Japan-Tromsø direkte?

LN-KRF

ScanFlyer Gold
Japan-Tromsø direkte?

Hei!

Kom over denne da jeg leste nyhetene: http://www.nordlys.no/nyheter/article3931659.ece

Så er det om dette er fakta eller om de skal bruke EVE eller BDU til dette?
Noen innenfor som har hørt mere angående det der?
Å hvordan vil Tromsø ha plass til en evt A330 eller A340?
Er ikke banen for kort på TOS?

Kjør diskusjon!

Re: Japan-Tromsø direkte??!!

Hm, dette var vel oppe også når det gjaldt Japan-Bergen flightene og at man neste år så mulighet til å fly de til NordNorge, men har ikke TOS for kort rullebane ?

Re: Japan-Tromsø direkte??!!

Er det jeg tror og at den blir for kort for A340.

Men evt hvis de skulle fly A330 inn der så er sjansene mye større, vi har jo hatt B763 på TOS som kom fra LGW tom og fløy ut fullasta av pax, så tror nok det skal gå greit med A330, MEN A340 tror jeg det blir verre med....

Re: Japan-Tromsø direkte?

Det er nok ikke særlig forskjell i t/o-performance for de to typene .. nonstop-operasjon til Japan er nok uansett utelukket fra en så kort bane. Det spørs vel også om TOS har bakkeutstyr til å handle så store fly. Dette lukter BDU ...

Lukter og BDU dessverre, men hvis det er slik at SAS flyr tom fra TOS til evt CPH eller ARN, så er det muligheter faktisk. Gjør jo ingenting å lande en A330/A340 fullasta fra NRT. er verre hvis de går fullasta opp fra TOS til NRT

Mener bestemt de ikke har sjangs å ta av med fullastet 340 til NRT. Så det blir sikkert BDU. Og siden OL er avlyst er det lite sannsynlig at det blir noen rullebaneutvidelse med det første.

Her er det nok snakk om direkteflyvning til TOS ja, siden den neppe skal ta av fra
TOS igjen med full maskin og fuel. Da er det sikkert pos-flight videre
til CPH/ARN, og da burde man ha rullebane så det holder vil jeg tro.

Disse turistene skal jo hjem på et vis også. Men som Backhawk sier mest sannsynlig via CPH. Hvorvidt 340 kan ta av med 260 pax og par times fuel til CPH er jeg noe usikker på. FBU4EVER vet kanskje ? ;)

Rullebanen på Bardufoss (2443m) er tross alt bare 50 meter lengere enn den i Tromsø (2392m). Ellers kan det vel være verdt å ta med at rullebanen på Princess Juliana Intl. (TNCM) er kortere enn den i Tromsø. Så jeg ser for meg at den virkerlig begrensende faktoren for Tromsø sin del er alle fjellene rundt...
(da har jeg ikke sjekket TORA, TODA, LDA og andre, liknende begrensninger)

Forøvrig er det (flymessig) heller ikke så fryktelig langt fra Tromsø til hennholdsvis Lakselv (Banak), Evenes og Bodø, så de mangler ikke akkurat alternativer.

RWY TORA (M) ASDA (M) TODA (M) LDA (M)
01 2392 2392 2542 2392
19 2388 2388 2538 2000

Ser ut som det eneste som er vesenlig redusert er LDA fra nord. Nå vet jeg ikke hvilke begrensninger det gir at GS er 4% på begge sider i forhold til A340. Det er vel innenfor det de fleste flytyper kan takle?!

Lakselv har vel også vært inne i bildet for slike turer. De har langt bane og flatere fjell

Men har de utstyr for å handle en A340 på TOS da? Trapp/gate?, highloader og trolleys til containerene og pushback er jo noe som trengs.

Etter det jeg har hørt, er det visst muligheter for at de skal fortsette med Bergen-Japan flygningene, ettersom at det ble vellykket i år, da bør det jo være muligheter for de som kommer med disse flightene å fly videre til Tromsø etter et besøk i Bergen?

Finner dette mer og mer usannsynelig. TOS er en cat C flyplass. Dvs at flytyper med større kategori må søke dispensasjon for å lande. Etter hva jeg har skjønt så innvilges dette normalt bare i forbindelse med fraktflygninger. Noen som forresten vet om A340 er cat D eller E ?

Kanskje LN-MEH eller FBU4EVER kan svare mer på dette en hva noen av oss andre kan...

Mulig jeg husker feil, men det var da en C5 der tidlig på 90 tallet. Det er muligens andre krav krav til millitære fly? (med tanke på lengden av rullebanen)

Så på nrk.no/troms, at de skulle fly inn til Tromsø med pax, men tom ut, og til Køben. Hvordan skal de komme seg fra Tromsø og hjem da?:)

Hvilke begrensninger har A340 på glatte rullebaner, som det jo av og til er i Tromsø?

Som noen har nevnt her tidligere, er Tromsø en "kat C lufthavn", mens A340 er kat E.

Så samme reportasjen. Stusset litt over det, for det virker som representanten fra Visit Tromsø er helt sikker på at dette skal gå. Med LDA på 2000 meter på rwy 19 så blir det knapt å stoppe en slik maskin med litt glatt bane i tillegg.

På den annen side så er vel det egentlig Innovasjon Norge som står bak dette, og passasjerer skal til hele regionen. Så det er vel ikke gitt at valg av landingssted er valgt.

Dersom de skal benytte TOS så må i så fall all pax flys til Køben for retur med vanlig rutefly via OSL. Kan ikke skjønne annet enn at det blir både kostbart og slitsomt for pax dersom så er tilfelle.

Jeg har snakket med litt folk "innenfor" å fått vite mer om dette her, de har visst en plan for hvordan det skal gå med denne.

Er bare noen småpraktiske problemer de har, men SAS har fått tillatelse til å fly inn til TOS med A340-300, så hva slags dato de har satt gjenstår å komme tilbake til. (har ikke lov å si så alt for mye der)

Så ha motivasjonen oppe folkens, dette blir å skje, jeg vet som sagt litt mer enn det jeg ville vite.

Regner med LN-MEH også har noe å si angående dette. ;)

Back