper denne, er det noen der ute som har tips om hvor man kan henvende seg for å sjekke mulighetene for en slik jobb? Enten deltid eller fulltid.
 
Ikke som jeg har hørt iallefall. Hvordan det egentlig?

"der Oslo Gardermoen er den største. Deres største oppdragsgivere er flyselskapene Norwegian, KLM, Air France, DAT/DOT, Air Baltic og West Air Sweden."

Men kanskje de mente West Air Sweden på de andre lufthavnene Rfly er. De har vel ikke airBaltic på OSL heller når jeg tenker meg om.
 
Men kanskje de mente West Air Sweden på de andre lufthavnene Rfly er. De har vel ikke airBaltic på OSL heller når jeg tenker meg om.

Har vel vært oppe en gang tidligere, referanselisten gjelder ikke bare OSL.
 
Back
Top