Joachim Sandven's bildetråd

Yankee

ScanFlyer Gold
Joachim Sandven's bildetråd

Kommentarer ønskes.
Bilder vil bli lagt ut så fort jeg har tatt nye.
DSC00369.jpg

DSC00426.jpg

DSC00444.jpg

DSC00462.jpg

DSC00507.jpg

DSC00511.jpg

DSC00513.jpg

DSC00569.jpg

DSC00577.jpg

Bilder tatt idag på Sola Flyplass i Rogaland av en som er relativt ny som flyspotter.
Kan og fotografere andre ting.
Grunnet uklare bilder, det blåste og jeg er ikke vant med å bruke 70-300mm linse (er vant med 18-55mm) og har ikke stativ enda.
Takk for tips.

Last edited:
Re: Joachim Sandven's bildetråd

Velkommen ombord - her satses det frisk med en fersk bildetråd. Det er bra.

Litt feedback: En grei serie her fra en nykommer. Skriv gjerne når og hvor det er, jeg ser det er fra Sola, men ikke sikkert andre gjør det. Ser at et par bilder er noe uskarpe, det er synd - hadde gjort seg hvis de var skarpe. Ellers er et tips å passe på å få bildene i vater, det første MD-avgangen så blir det litt på skrå, noe som er fort gjort med en slik vinkel.

Overlater jeg til de andre å komme med fototekniske tips. Hyggelig at du kaster deg utpå her.

Siste bildet var meget bra! flotte bilder og en fin start! resten har Discus nevnt!

Discus: Tusen takk for tips, jeg kommer med flere (og forhåpentligvis bedre) bilder når det blåser mindre, stativ til kamera står høyt på ønskelisten.
baselutvann: Takk skal du ha, jeg gjør mitt beste.

En ting til er at du bør gi litt luft mellom hvert bilde, det gjør det litt mer ryddig.
Dette er en helt grei start.

stå på så blir dette bra.

Discus: Tusen takk for tips, jeg kommer med flere (og forhåpentligvis bedre) bilder når det blåser mindre, stativ til kamera står høyt på ønskelisten.

Kan ikke lese EXIF-info fra bildene så jeg vet ikke hvor rask lukker du har hatt, men lukkertiden er nok mer veien å gå enn et stativ. Å fotografere fly i bevegelse med stativ er nok ikke enkelt. Du får nok noen proffe tips her ila. noen dager.

Hvis jeg leser infoen på displayet på kamera mitt rett så er lukkertiden 1/60 på de fleste bildene (som er lagt inn på ekstern harddisk, gadd ikke legge ut alle 230 bildene jeg tok idag)

Syns bildene var allrighte. Som alle andre nevner så ser det ut som du trøbler litt med fokusen.

Er litt uenig i mange med at bildene absolutt skal være i vater. Vær kreativ.

Hvis jeg leser infoen på displayet på kamera mitt rett så er lukkertiden 1/60 på de fleste bildene (som er lagt inn på ekstern harddisk, gadd ikke legge ut alle 230 bildene jeg tok idag)

Lukkertiden på 1/60 er nok litt for lav. Jeg har lite kjennskap til flyfotografering, men du må nok ned mot 1/250 eller kanskje enda lengere ned. Men det er det nok andre som kan korrigere meg på.

Flere av bildene var bra synes jeg, og bli kjent med objektivet så blir de bare bedre og bedre.

Det kreves en del trening og erfaring for å knipse skarpe bilder på 1/60 sekund.
Det kan bli fine effekter ved panorering med den slags lukkertider, men det krever som sagt en del trening og erfaring for å få til.

En fin fingerregel å starte med er å ha dobbelt så høyt tall på lukkertiden som antall millimeter brennvidde, dvs. knipser du på 200mm, så prøv å kjøre på ca. 1/400s.

Jeg sier ikke at det nødvendigvis er fasiten, men det kan være et greit sted å starte.

Lykke til!

Fine bilder fra Sola ;)
Følg tipsene til de andre, så blir bildene bedre etterhvert. :)

http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=62794 er god lesing for flyfoto.

Neste gang du er og tar flybilder i dagslys, prøv denne instillingen:

-Sett kamera på AV (Canon)
-Følgefokus (AI)
-Enkel spotmåling
-ISO 100
-Blender f/8

Husk at "Auto" er fyfy, det funker aldri på flyfoto. Husk også at flyene dundrer forbi i en hel...fart og det skal endel timer bak kamera før du får teken på det.

Artig med nykommere så velkommen. Skal bli artig å se neste runde fra deg.

Takk for tips alle sammen, jeg skal justere lukkerhastigheten på kamera mitt (Sony a290 speilrefleks) neste gang jeg skal til flyplassen og ta bilder.
Uansett hva jeg gjør når jeg tar bilder så blir de alltid litt skeive, kanskje det bare er meg som ikke er helt i vater? ;)

Last edited:

Om de blir skjeve, kan du alltids rette de opp i f.eks. Picasa! Det er gratis! :)

Tror jeg beholder bildene mine litt i vinkel, syns det gir dem litt mer personlighet :P

EDIT: Flere bilder kommer snart (dvs enten idag eller innen søndag)

Syns dette ble et stilig bilde, lukkertid på 1/160
DSC00633.jpg

DSC00658.jpg

Ble bare disse to som kom ut som nogenlunde bra.

Last edited:

Det siste bildet her synes jeg ble meget bra!
Ikke enkelt og ta bilder under de forholdene du hadde der.

Vidar

Takk Vidar, det er alltid hyggelig å få kommentarer positive som negative.

Jeg tar bare bilder på Sola.

PH-BFN
DSC00951.jpg

PH-BFN igjen
DSC00960.jpg

D-AECA
DSC00739.jpg

Last edited:

Dagens "fangst", fortsatt tatt på Sola airport

LN-KKB
DSC01563.jpg