• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Jet's tail hits Australia runway

Det har vel kanskje en sammenheng med at denne typen maskin er lite økonomisk å drive i dagens marked, og at de derfor vurderer det som mer gunstik å cashe inn forsikringspenger enn å reparere? Hadde det vært snakk om en 773ER, så hadde vel det neppe vært en aktuell problemstilling kanskje?
 
Det har vel kanskje en sammenheng med at denne typen maskin er lite økonomisk å drive i dagens marked, og at de derfor vurderer det som mer gunstik å cashe inn forsikringspenger enn å reparere? Hadde det vært snakk om en 773ER, så hadde vel det neppe vært en aktuell problemstilling kanskje?

Tror nok du har et poeng der. Per dags dato så virker 345 kun å være populær i diverse biz-jet kretser og markedet der er mildt sagt begrenset
 
Jeg ser at begge pilotene er ute av Emirates, noe som på meg virker som en tvilsom "sikkerhetskultur" om det er selskapets måte å bli av med dem før årsaken til denne nestenulykken er fullt ut klarlagt. I PPrune forumet står det å lese at de har blitt bedt om å si opp selv, som vel er en finere måte å sparke folk på.
Jeg vil tro at hvis det sitter piloter i hvilken som helst cockpit med truselen om oppsigelse for feil som gjøres, vil dette medføre at mange små og store feil aldri blir rapportert, og all form for forebyggende tiltak og læring smuldrer hen.

Hvordan er denne problematikken i flyselskap rundt omkring ? Det er vel en del flyvere her som kan belyse dette for oss ?
 
Men forsikringsselskapet er av en annen oppfatning og ønsker ikke å skrote maskinen.
I dagens økonomiske markedssituasjon kan jeg se at EK vil forsøke den enkle løsningen her, men det er forsikringsselskapet og deres surveyere som har det avgjørende ordet.
 
Re: Emirates A345(A6-ERG) tailstrike i Melbourne

Fant noe info om at denne ble en write off
Er det så forferdelig dyrt å reparere en slik skade ?
Av bildene jeg har sett er det skade på frames, stringers og skin et stykke foran og bak rear pressure bulkhead, det er mao. et rimelig stort område som er skadet.
 
Bare det at det er rett i nærheten av aft pressure bulkhead gjør dette til en omfattende reperasjon
 
Bare det at det er rett i nærheten av aft pressure bulkhead gjør dette til en omfattende reperasjon

Vi har jo sett hva som skjer når dette området blir reparert.
JAL B744 gikk jo i bakken pga feil reparasjoner
 
Da er den foreløpige rapporten ute, inkludert bilder av skadene på både flyet og bakkeutstyret

http://www.atsb.gov.au/publications/investigation_reports/2009/AAIR/pdf/AO2009012_Prelim.pdf

The crew notified air traffic control of the tail strike and that they would be returning to Melbourne. While reviewing the aircraft’s performance documentation in preparation for landing, the crew noticed that a take-off weight, which was 100 tonnes below the actual take-off weight of the aircraft, had inadvertently been used when completing the take-off performance calculation. The result of that incorrect take-off weight was to produce a thrust setting and take-off reference speeds that were lower
than those required for the actual aircraft weight.
 
Airbus holder nå på å fikse maskinen for Emirates og den ventes tilbake i trafikk i November
 
Flyet ble fløyet unpressurized fra Melbourne til Toulouse tidligere og har blitt satt sammen igjen der

Noen som vet hvordan de gjør det? Holder seg rundt FL100 eller flyr de opp mot FL250-280 med masker? Må uansett ha vært en litt av en tur i lav høyde med humping og risting.
 
Back
Top