• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Jet's tail hits Australia runway

LN-RRA

Eurobonus Diamond
Emirates med flyskade i Melbourne

An Emirates airliner carrying more than 225 people had to make an emergency landing after its tail struck the runway as it took off in Australia.

Flight EK407, headed for Dubai, circled the airport at Melbourne to dump fuel for about 45 minutes before landing without any injuries to passengers.

The accident sent smoke into the A340's cabin and reportedly left debris on the runway, knocking out some lights.


http://news.bbc.co.uk/2/hi/asia-pacific/7956541.stm
 
Last edited:
Om noe av det som diskuteres på pprune ang. denne incidenten stemmer var det en god del mere dramatisk enn hvordan det framstilles her.
 
Hm, tenker tilbake på en SK avgang i Kina , snakker vi her punchefeil på vekt, tmp, lufttrykk tro ?
 
Kunne du oppsummert hva som fremkommer på PP, for oss litt late? ;)

Det er jeg for lat til selv og ;) , men det er visst blant annet snakk om at de skal ha kuttet toppen av en localizer antennen som står utenfor baneenden. Om det stemmer brukte de vel hele banen og litt til før de kom seg i lufta.
 
Det er jeg for lat til selv og ;) , men det er visst blant annet snakk om at de skal ha kuttet toppen av en localizer antennen som står utenfor baneenden. Om det stemmer brukte de vel hele banen og litt til før de kom seg i lufta.

Og det står noe om at skrapemerkene tilsier det må ha skjedd ting etter at MLG kom av bakken.

-A
 
Det er jeg for lat til selv og ;) , men det er visst blant annet snakk om at de skal ha kuttet toppen av en localizer antennen som står utenfor baneenden. Om det stemmer brukte de vel hele banen og litt til før de kom seg i lufta.


Men her er hele Pprune tråden . .som bl.a viser bilder av det noe oppskrapete halepartiet. Ser ut til at det der ikke var langt unna et skikkelig havari ..

http://www.pprune.org/rumours-news/366754-ek407-tailstrike-ml.html
 
Her lest gjennom PPrune tråden, og her har det være "close call" om det som skrives der er korrekt. B.a har flyet tatt med seg antenner som er mer enn 350 meter etter rullebaneenden, hvorav den ene antennen ikke var en meter høy en gang.
Må har vært rimelig svett i den cockpiten mot slutten av rullebanen.
Mon tro om denne kan sammenlignes med SAS sin Tail-strike i Shanghai ?
 
Har ikke dette skjedd med Ek før, i Australia? Mene rå ha lest noe veldig lignende tidligere
 
Her lest gjennom PPrune tråden, og her har det være "close call" om det som skrives der er korrekt. B.a har flyet tatt med seg antenner som er mer enn 350 meter etter rullebaneenden, hvorav den ene antennen ikke var en meter høy en gang.
Må har vært rimelig svett i den cockpiten mot slutten av rullebanen.
Mon tro om denne kan sammenlignes med SAS sin Tail-strike i Shanghai ?

Det må ha vært farlig nære en skikkelig ulykke dette, høres det ut som.


IMM
 
Her lest gjennom PPrune tråden, og her har det være "close call" om det som skrives der er korrekt. B.a har flyet tatt med seg antenner som er mer enn 350 meter etter rullebaneenden, hvorav den ene antennen ikke var en meter høy en gang.
Må har vært rimelig svett i den cockpiten mot slutten av rullebanen.
Mon tro om denne kan sammenlignes med SAS sin Tail-strike i Shanghai ?

Hvis det stemmer at flyet holdt på å ta med seg lysene i enden av banen, så er det neppe samme feil som ble gjort i Shanghai. Så vidt jeg husker så prøvde de da å rotere flyet på en for lav speed, dvs for tidlig rotasjon - hvis de tar lysene på enden så var de vel heller litt vel sent ute...? Overvekt, og i så fall en kraftig sådan....?
 
Har ikke dette skjedd med Ek før, i Australia? Mene rå ha lest noe veldig lignende tidligere

Mener bestemt dette var i JNB, men det var såvidt jeg husker ikke noe tailstrike involvert men en for lav thrustsetting under takeoff. Mener å ha lest noe om at crewet glemte å ta hensyn til hot & high forhold eller noe sånt.
 
trety, JNB nesten-ulykken hadde årsak i feil rotasjonsteknikk. Brukte `maltese cross`som primær indikasjon under avgang, noe som igjen var blitt lært i sim. Det var mye bråk rundt dette og som seg hør og bør på ekte `save face`vis var det noen som måtte ta sin hatt og gå. EK har heller ikke villet bruke det som den gode case study den er. Text book swiss cheese all holes lining up, with holes in both management and training. But I guess, truth hurts.

mvh

toa
 
Last edited:
Nå begynner det å komme frem rapporter om hvor nært dette var en kjempekatastrofe, ikke ulikt det en del har antydet i denne tråden.

http://www.news.com.au/heraldsun/story/0,,25321462-2862,00.html

The Sunday Herald Sun can reveal the plane, bound for Dubai, used all of the 3600m-long runway 16, but failed to become airborne until the last second, when the pilots pulled its nose up so sharply it smashed its tail into the ground at the end of the runway.

It was less than 70cm from the ground when it wiped out airport strobe lights 170m from the end of the runway.

Her er også en tråd fra A-net om det samme.
http://www.airliners.net/aviation-forums/general_aviation/read.main/4380834/
 
Hvis det stemmer at flyet holdt på å ta med seg lysene i enden av banen, så er det neppe samme feil som ble gjort i Shanghai. Så vidt jeg husker så prøvde de da å rotere flyet på en for lav speed, dvs for tidlig rotasjon - hvis de tar lysene på enden så var de vel heller litt vel sent ute...? Overvekt, og i så fall en kraftig sådan....?

Kan godt være samme feil - og ryktene sier at det er det. Setter man inn ZFM istedet for TOM vil (kan) du få for lav (feil) T/O-thrust under avgang, og flyet vil ikke bli airborne ved rotasjon ved for lav (feil) Vr. Begge faktorer vil gi lengre TOD.
 
Last edited:
Back
Top