• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Jeg undres!

Bizflyer

FinalCall.travel/no
Medlem
Jeg sitter å filosoferer litt over alle flyselskapene nede i Emirat-området.

Gulf Air, Emirates, Ethiad og Quatar Airways er alle blitt store selskaper som har store ordre liggende inne hos flyprodusentene.

Men med tanke på de stadig stigende oljeprisene, stiller jeg spørsmålet: Har de bitt over mer enn de kan svelge nå?

For det første er ingen av selskapene med i noen av de store alliansene, hvilket for meg er merkelig. Kan heller ikke se å ha lagt merke til at de har noen store avtaler på inter-lining med andre selskaper. Vil ikke dette gi dem et handicap.

For det andre er de stigende oljeprisene nødt til å få en større konsekvens for alle flyselskaper enn det vi ser pr i dag. Jeg har selv sjekket litt SAS priser i det siste med tanke på en helgetur til Tyskland i høst. Generelt har prisene øket fra ca 2500 (sist år) til 3500 i år utfra hva jeg har søkt på. Spørsmålet er så hvor mye kommer langdistansereiser med fly til å øke fremover? Og hvilken konsekvens vil dette ha for antall reisende?

Personlig tror jeg at flere flyselskaper må sette flere av sine fly på bakken og at markedet blir redusert. Og for å komme tilbake til de 4 store i mellomøsten jeg startet med innledningsvis. Med så mange fly som de har i bestilling, må da fremtiden se vanskelig ut. Nå leste jeg nettopp at et billigselskap med base i samme region har bestilt 50 ny 737-800 NG.

Deretter er det spørsmålet om hvor stor turistdestinasjon Dubai og området rundt egentlig er. Emiratene sier jo at de satser på turisme for å ha noen flere ben å stå på den dagen oljen slipper opp. Men det er vel ingen annen turistdestinasjon som har like mange flybevegelser som Emiratene? Og hvor mange ønsker egentlig å legge ferien hertil? Hotellene er ikke akkurat billige. Og området tilbyr ikke akkurat Aya Napa tilstander når det gjelder fest og ballade! Det er vel riktig å si at prisnivået er mange ganger høyere enn f.eks. i Thailand.

Er det virkelig noen som tror på at oljeprisene kommer til å reduseres betraktelig i tiden som kommer? Det tror ikke jeg! De kommer nok til å stige enda mer, om forhåpentligvis ikke så raskt som de 2 siste årene. Eneste som kan få oljeprisen til å stagnere er at man finner opp alternativt drivstoff, og det ligger nok mer enn et par år frem i tid.

Jeg vil derfor påstå at de 4 store i mellomøsten kommer til å slite fremover. Hva tror dere andre?

BF:old

Nja, ikke nødvendigvis selv om de også kommer til å merke det. At det selskapene ikke interliner er feil da jeg på flere søk at fått opp ruter med forslag som innebærer flere av disse selskapene sammen med Europeiske. Husker jeg riktig så hadde vel SAS noe EK feed på sin DXB rute. Når det kommer til Midt-Østen som turistdestinasjon så er det muligens et begrenset market, men disse selskapene satser jo først og fremst å bygge opp store huber med de stordriftsfordeler man da kan oppnå, og midtøsten ligger god plassert midt mellom Europa, Asia, Afrika og Australia. Itillegg skal man huske på at det er nok endel businesstrafikk dit og flere av statene der førsøker å etablere seg som finansielle sentrum.

Emiratene må ha interline med SK og LH hvertfall, de reklamerer hvertfall med det på sine hjemmesider (ref. rutekartet der Norden/Europa). Ellers kjenner jeg ikke til hvor sterk binding det er mellom "de som tjener på oljen" og "de som eier selskapene". Hvis man driver litt samrøre der så kan jo det slå ut på mange måter.

Og man kan jo ogsaa lure paa hvor de har tenkt aa gjoere av alle flyene, om du tar passeren og setter den i Dubai og drar en sirkel med en radius pa 35 NM har du ikke mindre enn 6 internasjonale flyplasser (Abu Dhabi, Al Ain, Dubai, Sharjah, Ras AL Khaimah og Fujairah), 3 militaere (Al Dahfra, Bateen og Minhad) og med 3 nye internasjonale flyplasser under bygging/planlegging (World central/Jebel Ali, Ajman og Umm Al Quwain.)
Bare Emirates, Etihad, Flydubai og DAE har vel over 1000 fly i bestilling/levert, og militaeret her har vel rundt 4-500 jetfly (F16, Mirage, Hawk, MB339 etc) i omraadet. Luftrommet her er mer enn fult nok som det er, saa blir spennende aa se hvordan det kommer til aa gaa...

Olje er det her i landet stort sett bare Abu Dhabi som har, men jeg er sikker paa at sheikene her nede tar vare paa hverandre likevel, for aa si det saann. Men man ser jo at prisene gaar opp, Emirates oekte billettprisene med 9% i juni, og fra 1. august gaar de opp med ytterligere 10%, saa det begynner aa bli dyrt aa fly med dem. Mens jeg for 3 aar siden fant meg billetter til Bangkok for 2000 kroner, maa jeg naa ut med det dobbelte for samme turen.

Ellers vet jeg at Emirates har en del codeshare med United Airlines og Thai Airways, men jeg har ikke sett noe mellom dem og Europeiske selskap.
Naar det gjelder bonuspoeng/airmiles saa faar man vel kun poeng paa Emirates og Sri Lankan sine flighter, i tillegg til de rutene de eventuelt har codeshare paa.

Måten UAE har bygget seg opp som en stor turistattraksjon samt den meget enkle måten en kan reise one-stop via Qatar, Dubai, Abu Dhabi mellom Europa og Asia/Australia har gjort dette mulig. Jeg ser absolutt at ting begynner å bli vel stort, men ta med at samtidig som turistene strømmer til, så trenger man arbeidskraft av noen voldsomme dimensjoner. Disse hentes ikke fra Polen, men India, Bangladesh og Pakistan. Det blir en god del reising frem og tilbake for disse og grunnlaget for trafikken er absolutt til stede.

I oppsummeringen din burde du også lagt til at Oman Air, Yemenia og Saudi Arabian alle har ordre inne på nye fly, så det er faktisk enda flere fly på vei til Gulfen.

Back